Podminky cookies

Přechod na cloud: Firemní IT specialista o práci nepřijde, změní se ale jeho pracovní náplň

Přechod na cloud: Firemní IT specialista o práci nepřijde, změní se ale jeho pracovní náplň

Přechod na cloud: Firemní IT specialista o práci nepřijde, změní se ale jeho pracovní náplň

Firemní cloud není jen o „železe“, ale o všech lidech, kteří se kolem něho pohybují. A taky o změnách mnoha firemních procesů, včetně nové pracovní náplně interního IT. Na to bohužel mnoho manažerů zapomíná. „Hlavně ale přechod na cloud není o propouštění lidí, jako spíš o jejich alokaci na smysluplnější práci,“ říká Michal Wagner, manažer O2.

Zajímá Vás O2 Cloud?

Podle průzkumu časopisu Forbes CEO Survey 2020 očekává 93 % českých ředitelů od přechodu na cloud snížení nákladů. Nicméně reálných úspor se nakonec dočkalo „jen“ 68 % dotazovaných. To ale souvisí s nesprávným očekáváním, které se týká často personálních nákladů.

„My se našich zákazníků vždy na začátku ptáme, co je jejich motivace pro přechod na cloud. A pokud nám sdělí, že chtějí po migraci propustit většinu IT, rovnou jim říkáme, že je to špatný nápad,“ popisuje Michal Wagner. Nad migrací do cloudu je nutné přemýšlet jinak. Neušetříte tím, že někoho propustíte, ale ve středně a dlouhodobém horizontu získáte tím, že se vaši IT specialisté pustí do práce s mnohem vyšší přidanou hodnotou a do přímé podpory byznysu.

Práce IT před přechodem na cloud: Rutina a minimum času na rozvoj

Když si firma IT řeší kompletně po vlastní ose, stráví její IT specialisté zhruba třetinu pracovního času rutinními činnostmi. „Mezi ně patří dohled a správa hardwaru, nejčastěji tedy serverů, správa softwaru, pravidelné aktualizace, například firmwaru, průběžná obnova veškerého vybavení a samozřejmě také řešení krizových stavů a výpadků,“ detailně popisuje náplň práce IT specialistů ve firmách Martin Panák, segmentový manažer O2.

Dalších 40 % času pak IT věnuje správě operačních systémů a aplikací, podpoře koncových uživatelů a rozvoji či zdokonalování byznysových procesů. „Na přímý rozvoj byznysu a jeho intenzívní podporu, například v podobě zavádění nových procesů v aplikacích nebo hledání nových, efektivnější řešení, už mnoho času nezbývá. Obvykle to bývá zhruba 30 % produktivního času,“ říká Martin Panák.

Změnit letitý stav, kdy se firemní IT nemůže zapojit do byznysu naplno, protože se musí věnovat zajištění provozu firemních serverů a hašení krizí a výpadků, může právě cloud. A to tím, že „odbourá“ v IT oddělení právě tu třetinu činností, které firmu nikam neposouvají. Zajistí je, často i levněji, externí poskytovatel cloudového řešení.

Zajímá Vás O2 Cloud?

Přechod na cloud znamená efektivnější využití drahých specialistů

IT specialistům by se v ideálním případě měly uvolnit ruce a změnit se jejich role ve firmě. „Posunou se blíž k podpoře uživatelů, aplikačním částem nebo svými nápady a inovacemi naplno podpoří byznys,“ popisuje Martin Panák. Přechod na cloud není o okamžité úspoře personálních nákladů, ale o efektivnějším využití drahých lidských zdrojů směrem k budoucím rozvoji a růstu.

Existují, ale i další spouštěče přechodu firma na cloud. Přečtěte si o nich v článku Kdy a proč firmy přecházejí na cloud.

 

Samotnou migrací to nekončí

I proto je O2 se zákazníky v intenzívním kontaktu – a to nejen v období „před cloudem“, ale i během pilotního provozu a následně i v dalších týdnech a měsících. „Na začátku zjišťujeme nejen motivace, ale chceme znát co nejvíc o fungování IT uvnitř firmy. To proto, abychom dokázali navrhnout řešení opravdu na míru,“ vysvětluje Michal Wagner.

Pak následuje 2 až 4 měsíce trvající pilotní provoz, během kterého O2 testuje a upravuje nastavení serverů. A zákazník zjišťuje, co cloud znamená pro něj: co se IT specialisté musí doučit, v čem se musí změnit nastavení týmu. S analýzou firemních procesů a nastavením nového workflow můžou i v této fázi pomoci naši konzultanti.

Až po několika měsících pilotního provozu dochází k migraci na cloud. „Nicméně ani úspěšná migrace není v našem případě konec komunikace. Naopak,“ říká Michal Wagner. Kromě toho, že O2 sleduje využití cloudu a upravuje jeho parametry, konzultanti na pravidelných schůzkách s klientem probírají jeho spokojenost s cloudem, co funguje, nebo naopak drhne. A podle toho navrhují další konkrétní kroky.

IT specialisté díky tomu vědí, jaká je jejich pozice ve firmě, co se od nich očekává. A v řádu několika měsíců se tak skutečně stávají byznysovou oporou firmy: s novou náplní práce, přenastavenými procesy, jinými očekáváními a cíli.

Přemýšlíte o přechodu na cloud a chtěli byste se s odborníky poradit, co to obnáší? Kontaktujte nás a společně najdeme to nejvhodnější řešení a postup pro vaši firmu. Pokud váháte, seznamte se s výhodami našeho cloudu a jednotlivými řešeními, které firmám nabízíme.

S firemním cloudem vám poradíme
Související článek Kdy a proč firmy přecházejí do cloudu?
Nahoru