Přechod na cloud: Klíčová je vzájemná komunikace. Pak se dá zvládnout i za pár dnů

„Otázky, samé otázky.“ Právě tak by se dal shrnout přechod na cloud. Respektive jeho úvodní fáze, kdy si budoucí poskytovatel cloudu zjišťuje informace o firmě a její infrastruktuře. Vzájemná komunikace je totiž klíčová. Přispívá k tomu, aby se obě strany vyvarovaly zbytečných chyb. I proto se zkušený konzultant nespoléhá jen na to, co je na papíře, ale je se zákazníkem v úzkém kontaktu a ptá se i na zdánlivé detaily. Pak se dá přechod na cloud zvládnout výrazně rychleji. A bez ztráty kytičky.

Byznysová analýza. Návrh řešení. Technický audit. Pilot. Přechod do ostrého provozu. Na papíře vypadá přechod do cloudu jednoduše. To, jestli takový bude i ve skutečnosti, závisí především na komunikaci mezi konzultantem a zodpovědnými lidmi z firmy.

Právě konzultant na začátku nastavuje reálná očekávání. Ostatně, o těch jsme psali v článku Přechod na cloud: Firemní IT specialista o práci nepřijde, změní se ale jeho pracovní náplň.

Přechod do cloudu: Začíná se byznysovou analýzou

Přechod na cloud je strategické rozhodnutí firmy. Na začátku je tedy nezbytné firmu poznat, zjistit, jak funguje, jak vypadají vnitrofiremní procesy, jaké aplikace společnost používá, které jsou kritické a dává smysl přesunout je do cloudu. Kromě toho, je potřeba zjistit, jaké jsou motivace a obavy jednotlivých manažerů.

Zatímco obchodní ředitel vidí v přechodu na cloud příležitost pro další růst firmy, pro finančního ředitele je zásadní výše investic, měsíčních provozních nákladů a návratnost. Ředitelé bezpečnosti pak z logiky věci nejvíce řeší bezpečnost dat a manažer IT dopady cloudu na jeho oddělení. Navržené cloudové řešení by mělo brát všechny jejich požadavky v potaz a zároveň bourat případné námitky. A zkušený konzultant takové řešení, pokud má dostatek informací, obvykle dokáže navrhnout. Proto je vzájemná otevřená komunikace tak důležitá.

Následuje technický audit a migrační scénář

Po důkladné analýze situace ve firmě navrhne konzultant řešení. Když ho klient schválí, může začít technický audit. Komplikací, kterou odhalí nejčastěji, je, že zákazník nemá 100% zmapovanou infrastrukturu: Zapomněl na některé aplikace, které nepoužívá tak často, a původní navržené řešení s nimi nepočítá. V takovém případě se návrh musí upravit, nebo se rovnou hledá nové řešení. A právě tomu se dá velmi často předejít už zmiňovanou intenzívní komunikací.

Společně s technickým auditem vzniká i migrační scénář: Ten definuje harmonogram celého přechodu, rozdělení rolí a zodpovědnost.

Pilot může trvat měsíce, nebo pár dní…

Před migrací do ostrého provozu si všichni musí být 100% jistí, že všechno běží tak, jak má. Proto startu „naostro“ předchází pilotní provoz. Během něj se firemní IT specialisté mají možnost seznámit s novou logikou zapojení, případně doučit práci s cloudovým managerem.

Samotné aplikace se nasadí do cloudového prostředí, kde se podle potřeb upravují parametry serverů a vše se testuje.

Standardně se délka „pilotu“ pohybuje od 2 do 4 měsíců. Ale třeba u platformy SAP, kterou firmy stále častěji také provozují v cloudu, je běžné, že pilot trvá i více než rok.

U nekritických aplikací je přechod rychlejší

Na opačném pólu pak jsou nekritické aplikace, u kterých stačí k otestování a finálnímu nastavení jen pár dní. Velmi často dojde k jejich migraci do cloudu v pátek večer, během víkendu se vše kontroluje a ladí. Nekritičtějším pak obvykle bývá začátek týdne – pokud všechno bez problémů běží i v pondělí a úterý, může pilotní provoz skončit a aplikace se naostro přesunout do produkčního prostředí.

Hlavní roli v tom, jak dlouho pilotní provoz běží, hrají povaha aplikací, které se migrují (čím kritičtější a komplexnější aplikace, tím je pilot delší), ale i to, jak kvalitně je navržená architektura řešení.

Mimochodem, naši konzultanti se velmi často setkávají i s tím, že mnoho firem netuší, jaké aplikace jsou pro ně kritické. Respektive kritičnost aplikací vyhodnocuje IT specialista, který ale velmi často nemá žádný byznysový background.

Což se ale po přechodu na cloud může (a mělo by se) změnit. Vždyť přechodem na cloud firma získává komfort uživatele, IT specialisté nemusejí řešit technologické problémy a mohou se naplno věnovat rozvoji služeb. Mají více času na správu a vylepšování firemních systémů a aplikací, podporu koncových zákazníků i byznysového oddělení firmy. Naslouchají potřebám obchodníků a mohou jim vyjít vstříc. A aktivně tak přispívají k rozvoji byznysu.

A to samozřejmě nejsou jediné výhody, které cloud přináší. O těch dalších jsme se rozepsali v článku: Firemní cloud: Patří do něj kritické aplikace a systémy. Ale pozor: Není cloud jako cloud

Přemýšlíte o tom, jestli je cloud vhodným řešením i pro vaši firmu? Nechte na sebe kontakt. Společně vše probereme a najdeme cesty k efektivnější a modernější firmě. Firmě v Cloudu O2.

S firemním cloudem vám poradíme

Jaroslav Slavíček, produktový manažer pro síťovou bezpečnost                                                            Jaroslav se ve společnosti O2 Czech Republic a.s. specializuje na rozvoj bezpečnostních služeb s cílem minimalizovat našim klientům dopady kybernetických hrozeb. Vystudoval Dopravní fakultu ČVUT se zaměřením na Automatizaci v dopravě a telekomunikacích. 5 let působil na Českém telekomunikačním úřadě v odboru regulace telekomunikačních sítí a služeb. Od roku 2006 se pohybuje v telco společnostech, kde se zabývá strategickým plánováním a rozvojem služeb v oblastech Datová centra, Cloud, Storage, Backup a Security.odpovídá za rozvoj ICT služeb. Je odborníkem na cloud, datová centra a kybernetickou bezpečnost. Ve společnosti pracuje od roku 2018.

Související článek Na 40 % firem říká, že zálohuje, data ale obnovit neumí. Jak jste na tom vy?
Nahoru