Podminky cookies

Kritické firemní aplikace patří do cloudu

Kritické firemní aplikace patří do cloudu

Kritické firemní aplikace patří do cloudu

Bez výpadků, dostupné a spolehlivé: Aneb kritické firemní aplikace patří do cloudu

Představte si, že by vám hodinu nefungoval pokladní systém v desítkách poboček. Na celý den by vypadla aplikace, která ve vaší firmě zajišťuje logistiku. Nebo by týden neběželo CRM a vy byste přišli o veškerou historii komunikace se zákazníky. Jakýkoli výpadek kritické aplikace nebo systému pro firmu znamená nejen ztrátu peněz, ale i důvěry zákazníků. Proto je zásadní, aby fungovaly spolehlivě. Ve firemním cloudu.

Zajímá Vás O2 Cloud?

Vysoká dostupnost, stabilita, spolehlivost. To jsou hlavní výhody, které mluví pro správu kritických firemních aplikací v cloudu. „Cloudové řešení běží v datovém centru, které je nadstandardně zabezpečené, a to jak fyzicky, tak i proti kyberzločinu. To se nedá vždy říci o lokálních serverovnách,“ vysvětluje Martin Panák, segmentový manažer v O2. Samozřejmě ale záleží hlavně na tom, kdo firemní cloud provozuje. Proto by firma měla zvolit opravdu spolehlivého dodavatele.

Co patří mezi kritické aplikace ve většině firem

Kritické ERP systémy

Na přední příčky určitě patří ERP systém. Robustní a mimořádně složitý software pro řízení téměř všeho od financí přes logistiku až po marketing a prodej. „U mnoha firem je dnes na ERP systémy výraznější tlak než ještě před pár týdny. Když třeba poptávka dramaticky roste nebo padá, v cloudu je možné velmi rychle navyšovat nebo snižovat výkon. A po skončení mimořádné situace vše zase vrátit na běžnou úroveň,“ vysvětluje Martin Panák další výhody cloudového řešení.

CRM systémy jako mozek veškeré firemní komunikace

Většina firem výrazně pocítí, pokud dojde k výpadku CRM systémů. Aplikací pro shromažďování, třídění a zpracování informací o zákaznících a obchodních procesech. Na těchto systémech obvykle stojí kompletní obchodní i marketingová strategie, tedy komunikace celé firmy.

Procurement software

Pomocí procurement software firmy řídí nákup produktů a služeb, a tedy vztah s dodavateli. Když funguje správně, mohou zaměstnanci čerpat výhody plynoucí z centrálně vyjednaných kontraktů.

Systémy pro správu dokumentů

Součástí kritických aplikací bývají i systémy pro správu dokumentů (tzv. document management systémy), které přijímají, analyzují a dál do firmy automaticky směřují veškeré dokumenty.

Business inteligence a práce s big daty

Zvláště v posledních letech pak mnoho firem na seznam kritických aplikací přidalo i business inteligence systémy. Ty zpracovávají a analyzují data a následně je porovnávají s jinými. Pracovat s big daty už bez cloudu prakticky nejde. Rostoucím nárokům datové analytiky obvykle fyzické servery nestačí. S rozvojem podnikání souvisí i business performance systémy. S nimi firma měří, sleduje a řídí ty nejdůležitější byznysové parametry a plnění cílů.

 

Extranet nebo e-shop: Aplikace kritické jen pro někoho

Existují i aplikace, u kterých krátkodobý výpadek obvykle žádné zásadní problémy nezpůsobí. I tady ale existují výjimky: Extranet je pro většinu firem nekritickou aplikací, ale třeba personální agentura je na něm závislá. Dalším příkladem může být e-shop. Pokud nemáte kamenné prodejny, nebo je musíte zavřít, stává se pro vás e-shop velmi rychle kritickou aplikací.  A vy byste měli umět rychle upravit její kapacity.

Častý scénář, jak převést kritické aplikace do cloudu

Převádí firmy do cloudu nejdřív nekritické aplikace, nebo je přechod spojený většinou s klíčovými systémy? Podle Martina Panáka jsou běžné oba přístupy: „Mnoho firem s cloudem začíná s nekritickými systémy. Na nich si vyzkouší, co fungování v cloudu obnáší, a naučí se s ním pracovat.“ Firmy už by ale i v tomto případě měly mít výhled, že do firemního cloudu překlopí i kritické aplikace. Detailně jsme o spouštěčích přechodu na cloud psali v článku Kdy a proč firmy přecházejí do cloudu.

Zvláště pro provoz kritických aplikací a systémů ale nestačí jen „mít cloud“. Nezbytné je funkční a do posledního detailu vyladěné IT prostředí. Jeho součástí mohou být i servery umístěné v housingu v datovém centru, spolehlivá konektivita i datové linky (ideálně by měl mít poskytovatel cloudu své vlastní). A v neposlední řadě odborníci, kteří dokážou kritické aplikace v cloudu vyladit tak, aby byly 100% funkční a propojené s dalšími důležitými systémy.

Aplikace nejdřív běží v pilotním režimu

O2 jako poskytovatel cloudových služeb toto nabídnout dokáže. Certifikovaní specialisté se postarají o analýzu, návrh řešení, nasazení aplikace do cloudu a zajištění takzvaného pilotního režimu. V tom běží aplikace 2 až 4 měsíce. Během pilotního režimu se odladí připojení na další systémy, latence, ale i kapacitní nároky.

Následují zátěžové testy, které firma provádí v intenzivní spolupráci s O2 a trvají obvykle několik týdnů až měsíců. „A teprve když všechno opravdu perfektně běží, jak má, firma vypne ‚starý‘ systém, a začíná fungovat výhradně v cloudu,“ popisuje celý proces přechodu Martin Panák. Potom se nemůže stát, že by pro firmu kriticky důležitý systém neběžel. Po migraci pak O2 dál provádí dohled a je s klientem v úzkém kontaktu. A přechod na cloud samozřejmě neznamená, že firemní IT specialista přijde o práci, změní se ale jeho pracovní náplň.

Rádi byste probrali dostupnost a stabilitu systémů, které jsou klíčové pro vaše podnikání? Ozvěte se nám a společně najdeme cloudové řešení na míru i vaší firmě.

S firemním cloudem vám poradíme
Související článek Firemní cloud versus kybernetické útoky: Od cloudového firewallu až k „hrncům plným medu“ pro hackery
Nahoru