Podminky cookies

Retail, digitalizace a přechod do onlinu: Kdy jindy, když ne teď?

Retail, digitalizace a přechod do onlinu: Kdy jindy, když ne teď?

Retail, digitalizace a přechod do onlinu: Kdy jindy, když ne teď?

Ještě na začátku roku odhadovala společnost Shopsys, že se online prodej bude v roce 2025 na celkovém obratu obchodníků podílet zhruba 20 %. Jenže… odborníci míní, covid mění. Na konci roku 2020 to vypadá, že se k této metě přiblížíme už v roce 2021 a v roce 2025 pak online proběhne každý třetí nákup. A to nejen produktů, ale i služeb. Jsou ještě vůbec potřeba další argumenty, proč se naplno pustit do digitalizace firmy a přechodu do online světa?

Meziroční růst 40 % a obrat téměř 200 miliard korun. Takové jsou podzimní odhady růstu e-commerce v Česku v roce 2020. A to Česko patřilo už před pandemií k zemím, kde se onlinu dařilo. K dalšímu růstu pak přispěla i (logická) změna v chování zákazníků.

Zavřené obchody přiměly nakoupit i ty, kteří se doposud online nakupování bránili. Už během jarní vlny tedy celých 72 % lidí nakoupilo poprvé online v nové kategorii – ať už to bylo oblečení, sportovní vybavení, nebo třeba právě nákup služeb.

Digitalizace podnikání a chodu firmy (ať už z pohledu samotné obsluhy zákazníků, nebo z pohledu vnitrofiremních procesů) je tak logickým krokem do budoucnosti – a co je potřeba říci – často i jediným možným krokem, jak celý byznys udržet v krizi nad vodou.

 

Jak tedy začít a co vás při přechodu do online světa čeká?

Začnete s málem, ale hlavně začněte. Přechod do onlinu není jednorázová záchrana, ale investice do budoucnosti.

 

Krok číslo 1: Nutná a nezbytná byrokracie

Byrokracie. Pro české podnikatele a firmy ten vůbec nejvěší strašák. Pokud už ale podnikáte, pak zakládání společnosti při přechodu do onlinu řešit nemusíte. „Jen“ si pohlídejte, jestli se vás s přechodem do onlinu nezačne týkat například registrace k DPH. Určitě musíte vyřešit registraci na Úřadu pro ochranu osobních údajů, protože budete pracovat s osobními údaji zákazníků.

Jasně vydefinované musíte mít i obchodní podmínky e-shopu a v neposlední řadě si ověřte, které informace musíte na webových stránkách ze zákona uvádět. A to náš výčet zahrnuje ty opravdu základní byrokratické kroky a počítá s tím, že založení živnosti, případně firmy už máte zdárně za sebou.

 
Věděli jste, že… Globálně je podíl online prodejů v B2C segmentu přibližně 6 %, v Česku se online na celkovém obratu retailerů už před krizí podílel zhruba 12 až 13 %. Není divu, se zhruba 45 000 e-shopy, je Česko v přepočtu e-shopů na obyvatele globálním lídrem.

Krok číslo 2: Webové stránky a e-shop

Díky takzvané komodifikaci technologií jsou špičková řešení dostupná téměř všem, nejen největším hráčům na trhu. Namísto armády ajťáků, kteří by se pustili do vývoje vašeho e-shopu od nuly, si můžete e-shopové řešení pronajmout a doladit podle potřeb. V Česku funguje hned několik velkých firem, které pronajímají „krabicová řešení“ – od technického řešení e-shopu přes jeho grafickou podobu a hosting až třeba po platební brány nebo automatické rozesílání e-mailů. Ceny za měsíční pronájem startují na několika stokorunách za základní řešení a šplhají k tisícům korun měsíčně u opravdu robustních řešení.

Stejně tak nepotřebujete stavět serverovnu a nakupovat hardware. Dnes už menší i větší e-shopy sází na cloud a kapacitu a výkon serverů si pronajímají, případně upravují podle aktuálních potřeb. Výhodou je vysoká dostupnost a spolehlivost cloudu, která je naprosto zásadní v době, kdy je online prodej jediný nákupní kanál. V případě cloudového řešení odpadají i vysoké vstupní investice – cloud si pronajímáte jako službu, včetně práce IT expertů. Jako službu dnes můžete poptat i zabezpečení firemního připojení.

Přečtěte si, Kdy a proč přecházejí firmy do cloudu.

 

Krok číslo 3: Skladování a logistika

Většina e-shopů v Česku si řeší skladování interně, logistiku pak přes Českou poštu nebo některou z nových zásilkových služeb. Ty na rozdíl od České pošty menším retailerům nabízejí i výhodné balíčky – čím více balíčků přepraví, tím výhodnější cenu nabízejí za jeden kus. Obecně se doporučuje nabízet více způsobů dopravy. Právě doprava je totiž jedním z hlavních parametrů, na základě kterého se zákazníci rozhodují.  

Alternativou k jednotlivým krokům, které si sami skládáte do komplexního řešení, je outsourcing. Od skladování a vychystávání zboží přes jeho kompletaci až k samotné dopravě k zákazníkovi. V takovém případě hovoříme o takzvaném fulfillmentu. Nepotřebujete sklady, nepotřebujete flotilu vozidel, nepotřebujete dokonce ani skladový systém nebo zaměstnance, kteří se postarají o zabalení zásilky. Samozřejmě to ale není zadarmo: Částka za kompletní odbavení třeba balíčku s kosmetikou se pohybuje ve vyšších desítkách korun.

Logistika: Výzva pro budoucnost

Nároky na logistiku ze strany zákazníků pořád rostou. Kde jsou ty časy, kdy doručení z webu Amazonu trvalo 11 dní a nikdo si nestěžoval… Dnes je trendem „same-day-delivery“, odhaduje se, že v roce 2025 bude v tomto režimu doručená každá 4. zásilka. To s sebou samozřejmě nese obrovské nároky na e-shopy i logistické firmy. Logicky se tak právě v logistice ve stále větší míře uplatňují big data, automatizace či IoT. Přečtěte si více o využití IoT v retailu.

Krok číslo 4: Marketing

Online prostředí nabízí až téměř neuvěřitelné možnosti cílení na zákazníky. Dnes už není problém cíleně oslovit ty, kteří už třeba byli na vašich stránkách a projevili o zboží zájem, případně o sobě dát vědět lidem s konkrétními zájmy, pro které by vaše produkty mohly být zajímavé. Cílit můžete i podle věku, pohlaví, lokality nebo třeba podle chování člověka v internetových vodách.

S doručením reklamy té správné cílové skupině pomůže například tým O2 Média – a to nejen prostřednictvím internetu, ale třeba i formou reklamních SMS. Ty jsou mimochodem velmi úspěšným formátem – 97 % lidí, kterým taková zpráva dorazí, si ji přečte, a 62 % dotazovaných pak přiznává, že na základě takové zprávy nakoupili.

Zajímavým trendem, který globálně tvoří zhruba 50 % online ekonomiky, ale v Česku jsou pořád ještě na začátku, jsou tzv. marketplaces. Online „tržiště“, která spojují kupující s vícero prodejci, zajišťují zprocesování celé zakázky, akvírování nových zákazníků, marketing, někdy i logistiku. Světoznámým příkladem je Alibaba (mimochodem, 68 % jeho obratu tvoří prodej reklamy a služeb) nebo již zmiňovaný Amazon, lokálně bližším pak například polské Allegro. A dá se předpokládat, že se tento trend projeví i v Česku.

Online se dnes spojíte s cukrářkou, květinářstvím i kovářstvím

Největší technologický dluh mají podle Asociace malých a středních podniků menší výrobní firmy, řemeslné firmy včetně služeb a gastro segment. Tady je digitalizace často na úplném začátku. První vlaštovky se ale objevují. Ostatně, mrkněte na inspirativní příběhy dortového studia Kajula Cakes, kovářství Kovaný svět nebo květinářství Rozálie.

A pokud si s digitalizací vašeho retailového podnikání nevíte rady, inspirujte se na digitalizujemeretail.cz.

Související článek Data v cloudu nikdo neodnese ani nezničí
Nahoru