Big data pomůžou s rozhodováním

Konference Primetime for… Big Data 2021. 200 manažerů a IT expertů v hledišti, téměř dvě desítky na podiu. A mezi nimi i dva zástupci společnosti O2. Zatímco Jan Romportl ve své přednášce vyprávěl o umělé inteligenci optikou bezpečnosti, Tomáš Křešťák v panelové diskuzi hovořil o tom, jak daleko jsou firmy nejen ve sběru a ukládání big dat, ale i v jejich interpretaci. „Problémem dneska není data zpracovat, ale vytřídit je tak, abychom si z nich něco odnesli,“ říká v rozhovoru, ve kterém se za „datovou“ konferencí ohlíží.

„Big data? Základ pro strategická rozhodnutí. Firmy se v nich ale ještě pořád topí,”
říká Tomáš Křešťák.

25 let v oblasti telekomunikací a IT a během nich mnoho různorodých funkcí a pozic. Od projektanta sítí přes obchodní role až po předsedu představenstva. To je ve zkratce profesní život Tomáše Křešťáka. Aktuálně už devátým rokem působí v O2, kde, jak sám říká, přináší i do technologických částí byznysový pohled. A to jako ředitel pro fixní a ICT produkty a inovace.Volný čas věnuje motorkám, sportu, ale i mentoringu kolegů, který vnímá jako možnost vrátit společnosti to, co sám kdysi načerpal od svých zkušenějších kolegů.

Umět z dat udělat znalost, případně informaci podstatnou pro strategické rozhodnutí firmy. To je další Rubikon, jehož překročení některé české firmy už (úspěšně) zvládly a další se na něj právě teď chystají. „V dnešní době máme obrovské množství dat a především k nim už máme přístup, naše počítače, servery, cloudy… tohle ohromné množství dat uloží a zpracují,“ popisuje Tomáš Křešťák. „Zároveň jsme ale daty mnohdy zavalení a potřebujeme se naučit z té přemíry informací získat podklady pro správná rozhodnutí.“

Aby popisovaný stav převedl do praxe, bere si na pomoc věčné a vděčné téma počasí: „Pomůže vám v rozhodnutí, jaký kabát si obléct, informace o tom, jaké je aktuální počasí na každém kilometru čtverečním v Česku? Myslím, že moc ne. A právě v téhle situaci jsou mnohé firmy. Potřebují udělat často i jednoduchá rozhodnutí, v tom smyslu, jestli vyrazit doleva, nebo doprava, ale topí se v datech.“

Konference, která proběhla 10. listopadu v Národní technické knihovně tak měla za cíl ukázat, jak se naučit v big datech plavat a zároveň propojit svět byznysu a IT.

Zleva: Tomáš Křešťák uprostřed, Jan Romportl, ukázka z konferenece Prime time for… Big Data 2021

Jaké vůbec bylo potkat se po takové době naživo?

TK: Skvělé. Zájem byl obrovský, sál plný, v hledišti spousta top firem z nejrůznějších oblastí – od telco služeb přes finanční instituce až po technologické firmy. A já jsem rád, že my jsme měli zastoupení nejen v hledišti, ale i na podiu. Honza Romportl měl výborné ohlasy a já ho považuji za jednoho z největších průkopníků AI minimálně v Česku. Potěšilo mě, že jsme mohli ukázat, že nejsme jen ‚ta firma ‚která posílá internet po drátech‘, ale že jsme lídři a průkopníci v mnoha nových oblastech.

Jan Romportl je ředitelem Centra pro umělou inteligenci ve společnosti O2 Czech Republic, které se prezentuje pod značkou Dataclair.ai. V něm se věnuje jeho směřování, strategii a rozvoji.

Dataclair.ai dokáže nejen vytvářet produkty založené na strojovém učení v oblasti telco a financí, ale i realizovat vlastní výzkum na poli AI, například v oblasti onkologie.

Jan dříve pracoval na Západočeské univerzitě v Plzni, kde vedl výzkum na hranici mezi umělou inteligencí a člověkem.

Překvapilo vás na konferenci něco?

TK: Milým překvapením bylo, že nešlo o technologickou konferenci, která by se primárně zabývala nástroji, servery, softwarem, ale řešil se hlavně byznysový přístup k datům a konkrétní zákaznické use cases. Intenzívně se debatovalo o využití dat a o propojení a zintenzívnění komunikace právě mezi IT a byznysem.

Z pódia několikrát zaznělo, že impuls k práci s daty a k jejich využívání by měl přijít z byznysu.

TK: Myslím, že u big dat stejně jako u jiných oblastí platí okřídlené „Show me the money“. Firmy, respektive jejich manažeři hledají cesty, jak data monetizovat. Protože práce s nimi není levná a data získávat, data zpracovávat, data ukládat, data třídit, to všechno stojí peníze.

Já v práci s daty vidím dva hlavní směry: Můžete je monetizovat přímo. O tom ostatně na konferenci poutavě mluvil Adam Votava. Data mají svou tržní hodnotu a ve výsledku stačí, když se na ní shodnou prodávající a kupující.

Jako mnohem zásadnější ale vnímám význam dobře zpracovaných dat jako podkladů pro byznysová rozhodnutí. Nejsou přímou výnosovou položkou, ale nepřímo mohou byznysu vydělat ještě víc.

Ve kterých oborech jsou a budou podle vás big data klíčová?

TK: Myslím, že zásadní roli budou hrát tam, kde jsou složité produkty, určitě ve službách. Vlastně ani není překvapením, že se big datům intenzívně věnují právě banky nebo telco společnosti. Dalším výrazným okamžikem pak bude masivní nástup 5G sítí a s tím spojené nové možnosti. Příkladem může být  program Průmysl 4.0, což je v podstatě plná automatizace a robotizace výroby, která ale také stojí na big datech a jejich bezpečném přenosu.

A dneska už existuje mnoho firem, které si na big datech vybudovaly celý byznys model. Vezměte si třeba start-up Kiwi. Neudělali nic jiného, než se posbírali data od všech leteckých společností a dali je dohromady.

Jak jsme na tom s big daty a jejich využitím v O2?

TK: U nás už jsme překročili první Rubikon. Víme, jaká data máme, umíme je interpretovat. A víme, co naše čísla znamenají. Děláme díky nim strategická rozhodnutí a slovy konference: Ano, umíme data přetvořit ve znalost. Naše reportování a BI analýzy mají velkou přidanou hodnotu při rozhodování. My data vnímáme jako velkou hodnotu, zároveň ale víme, že data člověka nikdy nenahradí. A rozhodnutí bude vždycky na lidech.

Zmínil jste už několikrát, že data mají hodnotu a velkou cenu. Jak je to s jejich zabezpečením?

TK: Bezpečnost dat vždycky musí jít ruku v ruce s tím, jak se ve firmě data zpracovávají, jak se ukládají, jak se s nimi vůbec pracuje. A já vnímám bezpečnost ze dvou úhlů pohledu. Ten první je zabezpečení dat proti „vnějšímu nepříteli“. Chránit data i proti těm útokům, které na první pohled možná vypadají až nesmyslně. Když se někdo snaží dostat třeba k našemu soukromému mailu. Nicméně tyhle útoky bývají naopak často velmi dobře cílené a snaží se postupně dostat k cenným informacím a přístupům.

A co ten vnitřní nepřítel?

TK: To je velmi často naše pohodlnost, někdy i lenost a neschopnost. Jsou to naše systémy a jsou to především lidé. Protože velká část bezpečnostních prohřešků začíná právě u lidí. Pak je třeba mít systém zabezpečený ve všech oblastech – nejen po stránce fyzické bezpečnosti, ale třeba i logiky mechanismů. Firmy si musí uvědomit, že se zabezpečení týká opravdu každého. Ostatně, právě proto se securita promítá do téměř všech produktů, které v O2 nabízíme.

Dají se big data ještě vůbec zpracovávat přímo ve firmě někde na serveru, nebo už je jich tolik, že jediný smysluplný způsob je opravdu jen cloud?

TK: Dobrá otázka, ale složitá. Teď se často mluví o hybridním cloudu a já si tady zase pomůžu přirovnáním. Představte si různé formy dopravy, někomu vyhovuje cestovat jen vlastním autem, jiný auto potřebuje jen občas, a tak sází na carsharing nebo taxík, takže vlastně outsourcuje. A pak jsou místa, kam se rychle dostanete jen díky letadlu. A s daty je to velmi podobné. Výrobní fabriky, které zatím nepotřebují efektivně pracovat s big daty, a zdůraznil bych to ‚zatím‘, si vystačí s osobním autem. Jsou tu ale už firmy, které potřebují letadlo, a ideálně ho zkombinovat i s dalšími možnostmi, které jsou k mání. A s tím, myslím, dokážeme v O2 zákazníkům pomoci.“

Jak zaznělo v rozhovoru: O2 už dávno není jen poskytovatelem mobilních služeb a internetového připojení, ale partner, se kterým firmy řeší výzvy v oblastech big dat, IoT, 5G, cloudu a ve všech těchto oblastech i problematiku zabezpečení firemního IT.

Přečtěte si další články o oborech a trendech blízké budoucnosti:

Anebo se s námi rovnou spojte a probereme, jak pomoci k digitalizaci i vám.

Ozvěte se nám
Související článek Big Data pomáhají předvídat trendy
Nahoru