Je jich třikrát více než lidí na planetě. Chytrá, často ale zároveň i velmi jednoduchá zařízení, která tvoří svět Internet of Things. To, co dříve musel zajišťovat člověk, dneska obstará malý senzor. „Přínos IoT ale nestojí na tom, že vyměníte člověka, který jednou za hodinu kontroloval teplotu, za chytrou krabičku a budete doufat, že to nějak byznysově vyjde. Přínos IoT je v datech, která sbírají a jejich propojení a využití,“ říká Jan Lazar, business development manager O2. Zatímco v roce 2016 bylo podle poradenské společnosti Gartner na planetě v provozu 6,4 miliardy chytrých zařízení,
v roce 2020 už jich je 20,4 miliardy. Dvě třetiny slouží na straně zákazníků a v domácnostech, zhruba třetina jich našla uplatnění v byznysu. Včetně retailu. [button linka="https://www.o2.cz/podnikatel/modry-blog-cmb?_ic=blogo2-czbiz-b2b-cloud8cmb#tab-item-a37175-5" target="yes" ]
Jak využít IoT i ve vaší firmě? [/button]
Senzory nejen trackují polohu, ale hlídají i teplotu při přepravě
Tady
IoT velmi často pomáhá ke zlepšení a zefektivnění logistiky. Celkem běžné už je
sledování polohy firemních aut, kamionu se zbožím, konkrétní palety nebo balíčku. IoT je ale možné využít i ke sledování nejrůznějších parametrů, jako jsou třeba teplota nebo náhlé zrychlení značící pád.
„Představte si, že jste výrobce kvalitních potravin, které jsou ale citlivé na výkyvy teplot,“ popisuje typický příklad Jan Lazar.
„Díky senzoru na paletě máte přehled o teplotním řetězci. A víte, že ke zkažení zboží nedošlo při přepravě, ale až po jeho předání na prodejně. Protože její zaměstnanci nechali zboží stát delší dobu mimo chladicí box. Máte kompletní podklady pro řešení případné reklamace.“ Vyrábíte a prodáváte-li elektroniku, pak stačí teplotní senzor „vyměnit“ za snímač citlivý na zrychlení nebo brždění. Díky datům, které posbírá,
dokážete detekovat třeba pád, během kterého se sice neporušil obal, ale výrobek uvnitř ano.
Nejčastější využití IoT pro retail - Logistika – trackování zboží, ale i sledování kvality přepravy a tím předcházení škodám (vlivem pádu, nevhodné teploty…)
- Smart metering – měření spotřeby vody, elektřiny, plynu, tepla… na jednotlivých pobočkách, ve skladech
- Senzorika – sledování teploty, vlhkosti, osvětlení, pohybu… a případné automatické upozornění na výkyv z normálu
- Monitoring zákazníků na prodejně, detekce neobvyklého chování, dlouhých front, přeplněného parkoviště…
|
Přímo na prodejnách pak chytré senzory připojené do narrowband IoT sítě například
hlídají teplotu prostředí (a případně upozorňují na nestandardní výkyvy zodpovědné osoby) nebo
pomáhají se sběrem dat o zákaznících a jejich pohybu na prodejně.
„Také umíme monitorovat zaplněnost regálů,“ popisuje Jan Lazar. Senzor je součástí police nebo regálu a detekuje, když z něj lidé odebírají zboží. Výrobce, který si například zaplatil lukrativní pozici v takzvané odběrové zóně (regál ve výšce 95 až 155 centimetrů), tak má přehled o tom,
jestli bylo zboží pravidelně a včas doplňováno a o kolik případně přišel tím, že byl regál nějakou dobu prázdný.
„Ještě zajímavější je ale se získanými daty dále pracovat,“ říká Jan Lazar.
„Ve zmíněném případě z dat třeba vyčtete, že o zboží je největší zájem před víkendem a upravíte podle toho dny, kdy je zodpovědný člověk jezdí doplňovat.“ Data a jejich správná interpretace jsou cestou k efektivnímu podnikání. Takzvaná geodata mohou například pomoci i při rozhodování, kde otevřít obchod Senzory jsou začátek, práce s nasbíranými daty budoucnost
IoT není primárně o technice a senzorech, ale právě o datech, která senzory sbírají. Když se
zanalyzují, propojí a porovnají s jinými daty, mnohdy získáte úplně jiný náhled a zcela nové informace. Dokonce s jejich pomocí můžete predikovat i budoucí vývoj.
„Příkladem může být třeba vibrační senzor umístěný v zařízení. Ten vás upozorní na změnu vibrací. A vy díky datům z minulosti víte, že naposledy tato změna předcházela poruše. Takto ale můžete dopředu naplánovat odstávku a kontrolu,“ vysvětluje další přínos IoT Jan Lazar. Možností, jak využít IoT, respektive data, která senzory sbírají, pro rozvoj podnikání, jsou tisíce.
„IoT neznamená nějaké krabicové řešení, všechny naše projekty v O2 vznikly jako reakce na aktuální potřeby, které klient řešil,“ říká Jan Lazar.
„A myslím, že IoT řešení, které všechno posune ještě o pořádný kus dál, navíc teprve přijde.“ Chcete být u toho? Nebo zkrátka jen chcete zlepšit zázemí vašich prodejen, zefektivnit logistiku a zlepšit zákaznickou zkušenost? Ozvěte se nám a společně vymyslíme, jak IoT využít i ve vaší firmě. V O2 totiž digitalizujeme retail. |
[button linka="https://www.o2.cz/podnikatel/modry-blog-cmb?_ic=blogo2-czbiz-b2b-cloud8cmb#tab-item-a37175-1" target="yes" ]
S digitalizací vám poradíme [/button]