Auta budou zase chytřejší. I díky O2 si sama zavolají pomoc při nehodě

Stačí mít v autě malou krabičku a při nehodě si auto samo zavolá pomoc. Celý sofistikovaný systém se jmenuje eCall a podílí se na něm mnoho firem z celé Evropské unie včetně operátora Telefónica. Systém bude v Evropě povinný od konce roku 2015, kdy budou chytrou krabičkou vybavena všechna nově prodávaná auta.

Automobil naráží do bariéry. Systém eCall okamžitě odesílá data o nehodě na linku 112. Záchranáři dostávají informace o nehodě mnohem dříve, než kdyby volal sám řidič nebo svědek nehody. A navíc znají podrobnosti o nárazu. Na místě nehody jsou tak mnohem dřív, než kdyby se o ní dozvěděli tradičním způsobem. Navíc operátor z linky 112 je celou dobu ve spojení s řidičem, protože se automaticky vytočí i hlasový hovor.

Tato nehoda byla naštěstí jen simulovaná, ale dalších 1,2 milionu nehod je v Evropě každý rok reálných. Tentokrát si jen všechny složky systému eCall vyzkoušely, že systém funguje i v praxi a že opravdu dokáže zachránit lidské životy. Jedním z důležitých partnerů systému je i operátor O2, který zajišťuje odeslání dat na linku 112 a také fungovaní celého systému.

A jak celý systém eCallu funguje? Integrovaná krabička ukrytá pod sedadlem řidiče při jakékoliv nehodě automaticky zavolá na integrované záchranné číslo 112, které je stejné ve všech zemích Evropské unie. Systém rozpozná, kolik je v autě pasažérů, o jaké auto se jedná, o způsobu nárazu, respektive i o tom, jestli byly vystřeleny airbagy.

schéma fungování systému eCall

schéma fungování systému eCall

Vedle odeslání těchto informací systém eCall odešle na linku 112 díky integrované satelitní jednotce GPS i údaje o poloze auta a hlavně spojí posádku přímo s operátorem této linky. Systém je totiž spojený s integrovaným handsfree, takže posádka nemusí nikterak hovor přijímat, operátora uslyší všichni v autě, a naopak: kdokoliv s ním může komunikovat.

Výhody jsou jasné. Záchranné jednotky (hasiči a záchranná služba) se okamžitě dozví, kde mají zasahovat a navíc mají k dispozici další informace, které jim umožní zvolit pro zásah vhodné pomůcky, jako jsou třeba speciální stříhací nůžky na karoserii. Operátoři linky 112 pak mohou pasažéry v havarovaném vozidle instruovat, co mají dělat.

Na první pohled se to v dnešní době, kdy má každý mobil u sebe, může zdát jako zbytečnost. Jenže eCall boduje právě svojí spolehlivostí a automatickou reakcí. Může se stát, že pasažéři si nemohou pomoc sami zavolat, že v okolí není nikdo, kdo by nehodu ohlásil a v neposlední řadě celé hlášení o nehodě záchranným složkám výrazně urychlí. Podle testovacího provozu z doposud průměrné minuty na 20 sekund.

Systém funguje i v manuálním režimu. Na palubní desce auta bude tlačítko, které řidiče nebo spolujezdce automaticky spojí s linkou 112, takže bude moci kdokoliv rychle a bezpečně nahlásit cizí nehodu.

Výhodou systému je zařazení informace o nehodě do systému dopravních informací, takže o nehodě budou zavčas informováni i další řidiči pomocí informačních tabulí na silnicích. Systém není aktivní stále. Aktivuje se buď manuálně tlačítkem na palubní desce, nebo v případě nehody. Mimo tyto situace nikde neukládá informace o poloze vozu a ani je nikam neodesílá.

O2 Autor článku
O2
Jako přední český operátor nabízíme výhodné neomezené volání, rychlý mobilní i pevný internet nebo třeba digitální televizi s širokou programovou nabídkou. Stojí za námi silná mezinárodní telekomunikační společnost a to nám umožňuje na vysoké úrovni provozovat více než sedm miliónů mobilních a pevných linek.
Související článek Mobilní aplikace z vás dokážou vytáhnout tisíce korun. Vlastně za nic
Nahoru