Android nebo iOS? Který systém používá víc zákazníků?

Asi i méně informovanému čtenáři bude jasné, že iOS, který používá jediná značka na světě – Apple, a asi nebude častější než Android, na kterém v podstatě běží zbytek světa. Konkurence v podstatě neexistuje s jednou výjimkou, které se začíná hodně dařit. Ale my se s ní nesetkáme.

Svět mobilních operačních systémů příliš pestrý není. Celosvětově dominantním je Android, jasnou druhou pozici drží iOS od Applu. Jeho podíl není malý, aktuálně podle regionu drží zhruba čtvrtinu až třetinu trhu. Což je vlastně dost impozantní výsledek, když vezmeme v úvahu, že přístroje s iOS vyrábí právě jen Apple. To Android v podstatě používají všechny ostatní značky vyrábějící smartphony.

Čínský konkurenční systém od slavné značky

Konkurence v podstatě neexistuje, jakýkoliv jiný systém z globálního pohledu paběrkuje v řádu promile tržního podílu s jedinou výjimkou. Tím je systém Harmony OS od Huaweie. Tento sytém vznikl v reakci na americké embargo, které už několik let způsobuje, že smartphony od Huaweie jsou na globálních trzích neprodejné. V Číně je však situace jiná a právě pro tento trh je systém Harmony OS připravený. A daří se mu docela dobře, v Číně drží už aktuálně 16 procent, globálně pak procenta čtyři.

U Harmony OS ještě chvíli zůstaneme. Huawei nemůže na globálních trzích konkurovat, protože americké embargo mu neumožňuje používat služby Googlu (včetně aplikačního obchodu) a některé další. No a telefony bez nich jsou dost obtížně použitelné. V Číně takové omezení nevadí, protože západní služby jako ty od Googlu nebo Facebook a další stejně nefungují a tamní zákazníci používají domácí aplikace. Huawei používal Android, ale po uložení sankcí začal vyvíjet vlastní systém a má k němu i vlastní obchod. Ten sice funguje i globálně, ale s ohledem na rozšíření aktuálních modelů Huaweie je to okrajová záležitost.

Android je grunt

Ostatní čínští výrobci se drží Androidu, respektive většinou mají systém vlastní, ale postavený přímo na Androidu. Je to vyšší úroveň než jen nadstavba systému, ale stále se musí držet pravidel nastavených Googlem – autorem Androidu. Takto se prodávají telefony od čínských značek i globálně, zákazník nic nepozná, a ač třeba Color OS od Oppa nebo Funtouch od Viva či aktuálně Hyper OS od Xiaomi prostě fungují jako Android a jsou to Android systémy.

V Číně Android aktuálně drží tržní podíl zhruba 64 procent, takže i na tomto trhu je zcela dominantní. Druhý iOS od Applu má v Číně dvacetiprocentní podíl a třetí je již zmíněný Harmony OS od Huaweie. Pokud se přesuneme do Evropy, za kterou známe data, tak stačí rozdělit podíl Harmony OS dvojici zbylých systémů. Větší část bere iOS od Applu, které má v Evropě podíl 67 procent, Apple s iOS pak má 32 procent. Zbylé procento patří ostatním systémům.

Android táhne všude vyjma USA

Rozdíl mezi Androidem a iOS je v Evropě v poslední době v podstatě stabilní a v Číně, což je jeden z největších trhů na světě, vlastně taky, alespoň poměrově. To USA je jiná písnička. Ještě v polovině roku 2022 byl nejrozšířenějším systémem na americkém trhu Android s podílem 54 procent, na iOS připadalo zbylých 46 procent. Dnes je však situace diametrálně odlišná. Aktuálně drží iOS v USA 64 procent a Android jen 36 procent trhu. Přeloženo, jediná značka Apple má na trhu v USA podíl téměř dvě třetiny. Neuvěřitelné.

Globálně je na tom Android mnohem lépe, má tržní podíl 74 procent. Konkurenční iOS od Applu má 23 procent a zbylá čtyři patří Harmony OS. I na tom je však vidět síla čínského trhu.

Android je tak globálně v Evropě i v Česku dominantní. Pojďme se tedy podrobněji podívat na něj. Jak již bylo řečeno, vyjma Applu ho používají prakticky všichni výrobci smartphonů. Ať už velké značky, tak i ty menší a specializované třeba na odolné telefony. Android dlouhodobě zaostával za iOS v distribuci aktualizací na nejnovější verzi systému. Mohla za to právě určitá roztříštěnost, každý výrobce musel novou verzi optimalizovat na své telefony a těch mohou být klidně desítky. To vyžaduje velké množství softwarových inženýrů.

Podpora systému bude dlouhá

V tomto směru má Apple jasnou výhodu, obsluhuje jen zlomek modelů a má vše pod vlastní kontrolou. Ale především dominantní značky s Androidem, především Samsung ale i ty čínské pochopily, že podpora systému je pro zákazníky důležitá a tak třeba Samsung u nejnovějších modelů bude poskytovat až sedm let aktualizací a bezpečnostních záplat. To je velmi dlouhá doba, která přesahuje obvyklou životnost samotného přístroje a to mnohdy i při jeho přesunutí do druhé či třetí ruky.

Source: StatCounter Global Stats – Android Version Market Share

Nejnovější verze Androidu má číslo 14 a k dispozici je od loňského podzimu. Aktuálně ji používá lehce přes 22 procent telefonů s Androidem v Evropě. Je to druhý nejrozšířenější verze systému, tou první je předchozí verze 13 s podílem lehce nad 28 procent. Starší verze 12 a 11 drží podíl přibližně 15 a 14 procent. Z výše uvedeného vyplývá, že stále přes 20 procent telefonů s Androidem používá systémy představené v roce 2019 a dříve.

Source: StatCounter Global Stats – iOS Version Market Share

Pro porovnání u iOS má nejnovější systém 17 62,5 procenta iPhonů v Evropě. Konkrétněji aktualizaci 17.3 přes 54 procent přístrojů a nejnovější 17.4 pak přes osm procent. Když k tomu připočteme další verze 17 a předchozí 16, tak přes 80 procent iPhonů v Evropě běží na systémech z posledních dvou let. U Androidu je to polovina. I z toho je patrné, že Apple si aktualizace umí lépe pohlídat než roztříštěný Android.    

Zdeněk Brunclík Autor článku
Zdeněk Brunclík
Nějakou tu mobilní aplikaci má v telefonu nainstalovanou každý a mnoho lidí si bez nich neodkáže život představit. Jaké jsou v této oblasti nové trendy, jaké vychytávky vám v mobilu nesmí chybět? Poradí vám O2 Guru Zdeněk „Bruno“ Brunclík, který ve firmě pracuje přes 25 let a aktuálně si libuje v produktech značky Apple. Do mobilu si nejčastěji instaluje aplikace pro fitness a zdravý životní styl, protože posilování je jeho celoživotní vášní. V O2 Guru týmu ho přezdívají Q, podle Quartermastera z Jamese Bonda, protože shání nejrůznější HW vybavení na O2 akce, roadshow a eventy. Zajímá se také o 5G a svět rozšířené a virtuální reality.
Související článek Vysokoškoláci pod tlakem. Trpí osamělostí a 3x častěji porovnávají svůj život s tím, co vidí na sociálních sítích
Kam pokračovat? Mohlo by vás zajímat
VŠECHNY
Nahoru