Smartphonové trendy přichází z Číny, v Evropě si však počkáme

Doba se mění a nejnovější smartphonové trendy už nepřináší Apple nebo Samsung. Ne že by obě značky neinovovaly, ale rozhodně nejsou v tomto směru na špičce. Zajímavé inovace a posun výbavy dnes přináší především čínští výrobci smartphonů.

Možná to souvisí se situací na tamním trhu, kde mezi značkami probíhá velký souboj o zákazníky. Čínský trh je specifický. Třeba Samsungu se tam už docela dlouho nedaří. Přítomný tam je, to ano, ale jen s velmi omezenou nabídkou těch nejlepších modelů. A jeho tržní podíl je zanedbatelný. Apple, to je jiná písnička, v některých čtvrtletích je na čínském trhu i jedničkou a jeho podíl je významný. Jeho výhodou je jistě vlastní ekosystém včetně operačního systému, který zjevně části tamního publika imponuje stejně jako zákazníkům ve zbytku světa.

Většina trhu však patří čínským značkám: Oppu, Vivu, Realme, Motorole a v poslední době ve významné míře i Honoru. Ne, čínský trh nejsou nějaké exotické značky, ty tam samozřejmě jsou, ale jejich podíl na trhu je malý. Naopak kdysi Číně vládl Huawei. Jenže americké sankce na něj dopadají nejenom v Evropě ale i na domácím trhu. Ve světě nejvíc vadí absence služeb Googlu, doma v Číně zákazníci nepřekousnou nemožnost připojení do 5G sítí. Což právě telefony Huawei podle embarga mít nemohou. Používají speciálně upravené procesory bez podpory 5G.

5G je naprostý základ

Sítě 5G jsou dnes v Číně dnes zcela běžné, v podstatě se dokrývají už jen rurální oblasti. To znamená, že telefony bez 5G se sice na tamním trhu pořídit dají, ale novinky už tamní výrobci představují jen s podporou 5G. Zajímavostí jistě je, že exportní přístroje pro zbytek světa jsou na tom poněkud jinak a ty levnější jsou hojně stále bez podpory sítí páté generace. Ano, nejvýznamnější značky na čínském trhu známe velmi dobře i z našich obchodů. A i docela dost modelů je stejných nebo velmi podobných. Liší se třeba jen v označení. Jenže část modelů je specifická a mimo čínský trh se nepodívají.

trendy

Typicky to jsou ty nejlepší verze jednotlivých modelových řad, pak různé skládací telefony a v neposlední řadě existují i celé modelové řady určené jen pro tamní trh. A právě jich se v maximální míře týkají inovace, které se v horizontu jednoho roku přelijí do celého světa. Alespoň v minulosti tomu tak bylo.

Hodně změn probíhá u fotoaparátů. Mizí samostatně zbytečné snímače, které jen zabíraly místo. Tedy nemizí úplně, stěhují se do těch zbývajících. Makro snímač je dnes obvykle integrovaný do širokoúhlého fotoaparátu a snímač hloubky ostrosti je integrovaný do hlavního snímače. Tyto trendy už lze zaznamenat i u novinek na českém trhu, v Číně je to však už naprosto běžné. Stejně jako vysoké rozlišení selfie fotoaparátu vpředu. Opět se do módy dostávají dva přední snímače, aby byl v případě potřeby záběr co nejširší.

Premianti v testech fotoaparátů

Telefony čínských značek okupují přední místa žebříčku DxO Mark, který se primárně věnuje kvalitě fotoaparátů v mobilech. Paradoxní však je, že čínské značky používají snímače od Sony a Samsungu. Jejich kouzlo je především ve velmi silném softwarovém vývoji, kde která značka má v tomto směru tisíce softwarových specialistů. Možná je tu pak ještě jeden fotografický trend. Ve větší míře se u tamních přístrojů objevují teleobjektivy i u telefonů střední třídy.

Výše zmíněná orientace výhradně na 5G přístroje má vliv i na výkon telefonů. Procesory s podporou 5G jsou všeobecně ty nejvýkonnější na trhu. Čínské značky se snaží používat ty nejnovější procesory, takže monstrózních výkonů dosahují i telefony z cenového spektra, kde to dříve nebylo myslitelné. Zde je nutné dodat, že smartphony jsou při přímém přepočtu kurzu na tamním trhu velmi levné. Respektive naopak, pokud se nějaký telefon střední a vyšší třídy dostane do Evropy, tak se cena zvedne o 50 i více procent. Což má více důvodů. Jednak to jsou daně, pak je zde nutnost předělání systému pro trhy mimo Čínu a také zaplacení poplatků za služby, které se v Číně nepoužívají. Zmínit je nutné i záruku, v Evropě je dvouletá, v Číně jen jeden rok. Což také zvyšuje cenu.

Rozlišení displeje se zvětšuje

Výrazným letošním trendem čínských výrobců je zvyšování rozlišení displeje. Netýká se to těch nejlevnějších přístrojů, ani těch nejlepších. V prvním případě mají již výhradně FHD+ rozlišení, v tom druhém 2K nebo ještě vyšší rozlišení. Změny přicházejí ve střední třídě. Zde už delší dobu mají telefony FHD+ rozlišení, tedy kratší stranu displeje s rozlišením 1 080 pixelů. Delší strana je pak variabilní, záleží na tvaru telefonu a displeje. Nově tyto přístroje dostávají panely s rozlišením 1,5K, tedy s kratší stranou s 1 200 pixely a více. Jemnější displej je samozřejmě kvalitnější, o to víc, že čínské značky s výjimkou nejlevnějších modelů přecházejí téměř výhradně na nějakou variantu OLED displejů. Které jsou samozřejmě kvalitnější.

Naprosto samozřejmé jsou vysoké maximální obnovovací frekvence, což vylepšuje dojem s používání, třeba posouvání obrazu je plynulejší. Výrobci se také snaží zvyšovat maximální jas displejů. To je pro uživatele velmi výhodné při používání telefonu na přímém slunci. Celkově však displejové inovace vedou ke zvyšování spotřeby energie. Mezi smartphonové trendy však rozhodně nepatří větší baterie. Ty se totiž do telefonů nevejdou a tak se celý energetický management točí okolo úspornějších součástek, především procesorů a také okolo rychlonabíjení. Najít mezi letošními novinkami čínských výrobců telefon s menším nabíjecím výkonem než 33 W. Standardem je 66 W a více. Prostě když nejde zvětšit baterii, tak ji alespoň nabijeme v řádu minut.

Velká paměť, to je trend

Další letošní specialitou nových modelů čínských značek, ale tentokrát výhradně pro domácí trh, je extrémní zvětšení paměťové výbavy. V tomto směru skvěle vybavené telefony přibývají každý měsíc a většinou po více modelech. Řeč je o telefonech, které mají 16 GB operační paměti a 1 TB místa pro uživatelská data. Pro zajímavost, takou paměť nemá na českém trhu jediný telefon včetně těch nejdražších. Přitom ty čínské spadají do kategorie střední třídy.

trendy

Základní uživatelská paměť 128 GB, dnes u telefonů na českém trhu stále docela běžná a to i u docela drahých přístrojů, je v Číně vymírající druh. Začíná se na dvojnásobku a příplatky za 512 GB či za zmíněný 1 TB nejsou velké. To samé pak platí o operační paměti. Začíná se na 12 GB, méně už je hodnota jen u levnějších přístrojů. Maximem je zmíněných 16 GB, navíc obvykle s nejnovějšími specifikacemi paměťových modulů. Po pravdě, v praxi to potřeba není, ale využít se to dá. Telefony nabízené v Evropě zatím tak velkou paměť nemají, s výjimkou těch nejdražších přístrojů. Ty obyčejnější si musí vystačit s operační pamětí do 8 GB s možností využití dynamické operační paměti, kterou si telefon dedikuje v rámci uživatelské paměti.

Design je zase důležitý trend

V neposlední řadě mezi smartphonové trendy čínských výrobců je výrazný důraz na design. Ten se mění s každou novou modelovou řadou. Ano, u smartphonů není pro výraznější design mnoho prostoru, ale i tak jsou zde patrné trendy. Důraz je kladený na fotomoduly, které se snaží být spíš zdrženlivějšími než dříve, což souvisí s již zmíněnou redukcí snímačů. Hodně si výrobci dávají záležet na povrchové úpravě zadní části. Ustupuje se od skla, spíš se používají plastové vícevrstvé kompozity, které umožňují různé efekty při dopadajícím světle. Hojně se používají i kryty z veganské kůže, která imituje tu pravou. Z evropského pohledu jsou některé designy poněkud kýčovité, ale to je tradiční záležitost. Překvapující je také stále výraznější dominance do boků zahnutých displejů. S těmi kdysi přišel Samsung a sám se od nich už odvrací a třeba Apple se k nim nikdy neuchýlil. Ale v Číně je to zjevně žádaná vlastnost.

trendy

Poslední trend se týká skládacích telefonů. Těm se čínské značky začaly intenzivně věnovat, problémem je, že drtivá většina se jich na evropské trhy nedostane. Alespoň prozatím. Ale třeba nová Motorola Razr 40 Ultra je dobrým příkladem, jaký důraz čínský výrobce (značka Motorola patří Lenovu) dává na design a na celkový dojem z přístroje. Naštěstí zrovna tento příklad si můžeme vyzkoušet i u nás, telefon si můžete zakoupit i operátora O2.

Zdeněk Brunclík Autor článku
Zdeněk Brunclík
Nějakou tu mobilní aplikaci má v telefonu nainstalovanou každý a mnoho lidí si bez nich neodkáže život představit. Jaké jsou v této oblasti nové trendy, jaké vychytávky vám v mobilu nesmí chybět? Poradí vám O2 Guru Zdeněk „Bruno“ Brunclík, který ve firmě pracuje přes 25 let a aktuálně si libuje v produktech značky Apple. Do mobilu si nejčastěji instaluje aplikace pro fitness a zdravý životní styl, protože posilování je jeho celoživotní vášní. V O2 Guru týmu ho přezdívají Q, podle Quartermastera z Jamese Bonda, protože shání nejrůznější HW vybavení na O2 akce, roadshow a eventy. Zajímá se také o 5G a svět rozšířené a virtuální reality.
Související článek Objevte nové Samsung Galaxy A55 a A35. Jedině u O2 k nim bez čekání a registrací dostanete chytrý náramek Galaxy Fit3 jen za 1 Kč
Nahoru