Podminky cookies

Veřejnost jsme seznámili s výsledky jednoho z největších výzkumů v oblasti chování dětí na internetu

Veřejnost jsme seznámili s výsledky jednoho z největších výzkumů v oblasti chování dětí na internetu

Veřejnost jsme seznámili s výsledky jednoho z největších výzkumů v oblasti chování dětí na internetu

S Centrem prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK) Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci jsme se podíleli na jednom z největších výzkumů v oblasti chování dětí na internetu, kterého se zúčastnilo 27 177 dětí ve věku 7 až 17 let.

Veřejnost jsme s výsledky výzkumu seznámili na tiskové konferenci, která se uskutečnila 11. června v multifunkčním prostoru Truhlárna v pražském Karlíně. Na akci nechyběl ani režisér a producent připravovaného filmu V síti Vít Klusák či Kamil Kopecký, z Centra prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK) Pedagogické fakulty Univerzity Palackého.

Cílem výzkumu bylo zmapovat, jak české děti tráví čas na internetu. Součástí bylo také zmapování největších aktuálních rizik, což je důležité pro správné nastavení prevence a edukace. V O2 se na ně zaměříme v rámci našeho dlouhodobého programu O2 Chytrá škola.

Z výzkumu vyplynulo, že děti jsou v online světě velmi aktivní, používají řadu aplikací a sociálních sítí. Sociálně sítě aktivně využívá více než polovina (51,75 %) dětí ve věku 7-12 let, přestože pravidla jejich používání povolují tyto služby až od 13 let. Dětští uživatelé se na internetu především baví – nejvíce času tráví vyhledáváním nejrůznějších videí na YouTube, následuje Facebook a Instagram. Fenoménem je rychlý nárůst obliby sociální sítě TikTok, kterou aktuálně využívá více než čtvrtina českých dětí (28, 48 %) – pro srovnání, ve výzkumu uskutečněném v roce 2017, sledovalo musical.ly, předchůdce TikToku, pouze 1 % dětí. Aktivně ho používají právě mladší děti kolem věku 10-11 let, což je dříve než u jiných sociálních sítí.

Rizikové chování v online prostředí

Výzkum se zaměřil také na rizikové chování dětí na internetu – více než polovina respondentů přiznává, že zažila kybernetickou agresi prostřednictvím Facebooku, 43 % pak přes Facebook Messenger. Děti zažily kyberagresi také prostřednictvím Instagramu, SMS nebo MMS. Dominantní je dle předpokladu klasická verbální agrese, jejímž cílem se stalo 27 % českých dětí. Nově si děti stěžují také na tzv. sharenting – přes 1 900 (7,8 %) dětí potvrdilo, že rodiče nahráli na internet jejich fotku nebo video, přestože s tím děti nesouhlasily.

Součástí rizikového chování na internetu je i seznamování. Více než čtvrtina dětí potvrdila, že „na síti“ dostala nabídku na osobní setkání od člověka, kterého neznaly. Téměř 70 % dětí pak na schůzku skutečně dorazilo.

„Uvedená čísla jsou až neuvěřitelná a jen potvrzují fenomén, o kterém bude i náš dokumentární film V Síti. Chceme vynést téma zneužívání dětí na internetu na světlo způsobem, který by konečně otevřel oči nejen rodičům, ale i učitelům a nejlépe i zákonodárcům. Náš film následně rozšíříme o preventivní kampaň, na které spolupracujeme se zdařilým projektem O2 Chytrá škola,“ říká režisér a producent připravovaného filmu V síti Vít Klusák.

Výsledky výzkumu v této oblasti lze však přesto hodnotit mírně optimisticky – od posledního měření v roce 2014 došlo k poklesu u všech sledovaných forem kybernetické agrese o 5 %.

„Přestože výsledky našeho rozsáhlého výzkumu jsou alarmující, jsem ráda, že jednoznačně potvrzují, že prevence a edukace jsou správnou cestou a fungují,“ říká Marie Mališková, CSR manažerka společnosti O2. „Děti jsou zranitelné, a přestože se v online světě pohybují často více a sebejistěji než my dospělí, potřebují od nás pomoc a podporu. I proto se prostřednictvím projektu O2 Chytrá škola obracíme především na pedagogy a rodiče a na portálu O2Chytráškola.cz jim přinášíme jednoduché rady, výukové materiály a aktuální informace z online světa,“ dodává.


Škola a mobily

Aktuální výzkum „České děti v kybersvětě“ ukázal, že školy nejsou jednotné v tom, zda dětem používání mobilního telefonu povolit či ne – ať o přestávkách nebo jako pomůcku ve výuce. Nadpoloviční většina dětí (53 %) má povoleno o přestávce mobil používat, tyto děti pak tráví přestávky hraním her na mobilu (41 %), na sociálních sítích (38,9 %) nebo říkají, že se nudí (33,7 %). Přibližně stejný počet nudících se dětí najdeme i ve školách, kde je mobil o přestávkách zakázán (34,6 %). Děti, které mají zakázáno používat o přestávce mobil, ale také mnohem častěji čtou časopisy (o 60 % více než tam, kde mají děti mobil povolený), knížky (o 13,54 %), hrají deskové a karetní hry (o 65 % více) nebo sportují (o 29 % více).

„Při používání mobilního telefonu ve škole bychom neměli zapomínat na zásady psychohygieny a o přestávkách posilovat u dětí takové aktivity, které jim umožní odpočinout si – a to jak fyzicky, tak psychicky. A na toto jsou určeny právě přestávky – umožňují dětem relaxaci, uspokojení fyzických/psychických potřeb, poskytují prostor pro vzájemnou interakci s vrstevníky apod. Úloha přestávek je nesmírně důležitá i pro další výkon žáků – únava dítěte se projeví na zhoršené koncentraci a paměti,“ uvádí Kamil Kopecký, z Centra prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK) Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci

Výzkum jednoznačně ukázal, že osvěta v oblasti digitální gramotnosti je žádoucí nejen mezi dětmi, ale také mezi rodiči a učiteli. Proto společnost O2 dlouhodobě pracuje s takto zaměřenými projekty, patří mezi ně Linka bezpečí, Elpida, Zvol si info a E-Bezpečí a také provozuje vlastní portál O2Chytraskola.cz. Detailní informace najdete ve výzkumné zprávě umístěné na webu o2chytraskola.cz.

Související článek O2 je hlavním partnerem prestižní ceny Global Teacher Prize Czech Republic
Kam pokračovat? Mohlo by vás zajímat
VŠECHNY
Nahoru