Učme se informaticky myslet, ale nezapomínejme na praktické dovednosti

Existují nejméně dvě cesty, jak se naučit využívat digitální technologie na slušné úrovni. Můžete nastudovat teoretické základy, chodit na přednášky, přečíst spoustu odborné literatury a snažit se tak pochopit, jak digitální technologie fungují, čímž získáte dobré předpoklady pro jejich praktické zvládnutí.

Druhou cestou je vzít do ruky tablet, chytrý telefon nebo notebook a zkoušet, co tato zařízení dovedou, jak se chovají a jak je možné je využít. Nesmíte se bát zjišťovat, k čemu je ten či onen program dobrý, co se s ním dá vytvořit nebo upravit nebo co a jak je možné najít na internetu. Získáte tak praktické zkušenosti z různých oblastí a postupně začnete chápat souvislosti, budete schopni najít a vybrat pro své potřeby vhodný nástroj nebo zařízení a dokážete použít i aplikaci, se kterou zatím nemáte žádné zkušenosti. Sami také poznáte, kdy má počítač problém nebo co je bezpečné, a co nikoli.

Která z těchto uvedených cest je lepší a naučí vás rychleji dobře a efektivně využívat informační a komunikační technologie? Pro jednoho první, pro jiného druhá, pro dalšího kombinace nebo i něco docela jiného. Každý jsme jiný a záleží na tom, jací jste vy sami, co upřednostňujete, jaké máte schopnosti či předpoklady.

 

Jak jste na tom vy?

TQJednoduchý test technologické inteligence na stránkách www.tqtest.cz vám může naznačit, jaké máte předpoklady pro smysluplné a efektivní zvládnutí digitálních technologií. Svůj výsledek můžete porovnat s dalšími lidmi, kteří si test rovněž vyzkoušeli.

Česká společnost pro kybernetiku a informatiku, která je více než 15 let garantem kvality mezinárodního konceptu digitální gramotnosti ECDL (European Computer Driving Licence) v ČR, disponuje výsledky praktických zkoušek desetitisíců Čechů všech věkových kategorií z celé řady oblastí, ve kterých jsou běžně digitální technologie využívány. S jistou mírou zjednodušení lze konstatovat, že například v roce 2014 pouze 30 procent Čechů prokázalo, že jejich digitální dovednosti jsou na úrovni, která je potřebná pro život v současné technologicky orientované společnosti a která je očekávaná zaměstnavateli na trhu práce (s výjimkou specifických profesních znalostí programátorů, správců sítí nebo IT profesionálů).

 

Češi své počítačové dovednosti přeceňují

Češi, ale nejen oni, své digitální a především počítačové dovednosti přeceňují. Více než polovina z nich navíc nemá správnou představu, jaké digitální kompetence budou požadovat jejich potenciální zaměstnavatelé. Největší rozčarování pravděpodobně čeká v budoucnu nejmladší generaci Čechů, která rutinně ovládá chytré telefony a tablety, pohybuje se mnoho hodin denně na sociálních sítích, hraje hry nebo využívá všechny možné formy online komunikace.

Srovnáme-li sebehodnocení uživatelů digitálních technologií ve vybraných evropských zemích s jejich skutečnými digitálními znalostmi a dovednostmi, dojdeme k pozoruhodnému zjištění. Například, podle rakouské studie, si téměř 80 procent dotazovaných osob myslí, že jejich digitální dovednosti v oblasti práce s počítačem bez připojení k internetu jsou na dobré nebo velmi dobré úrovni. Výsledky reálných praktických testů stejných osob ale ukazují, že tuto úroveň nemá ani deset procent z nich. Lépe vychází srovnání sebehodnocení a skutečných dovedností v oblasti využívání internetu, kde téměř 85 procent osob hodnotí své dovednosti jako dobré nebo velmi dobré, ale ve skutečnosti jen polovina z nich má pravdu.

Autorem článku je Ing. Jiří Chábera, manažer ECDL-CZ, ČSKI (Česká společnost pro kybernetiku a informatiku)

 

O2 Autor článku
O2
Jako přední český operátor nabízíme výhodné neomezené volání, rychlý mobilní i pevný internet nebo třeba digitální televizi s širokou programovou nabídkou. Stojí za námi silná mezinárodní telekomunikační společnost a to nám umožňuje na vysoké úrovni provozovat více než sedm miliónů mobilních a pevných linek.
Související článek Internet na velkých akcích je jako oblek šitý na míru 
Nahoru