Kolegové z technologické divize O2 přinášejí internet a ostatní služby nejen lidem v domácnostech, firmách a institucích. Několikrát do roka se také starají o zázemí na velkých sportovních, kulturních a společenských akcích. Jednou z nich je pravidelně i golfový turnaj D+D Real Czech Masters konající se v golfovém resortu Albatross nedaleko Prahy.
Areál, kde po celý rok poskytujeme běžné připojení k internetu, jsme za jediné odpoledne proměnili na místo protkané kilometry kabelů a desítkami zařízení. Díky tomu jsme na turnaji poskytli spolehlivé připojení nejen pro organizátory, hráče a návštěvníky, ale například i pro televizní přenosy do světa.
O2 na této velkolepé sportovní akci zajišťovalo konektivitu již osmým rokem. „Když poskytujeme běžné připojení k internetu domácnostem a firmám, je to jako oblečení z konfekce – služby a způsob jejich zprovoznění se moc neliší. Zajištění technologií na velkých sportovních nebo kulturních událostech je naopak podobné, jako když šijete oblek na míru. Každá taková akce se liší velikostí, místem konání, počtem návštěvníků i požadavky zákazníků. Tomu odpovídá i hodnota takové práce,“ popisuje Roman Vykysalý, který má v O2 se svým týmem na starost technologická řešení.
Na golfovém turnaji jsme zajišťovali gigabitový internet a wifi pro golfovou vesničku, linku pro televizní společnost European Tour Productions s kapacitou 300 Mbit/s a také dedikovanou linku pro stanici Golf Channel, která přímo propojila dějiště turnaje s jejich pražským sídlem. V areálu bylo během turnaje několik nezávislých Wifi sítí pro organizátory, média, hráče a veřejnost.
Díky službě Managed Wifi se po přihlášení každému uživateli zobrazila domovská stránka s prezentací partnerů turnaje. V jednom okamžiku bylo k Wifi připojeno zhruba 500 uživatelů. Ti za celou dobu konání turnaje stáhli takové množství dat, které odpovídá téměř dvěma tisícům filmových videí v běžné kvalitě.
Nejedná se tak o jednu službu, kterou bychom zapnuli tlačítkem od počítače v pražské kanceláři. Samotné instalaci předchází projektování celé akce několik týdnů před jejím startem. Služby konfigurujeme vzdáleně prostřednictvím cloudu. Instalace na místě probíhá týden před zahájením turnaje – letos trvala deset hodin a pracovalo na ní devět techniků. Stejný čas strávili také sklízením po skončení turnaje.
Šest kilometrů kabelů a nepřízeň počasí
„K vrátnici areálu, kde máme umístěný náš hlavní rozvaděč, vede optika od firmy CETIN. Odtud už vedeme služby O2 do celého areálu sami. To, že je internet pro návštěvníky bezdrátový, neznamená, že k jeho zapojení nejsou potřeba žádné kabely. Ke všem zařízením, kterých je po areálu rozmístěných zhruba 40, musí vést elektřina a konektivitu po areálu rozvádí 6 kilometrů optických a metalických kabelů. Nejdelší z nich přitom měří zhruba 400 metrů, dráty je proto nutné spojovat. Jedná se o venkovní akci, takže routery, přepínače a další zařízení musíme ochránit proti dešti, rozpojení nebo proti případné krádeži – hodnota některých dosahuje i stovek tisíc,“ popsal Romanův kolega Ondřej Pleva.
V průběhu celého týdne na místě dva kolegové zajišťovali technickou supervizi. „V případě, že se něco stane, je potřeba reagovat co nejrychleji. Během letošního ročníku se několikrát přihnal silný déšť, který způsobil i krátkodobé výpadky elektřiny. Nikdo v tu chvíli tolik neřešil, že nechladí ledničky a nesvítí světla, ale všichni okamžitě postrádali internet. Na něm totiž běží například i vstupní turnikety nebo platební terminály u prodejních stánků. Díky tomu, že jsme byli na místě, se situaci naštěstí dařilo rychle řešit. Po celodenním pobíhání v dešti jsme si cestou domů auto rádi vytopili na třicet stupňů, přestože je srpen,“ uzavírá Roman Vykysalý.