Podminky cookies

Měřicí vozy O2 monitorují mobilní sítě v ČR

tento Jeep Defender měří sítě mobilní komunikace

tento Jeep Defender měří sítě mobilní komunikace

Každý den křižuje české silnice až šest měřicích vozů O2. Neustále ověřují, jak je na tom naše síť, ale neuniknou jim ani rychlosti dat konkurenčních operátorů. Nyní kladou technici velký důraz na měření sítě 4G LTE – tedy na to, jak spolehlivě a rychle funguje vysokorychlostní mobilní přenos dat.

Poprvé v České republice jsme spustili technologie LTE už v červnu 2012, konkrétně v Jesenici a okolí. Využili jsme frekvence v pásmu 1800 MHz, do té doby využívané pro GSM. O rok později se LTE rozjelo v Praze i Brně a na jeho vlnách se veze stále více obyvatel České republiky. Ten pravý boom však nastal ve druhé polovině roku 2014, kdy jsme využili také frekvence v pásmu 800 MHz získané v aukci ČTÚ na konci roku 2013 a díky nim pokryli například i ‚nejpomalejší‘ českou dálnici D1.

Cesty měřicích vozů O2

na střeše je nezvykle mnoho malých antének

na střeše je nezvykle mnoho malých antének

Cesty vozů se plánují podle toho, na co se potřebují technici zaměřit. „Většinou jde o předem připravená měření, ale občas je potřeba něco rychle ověřit a pak se plány mění,“ říká Pavel Malát, jeden z řidičů měřicího vozu O2 a pokračuje: „V posledních měsících měříme zejména oblasti nově pokryté signálem 4G LTE. Získáváme tak data o kvalitě služby z reálného provozu, jaká nám žádný plánovací software nemůže nikdy nabídnout. Naposledy jsme takhle sledovali datový provoz na D1.“

Pavel stráví za volantem větší část pracovní doby, nicméně měřením to nekončí a spoustu času zabere i zpracování, analýza a vyhodnocení dat. To již provádějí specialisté Tomáš Kobes a Petr Lisac v kanceláři na Olšanské.

na notebooku běží speciální měřicí software

na notebooku běží speciální měřicí software

Vedle řidiče měřicího vozu sedí místo zábavného spolujezdce stojan na notebook se softwarem, který ovládá speciální jednotkou SwissQual Diversity Benchmarker II. „Jednotka se softwarem má větší hodnotu než samotný vůz, ale případnému zloději by byla k ničemu, protože ji bez aktivace majitele nelze využívat,“ vysvětluje Pavel Malát. Zatím se ale žádný z měřicích vozů O2 cílem zlodějů nestal.

„V rámci zadávání měření se udává nejen lokalita, ale také další parametry – například jestli půjde o měření hlasových nebo datových služeb, jaká bude délka hovoru, zda se bude měřit stahování či odesílání dat a další …“ vysvětluje Pavel Malát. Parametry se nastaví před začátkem měření pomocí notebooku, který slouží pouze pro ovládání měřicí jednotky. „Občas musím zastavit a na monitoru zkontrolovat, jak měření probíhá, případně upravit parametry měření a trasu projet znovu. Někdy jezdím celý den sem a tam po jedné trase, abychom nasbírali co nejvíce dat s různými vstupními parametry,“ pokračuje Pavel Malát.

Speciální zařízení v běžných vozech

kufr plný techniky

kufr plný techniky

Speciální měřicí zařízení švýcarské firmy SwissQual (patří německé firmě Rohde & Schwarz) využívá O2 již mnoho let, nicméně kupuje samotné jednotky a ty si nechává instalovat do víceméně běžných vozů. Navenek se tak od běžných osobních aut odlišují pouze krátkými anténkami na střeše. Jsou mezi nimi i anténky GPS, aby se spolu s měřením přesně zaznamenávala také trasa. Větší část kufru zabírá samotné měřicí zařízení, obvykle zakryté plachtou.

Vůz má automatickou převodovku, zvýšený podvozek a náhon na všechna čtyři kola (měří se za všech povětrnostních podmínek a někdy i na hůře sjízdných cestách), klimatizaci fungující i v zavazadlovém prostoru (měřicí jednotka by se v horku mohla přehřát) a posílený alternátor (který dobíjí nejen baterii vozu, ale také baterii, ze které je napájeno měřicí zařízení). Při výběru vozů je důležitý také rozměr střechy, aby se na ni vešly všechny antény. „Tenhle Jeep Commander už je nejstarší, ale brzy bude vyměněn za Volkswagen Transporter, což jsou nejnovější vozy v naší flotile,“ dodává Pavel Malát.

na první pohled obyčejné auto

na první pohled obyčejné auto

měření běží

měření běží

slučovače

slučovače

anténní kabely

anténní kabely

Jaké další vozy máme a kolik toho stihnou? To nejjednodušeji zjistíte na infografice, kterou jsme publikovali už dříve.

Související článek V ústeckém call centru se o děti našich zaměstnanců starají chůvy
Nahoru