Bez výpadků, dostupné a spolehlivé: Aneb kritické firemní aplikace patří do cloudu
Představte si, že by vám hodinu nefungoval pokladní systém v desítkách poboček. Na celý den by vypadla aplikace, která ve vaší firmě zajišťuje logistiku. Nebo by týden neběželo CRM a vy byste přišli o veškerou historii komunikace se zákazníky. Jakýkoli výpadek kritické aplikace nebo systému pro firmu znamená nejen ztrátu peněz, ale i důvěry zákazníků. Proto je zásadní, aby fungovaly spolehlivě. Ve firemním cloudu.
Zajímá Vás O2 Cloud?Vysoká dostupnost, stabilita, spolehlivost. To jsou hlavní výhody, které mluví pro správu kritických firemních aplikací v cloudu. „Cloudové řešení běží v datovém centru, které je nadstandardně zabezpečené, a to jak fyzicky, tak i proti kyberzločinu. To se nedá vždy říci o lokálních serverovnách,“ vysvětluje Martin Panák, segmentový manažer v O2. Samozřejmě ale záleží hlavně na tom, kdo firemní cloud provozuje. Proto by firma měla zvolit opravdu spolehlivého dodavatele.
Více o bezpečnosti cloudu a firemního IT:
- Jak je na tom vaše firma s bezpečností? To pomůže analyzovat naše webová aplikace
- Datové centrum: Nedostupná pevnost, kde vstup střeží biometrická čtečka a požár se uhasí sám
- Firemní cloud versus kybernetické útoky: Od cloudového firewallu až k „hrncům plným medu“ pro hackery
Co patří mezi kritické aplikace ve většině firem
Kritické ERP systémy
Na přední příčky určitě patří ERP systém. Robustní a mimořádně složitý software pro řízení téměř všeho od financí přes logistiku až po marketing a prodej. „U mnoha firem je dnes na ERP systémy výraznější tlak než ještě před pár týdny. Když třeba poptávka dramaticky roste nebo padá, v cloudu je možné velmi rychle navyšovat nebo snižovat výkon. A po skončení mimořádné situace vše zase vrátit na běžnou úroveň,“ vysvětluje Martin Panák další výhody cloudového řešení.
CRM systémy jako mozek veškeré firemní komunikace
Většina firem výrazně pocítí, pokud dojde k výpadku CRM systémů. Aplikací pro shromažďování, třídění a zpracování informací o zákaznících a obchodních procesech. Na těchto systémech obvykle stojí kompletní obchodní i marketingová strategie, tedy komunikace celé firmy.
Procurement software
Pomocí procurement software firmy řídí nákup produktů a služeb, a tedy vztah s dodavateli. Když funguje správně, mohou zaměstnanci čerpat výhody plynoucí z centrálně vyjednaných kontraktů.
Systémy pro správu dokumentů
Součástí kritických aplikací bývají i systémy pro správu dokumentů (tzv. document management systémy), které přijímají, analyzují a dál do firmy automaticky směřují veškeré dokumenty.
Business inteligence a práce s big daty
Zvláště v posledních letech pak mnoho firem na seznam kritických aplikací přidalo i business inteligence systémy. Ty zpracovávají a analyzují data a následně je porovnávají s jinými. Pracovat s big daty už bez cloudu prakticky nejde. Rostoucím nárokům datové analytiky obvykle fyzické servery nestačí. S rozvojem podnikání souvisí i business performance systémy. S nimi firma měří, sleduje a řídí ty nejdůležitější byznysové parametry a plnění cílů.
Rozepsali jsme se také o big datech: Big Data pomáhají předvídat trendy
Extranet nebo e-shop: Aplikace kritické jen pro někoho Existují i aplikace, u kterých krátkodobý výpadek obvykle žádné zásadní problémy nezpůsobí. I tady ale existují výjimky: Extranet je pro většinu firem nekritickou aplikací, ale třeba personální agentura je na něm závislá. Dalším příkladem může být e-shop. Pokud nemáte kamenné prodejny, nebo je musíte zavřít, stává se pro vás e-shop velmi rychle kritickou aplikací. A vy byste měli umět rychle upravit její kapacity. |
Častý scénář, jak převést kritické aplikace do cloudu
Převádí firmy do cloudu nejdřív nekritické aplikace, nebo je přechod spojený většinou s klíčovými systémy? Podle Martina Panáka jsou běžné oba přístupy: „Mnoho firem s cloudem začíná s nekritickými systémy. Na nich si vyzkouší, co fungování v cloudu obnáší, a naučí se s ním pracovat.“ Firmy už by ale i v tomto případě měly mít výhled, že do firemního cloudu překlopí i kritické aplikace.
Přechod na cloud detailně:
- Kdy a proč firmy přecházejí do cloudu
- Přechod na cloud: Firemní IT specialista o práci nepřijde, změní se ale jeho pracovní náplň
- Přechod na cloud: Klíčová je vzájemná komunikace. Pak se dá zvládnout i za pár dnů
Zvláště pro provoz kritických aplikací a systémů ale nestačí jen „mít cloud“. Nezbytné je funkční a do posledního detailu vyladěné IT prostředí. Jeho součástí mohou být i servery umístěné v housingu v datovém centru, spolehlivá konektivita i datové linky (ideálně by měl mít poskytovatel cloudu své vlastní). A v neposlední řadě odborníci, kteří dokážou kritické aplikace v cloudu vyladit tak, aby byly 100% funkční a propojené s dalšími důležitými systémy.
Aplikace nejdřív běží v pilotním režimu
O2 jako poskytovatel cloudových služeb toto nabídnout dokáže. Certifikovaní specialisté se postarají o analýzu, návrh řešení, nasazení aplikace do cloudu a zajištění takzvaného pilotního režimu. V tom běží aplikace 2 až 4 měsíce. Během pilotního režimu se odladí připojení na další systémy, latence, ale i kapacitní nároky.
Následují zátěžové testy, které firma provádí v intenzivní spolupráci s O2 a trvají obvykle několik týdnů až měsíců. „A teprve když všechno opravdu perfektně běží, jak má, firma vypne ‚starý‘ systém, a začíná fungovat výhradně v cloudu,“ popisuje celý proces přechodu Martin Panák. Potom se nemůže stát, že by pro firmu kriticky důležitý systém neběžel. Po migraci pak O2 dál provádí dohled a je s klientem v úzkém kontaktu.
Rádi byste probrali dostupnost a stabilitu systémů, které jsou klíčové pro vaše podnikání? Ozvěte se nám a společně najdeme cloudové řešení na míru i vaší firmě.
S firemním cloudem vám poradíme
Další zajímavý článek: