Firemní cloud není jen o „železe“, ale o všech lidech, kteří se kolem něho pohybují. A taky o změnách mnoha firemních procesů, včetně nové pracovní náplně interního IT. Na to bohužel mnoho manažerů zapomíná. „Hlavně ale přechod na cloud není o propouštění lidí, jako spíš o jejich alokaci na smysluplnější práci,“ říká Michal Wagner, manažer O2.
Zajímá Vás O2 Cloud?Firmy od přechodu na cloud obvykle očekávají snížení nákladů, vyšší efektivitu a zlepšení kvality služeb. Podle výzkumu mezinárodní společnosti IDC mezi českými firmami čeká od cloudu 61 % z nich zefektivnění firemních procesů. Jde o vůbec nejčastější benefit, který firmy od cloudu očekávají. 53 % respondentů nicméně uvedlo, že cílem přechodu na cloud je „osekat“ náklady na provoz IT. A to nejen z pohledu technologií a služeb, ale i z pohledu pracovní síly. To ale souvisí s nesprávným očekáváním.
V O2 se konzultanti zákazníků vždy na začátku ptají, co je jejich motivace pro přechod na cloud. A pokud zákazník sdělí, že chce po migraci propustit většinu IT, konzultant rovnou říká, že je to špatný nápad a nesprávné vnímání cloudu.
Nad migrací do cloudu je nutné přemýšlet jinak: Neušetříte tím, že někoho propustíte, ale ve středně a dlouhodobém horizontu získáte tím, že se vaši IT specialisté pustí do práce s mnohem vyšší přidanou hodnotou a do přímé podpory byznysu.
Mnoho majitelů a ředitelů už naštěstí přínos cloudu pro firmu chápe a očekávání mají nastavená správně. Podle IDC očekává 55 % českých firem zlepšení činností, kterými IT podporuje byznys. 46 % věří, že přechod na cloud rozhýbe byznysové inovace uvnitř firmy a například 23 % firem vnímá cloud jako příležitost k získání nových zdrojů příjmů. Každá čtvrtá oslovená firma pak cloud vnímá jako účinný nástroj při vstupu na nové trhy. |
Práce IT před přechodem na cloud: Rutina a minimum času na rozvoj
Když si firma IT řeší kompletně po vlastní ose, stráví její IT specialisté zhruba třetinu pracovního času rutinními činnostmi. Mezi ně patří dohled a správa hardwaru, nejčastěji tedy serverů, správa softwaru, pravidelné aktualizace, například firmwaru, průběžná obnova veškerého vybavení a samozřejmě také řešení krizových stavů a výpadků.
Dalších 40 % času pak IT věnuje správě operačních systémů a aplikací, podpoře koncových uživatelů a rozvoji či zdokonalování byznysových procesů. Na přímý rozvoj byznysu a jeho intenzívní podporu, například v podobě zavádění nových procesů v aplikacích nebo hledání nových, efektivnější řešení, už tedy mnoho času nezbývá. Obvykle to bývá zhruba 30 % produktivního času.
Změnit letitý stav, kdy se firemní IT nemůže zapojit do byznysu naplno, protože se musí věnovat zajištění provozu firemních serverů a hašení krizí a výpadků, může právě cloud. A to tím, že „odbourá“ v IT oddělení právě tu třetinu činností, které firmu nikam neposouvají. Zajistí je, často i levněji, externí poskytovatel cloudového řešení.
Přečtěte si o outsourcingu více: Outsourcing IT infrastruktury šetří peníze a zlepší provoz
Zajímá Vás O2 Cloud?Přechod na cloud znamená efektivnější využití drahých specialistů
IT specialistům by se v ideálním případě měly uvolnit ruce a změnit se jejich role ve firmě. Posunou se blíž k podpoře uživatelů, aplikačním částem nebo svými nápady a inovacemi naplno podpoří byznys. Přechod na cloud tedy není o okamžité úspoře personálních nákladů, ale o efektivnějším využití drahých lidských zdrojů směrem k budoucím rozvoji a růstu.
Existují, ale i další spouštěče přechodu firma na cloud. Přečtěte si o nich v článku Kdy a proč firmy přecházejí na cloud.
Samotnou migrací to nekončíI proto je O2 se zákazníky v intenzívním kontaktu – a to nejen v období „před cloudem“, ale i během pilotního provozu a následně i v dalších týdnech a měsících. Konzultanti na začátku zjišťují nejen motivace, ale potřebují znát co nejvíc o fungování IT uvnitř firmy. To proto, aby dokázali navrhnout řešení opravdu na míru. Pak následuje 2 až 4 měsíce trvající pilotní provoz, během kterého O2 testuje a upravuje nastavení serverů. A zákazník zjišťuje, co cloud znamená pro něj: co se IT specialisté musí doučit, v čem se musí změnit nastavení týmu. S analýzou firemních procesů a nastavením nového workflow můžou i v této fázi pomoci naši konzultanti. Až po několika měsících pilotního provozu dochází k migraci na cloud. Nicméně ani úspěšná migrace není konec komunikace. Naopak. Kromě toho, že O2 sleduje využití cloudu a upravuje jeho parametry, konzultanti na pravidelných schůzkách s klientem probírají jeho spokojenost s cloudem, co funguje, nebo naopak drhne. A podle toho navrhují další konkrétní kroky. IT specialisté díky tomu vědí, jaká je jejich pozice ve firmě, co se od nich očekává. A v řádu několika měsíců se tak skutečně stávají byznysovou oporou firmy: s novou náplní práce, přenastavenými procesy, jinými očekáváními a cíli. Mimochodem, pokud vás zajímá samotný proces přechodu do cloudu, včetně nejčastějších „bolístek“, přečtěte si článek: Přechod na cloud: Klíčová je vzájemná komunikace. Pak se dá zvládnout i za pár dnů. |
Přemýšlíte o přechodu na cloud a chtěli byste se s odborníky poradit, co to obnáší? Kontaktujte nás a společně najdeme to nejvhodnější řešení a postup pro vaši firmu. Pokud váháte, seznamte se s výhodami našeho cloudu a jednotlivými řešeními, které firmám nabízíme.
Další zajímavý obsah o cloudu:
- Budoucnost firemního cloudu v číslech: Firmy od něj čekají vyšší efektivitu a obavy mají z bezpečnosti
- Přemýšlíte vážně o firemním cloudu? Tady jsou nejčastější otázky, na které se nás firmy ptají
- Kritické firemní aplikace patří do cloudu
Jaroslav Slavíček, produktový manažer pro síťovou bezpečnost Jaroslav se ve společnosti O2 Czech Republic a.s. specializuje na rozvoj bezpečnostních služeb s cílem minimalizovat našim klientům dopady kybernetických hrozeb. Vystudoval Dopravní fakultu ČVUT se zaměřením na Automatizaci v dopravě a telekomunikacích. 5 let působil na Českém telekomunikačním úřadě v odboru regulace telekomunikačních sítí a služeb. Od roku 2006 se pohybuje v telco společnostech, kde se zabývá strategickým plánováním a rozvojem služeb v oblastech Datová centra, Cloud, Storage, Backup a Security. Odpovídá za rozvoj ICT služeb. Je odborníkem na cloud, datová centra a kybernetickou bezpečnost. Ve společnosti pracuje od roku 2018.