Ochrana proti podvrženým hovorům, kdy volající falšuje čísla a vydává se za někoho jiného, je nově v Česku mnohem silnější. Proti takzvanému spoofingu vybudovali operátoři O2, Vodafone a T-Mobile vzájemně propojené zabezpečení, které podvodníkům zabraňuje schovávat se za čísla jiných lidí nebo institucí, jako jsou banky a policie. Ochrana před spoofingem je pro zákazníky všech tří operátorů zdarma, ať už jde o mobilní čísla nebo pevné linky.
Lidem telefonuje podvodník maskující se číslem například banky nebo jiné instituce, kdy se z příjemce hovoru snaží získat citlivé informace jako přihlašovací údaje nebo hesla, a tím i přijít k penězům. Zhruba tak vypadá podvodná technika zvaná spoofing, kdy útočník manipuluje s identitou třetí strany a předstírá, že je někdo jiný.
„Spojení všech tří operátorů do boje proti podvodným voláním vnímám jako zásadní krok vedoucí k maximální ochraně uživatelů. Propracovaný bezpečnostní systém nyní zajišťuje ochranu napříč všemi hlavními mobilními sítěmi Česka, takže dokážeme opravdu efektivně blokovat podvodné hovory,“ říká Radek Šichtanc, ředitel bezpečnosti v O2.
Princip obousměrného ověřování hovorů
„Podvodníci se schovávají za telefonní čísla daleko v cizině a není snadné takové falešné mobilní hovory zastavit, aniž byste blokovali ty lidi, kteří jsou opravdu na cestách a telefonují třeba ze zahraniční dovolené. Jsem proto moc rád, že se nám nyní podařilo najít společné účinné řešení a můžeme zákazníky chránit,“ říká Jan Šánek, ředitel korporátní bezpečnosti společnosti Vodafone Czech Republic. Ochranný systém Firewall 2.2 funguje na principu obousměrného ověřování hovorů mezi sítěmi operátorů.
Manažer korporátní bezpečnosti společnosti T-Mobile Jakub Ludvík k tomu dodává: „Ochranný firewall umí zjistit, zda volající číslo není podvržené, a pokud je hovor podvodný, zablokuje ho. Před dvěma lety se dalo toto řešení používat pouze mezi čísly v síti T-Mobile, ale díky spolupráci s O2 a nyní i Vodafonem zajistí maximální možnou ochranu mobilních čísel na celém území.“
I nadále bude probíhat testování správné funkcionality a všech aspektů tohoto složitého technického řešení.
Ověřovací kódy nebo PINy nepřeposílejte
Počet kybernetických útoků celosvětově stále roste, proto je v každém případě dobré dodržovat několik zásad: hesla, ověřovací kódy nebo PINy nikdy neposílejte žádnému jinému uživateli nebo firmě. Důvěryhodná organizace nikdy nežádá o zaslání vašich autorizačních kódů e-mailem, telefonicky nebo jiným způsobem. Pokud se vám hovor zdá podezřelý, zavěste a zavolejte zpět na oficiální číslo z webu instituce.