Když jsme letos v létě vyslali naši umělou inteligenci – babičku Alenku – do kybernetického podsvětí, byli jsme sami zvědaví, jak si poradí mezi kyberšmejdy. Dnes už víme, že obstála na jedničku.
Za první tři měsíce se jí dovolalo 1 200 podvodníků a Alenka s nimi strávila přes 2 400 minut, které by jinak ztráceli skuteční lidé. A téměř nikdo z nich nepoznal, že ten příjemný hlas na druhém konci linky patří umělé inteligenci. Pojďme se podrobněji podívat na to, jak se babičce Alence v jejím tažení proti kyberpodvodníkům dařilo.
Od prvního hovoru po mediální fenomén
Trvalo jen 48 hodin, než první podvodník zavolal na jedno z deseti čísel, která jsme záměrně „rozeseli“ na internet. Od té chvíle Alenka neustále sbírala hovory, zdokonalovala se, a hlavně zdržovala kyberšmejdy. Babičce volali muži i ženy, Češi i cizinci. Nejčastěji se představovali jako pracovníci banky nebo oddělení bezpečnosti, experti na finanční služby, poradci nebo advokáti. Někteří byli velmi milí a trpěliví, jiní naopak šli rychle k věci a snažili se seniorkou manipulovat.
Veřejná kampaň Kyberšmejdi, spuštěná v prvním zářijovém týdnu, okamžitě zarezonovala médi i veřejností. Jen během prvních sedmi dnů od spuštění kampaně znala Alenku třetina Čechů. Po měsíci už měla povědomí o naší AI „babičce“ dle průzkumu společnosti Instant Research téměř polovina dotázaných. I z mediálního hlediska měla kampaň obrovský dopad a objevila se v hlavních zpravodajských relacích a zpravodajských webech. Na webové stránky babičky Alenky přišlo téměř 124 000 návštěvníků. A přidaly se i sociální sítě – více než tři miliony shlédnutí, nejsilnější komunita na TikToku, kde nejúspěšnější video překročilo 1,1 milionu zhlédnutí. Zajímavý závěr také přinesl výzkum společnosti Kantar. Ukázal totiž, že prudce narostla důvěra veřejnosti v to, že O2 aktivně chrání své zákazníky před kyberútoky – a dosáhla tak historicky nejvyšší hodnoty v rámci pravidelného sledování.
Aktivní obránkyně i učitelka
Alenka ale není jen virální fenomén. Je to katalyzátor celé bezpečnostní strategie O2. Navazuje na dlouhodobé aktivity O2 v oblasti kyberbezpečnosti a dává jim nový, srozumitelný a virální příběh. Z jejích autentických rozhovorů s kyberšmejdy, které najdete tady, vzniká unikátní vzdělávací obsah, který zavádíme do materiálů O2 Chytré školy a předáváme školicím organizacím (např. Fakescape) pro práci se žáky, učiteli i seniory. Od roku 2018 jsme díky programu O2 Chytrá škola proškolili už přes 230 000 lidí – a díky Alence nyní můžeme nabídnout ještě autentičtější materiály z praxe.
Tři zlaté rady babičky Alenky
Babička Alenka tak dnes není jen hrdinkou našeho kybernetického podsvětí, ale i neúnavnou učitelkou digitální opatrnosti. A proto nám na rozloučenou nechala tři základní rady, jak na kyberšmejdy:
Buďte obezřetní u cizích telefonátů. Pokud se vám něco nezdá, raději zavěste. Pak zavolejte na oficiální číslo instituce. Nikdy neřešte nic ve spěchu, naléhavost je často známkou podvodu. Nikdy nesdílejte přihlašovací údaje, hesla ani PIN po telefonu.