„Z vašeho účtu proběhla platba v cizině!“ Podobná „varování“ používají telefonní podvodníci na bezbranné lidi. Takovéto podvody v Česku rostou alarmujícím tempem. Operátor O2 proto zapojil do boje proti podvodům AI babičku Alenku, která kyberšmejdy zdržuje na telefonu, odhaluje jejich fígle, i to, jak jim nenaletět.
Společnost O2 v nové kampani Kyberšmejdi varuje veřejnost před rostoucí hrozbou podvodných telefonátů. V hlavní roli stojí fiktivní postava Alenky – laskavé, ale neústupné digitální babičky, která umí s kyberšmejdy pěkně zatočit. Postava Alenky symbolizuje neviditelnou ochranu proti podvodům, kterou má O2 přímo ve své síti. Ta denně automaticky odhalí a zastaví až 100 000 podvržených hovorů, aniž by zákazník musel cokoliv nastavovat nebo instalovat.
„Dobrý den, zaznamenali jsme podezřelou aktivitu na vašem účtu. Investujte jen malou částku do kryptoměny a můžete na tom jen vydělat!“
Jsou Vám ta slova povědomá? Pokud ano, měli jste už tu čest mluvit s kyberšmejdy, neboli podvodníky, kteří se snaží vylákat z lidí citlivá data nebo rovnou peníze, a to po telefonu. Telefonní podvody jsou v Česku čím dál častější a nebezpečnější. Podvodníci se vydávají za zástupce bank, policie nebo finanční poradce.
Varuje i Policie ČR
Podle Policie ČR od roku 2024 doposud útočníci vylákali z bankovních účtů českých občanů pomocí podvodných telefonátů stovky milionů Kč. Nejvyšší zaznamenaná částka od jedné oběti činila 14 milionů Kč.
Podvodníci se zpravidla vydávají za bankovní úředníky, pracovníky ČNB nebo i policisty. Jen v sérii případů s legendou falešného policisty přišly oběti od loňského prosince o 230 milionů korun a průměrná škoda na poškozeného je 666 tisíc Kč.
O2 blokuje kyberšmejdy
Operátor O2 bojuje s kyberpodvodníky už delší dobu. Loni v létě spustil novou ochrannou funkci mobilní sítě. Ta automaticky odhalí a rovnou zastaví až 100 000 podvržených hovorů denně, aniž by zákazník musel cokoliv nastavovat nebo instalovat. Nově také do boje povolal za pomocí umělé inteligence AI babičku Alenku. Alenka je k nerozeznání od skutečné osoby a dokáže s podvodníky vést dlouhé hovory s cílem zdržovat je co nejdéle, aby nemohli obtěžovat skutečné lidi.
Chcete si poslechnout babičku Alenku ve skutečných rozhovorech s podvodníky? Seznam ukázek najdete tady: Best of Kyberšmejdi

Do boje byla přizvána umělá inteligence
Alenka je propracovaná AI postava založená na technologiích firem Deepgram, ChatGPT a 11Labs, která dokáže s podvodníky vést dlouhé hovory s cílem zdržovat je co nejdéle, aby nemohli obtěžovat skutečné lidi.
„Alenka je umělá inteligence, kterou jsme v O2 vyvinuli, aby pomáhala v boji proti telefonním podvodníkům. Napodobuje starší dámu, která je důvěřivá, milá, trochu zapomnětlivá. Za babičkou Alenkou stojí kombinace špičkových technologií pro rozpoznávání řeči, generování přirozených odpovědí pomocí velkého jazykového modelu a realistickou syntézu hlasu, které dohromady fungují bez zpoždění,“ říká David Daneš, marketingový ředitel O2.

Jak se ochránit před online podvodníky?
- Buďte obezřetní, když vám volá někdo, kdo se vydává za policistu, bankéře nebo poradce. Vždy si číslo ověřte zpětným zavoláním.
- Nikdy nesdělujte své přihlašovací údaje, heslo nebo SMS kódy – žádná banka ani úřad je po telefonu nepožaduje.
- Nenechte se tlačit do rozhodnutí – pokud cítíte tlak, raději zavěste a promyslete to.
- Používejte dvoufaktorové ověření, které váš účet lépe ochrání.
- Podezřelé hovory nebo SMS hlaste na číslo 7726 s textem PODVOD a telefonním číslem podvodníka.
Tip pro vás: Myslete na bezpečí své domácnosti. Měňte výchozí hesla u chytrých zařízení, aktualizujte pravidelně software a používejte zabezpečenou Wi-Fi síť. Pomáhejte chránit i své blízké, hlavně seniory a děti.„Doporučuji také dávat pozor na „zaručené výhry“ nebo prosby o peníze přes sociální sítě. Za vším mohou stát podvodníci. Opatrnost a informovanost jsou ty nejlepší zbraně,“ vysvětluje Radek Šichtanc, bezpečnostní expert O2..
Více informací a autentické ukázky podvodných hovorů najdete na stránkách O2.