Recenze: Nokia Lumia 1020 očima fotografa

Nokia Lumia 1020 je špičkový smartphone s operačním systémem Windows Phone 8. V konkurenci nejmodernějších androidích kousků technicky trochu ztrácí, ovšem vynahrazuje to fotoaparátem. Právě tuto část jsme nechali důkladně proklepnout profesionálním fotografem. A jeho závěry vyvrací některé mýty o fotomobilech.

Fotografie z fotomobilu Nokia Lumia 1020

Lumii 1020 jsme svěřili Davidu Neugebauerovi, profesionálnímu fotografovi. Nová technická řešení mu rozhodně nejsou cizí, a proto jsme usoudili, že bude tím pravým pro vyzkoušení schopností v současnosti asi nejlepšího fotomobilu na trhu.

Nokii tedy posuzoval především po stránce schopností fotoaparátu, ostatně běžná výbava telefonu odpovídá třeba modelu Lumia 925, který jsme již na blogu testovali. David výbavu shrnuje: „Líbí se mi svižné a intuitivní uživatelské prostředí telefonu. Velmi rychle jsem se s ním sžil, a to i přesto, že běžně používám chytrý telefon s operačním systémem Android,“ potvrzuje David přednosti Windows Phone. Dodejme, že ke kladům lumie patří například její AMOLED HD displej s živým podáním barev a špičkovou čitelností na přímém slunci.

Kvality displeje pomáhají při fotografování, kdy má uživatel lepší přehled o fotografované scéně. Největším překvapením je však podle Davida samotná optika fotoaparátu. „Širokoúhlý objektiv s velkou světelností a optickou stabilizací umožňuje zachytit velkou část scény a vytvářet tak působivé  záběry, a to i za zhoršených světelných podmínek,“ říká David Neugebauer. Objektiv je prý skvělý na fotografování v interiéru a také snímky architektury – typické příklady použití fotomobilů.

David také vyvrací zažitou představu, že optika ve fotoaparátech v mobilech za mnoho nestojí. „Fotografie jsou ostré i v rozích obrazu a objektiv prakticky netrpí žádnou soudkovou vadou, při focení architektury tak zůstávají linie hezky rovné,“ vyzdvihuje klady optiky. Někdy mu však přijde, že širokoúhlý objektiv může být na škodu. „Někdy je na scéně až moc nežádoucích detailů, to se dá ovšem řešit výřezem z obrovských fotek nebo použitím chytrého digitálního zoomu, který navíc zachová původní širokoúhlý snímek,“ vysvětluje David.

David zkoušel Lumii 1020 venku i v interiéru. Líbí se mu, jak Lumia 1020 zvládá vyvážení bílé barvy a oceňuje opravdu maximální možnosti manuálního ovládání téměř všech parametrů focení. Pokud například automatika netrefí správně teplotu chromatičnosti barev, lze ji snadno korigovat manuálně. Manuální volby jsou navíc snadno dostupné na displeji a uživatel nemusí při focení tápat. Zmiňuje také možnost pracovat s hloubkou ostrosti snímků, což mobily zpravidla nezvládají. Celkově dovolují manuální možnosti nastavení a opravdu kreativní přístup k fotografování. S přídavným battery gripem navíc Lumia 1020 získá závit pro stativový šroub, takže lze s telefonem pořizovat snímky s dlouhou expozicí. Dalším kladem telefonu je podle Davida vestavěný výkonný xenonový blesk.

Není ovšem všechno zlato, co se třpytí. Čip s velmi vysokým rozlišením, který umožňuje nokii provádět některá obrazová kouzla, má totiž také své nevýhody. „Šum je znatelný i při citlivosti ISO 100 a hodně mi vadí zhruba čtyřsekundová prodleva mezi expozicemi,“ pojmenovává David největší nevýhody tohoto fotomobilu. Dlouhá doba zpracování obrazu je daní za – z dnešního pohledu jen průměrný – hardware s dvoujádrovým procesorem Snapdragon MSM8960. Ani 2 GB RAM v tomto případě zpracování snímků neurychlí. Je totiž potřeba mít na paměti, že snímky v plném rozlišení mohou mít hodně přes 10 megabajtů.

„Do ateliéru bych si Lumii 1020 určitě nepořídil, ale v běžném životě dovede tento smartphone dobře nahradit slušný kompakt střední třídy. Ovšem cena je opravdu vysoká, takže se tato kombinace vyplatí jen opravdovým technickým nadšencům,“ uzavírá svůj pohled na Lumii 1020 David Neugebauer.

O2 Autor článku
O2
Jako přední český operátor nabízíme výhodné neomezené volání, rychlý mobilní i pevný internet nebo třeba digitální televizi s širokou programovou nabídkou. Stojí za námi silná mezinárodní telekomunikační společnost a to nám umožňuje na vysoké úrovni provozovat více než sedm miliónů mobilních a pevných linek.
Související článek Je opravdu každý smartphone vyrobený v Číně?
Kam pokračovat? Mohlo by vás zajímat
VŠECHNY