Takhle nějak budou vypadat silnice budoucnosti. A nikoliv té vzdálené, ale docela blízké. Technologie už existují a v Plzni fungují v pilotním projektu. Za ním stojí samotné město, společnost Intens Corporation, která má chytrou dopravu v Plzni na starosti a společnost O2, která většinu Plzně již pokryla signálem sítí 5G. V Plzni tak mají už i první chytrou tramvaj s 5G.
Systém, který to umožňuje, se jmenuje C-ITS (V2X). To však není podstatné, důležité je, co umožňuje. Jde totiž o chytrou komunikaci v podstatě mezi vozovkou či silniční infrastrukturou a vozidly. Hodně se o tom mluvilo při nástupu 5G, protože aby to vše fungovalo, je potřeba, aby informace byly předávané v reálném čase s co nejmenší prodlevou.
A právě to jsou benefity sítí 5G. Poskytují vysokou přenosovou rychlost a také nízkou latenci. Což je hodně důležité, informace jsou předávané v podstatě okamžitě, nedochází ke zpoždění. „Právě klíčové vlastnosti sítě, jako jsou rychlé stahování a odesílání dat nebo nízká odezva spolu s vysokou bezpečností přenosu dat, jsou nezbytné pro vybudování infrastruktury, která umožní funkční provoz a vzájemnou komunikaci mezi jednotlivými prvky chytré mobility,“ vysvětluje Tomáš Linhart, ředitel pro veřejnou správu v O2 Czech Republic.
Silnice bude mluvit s autem
Co to v praxi znamená? Chytrá silnice je vybavena množstvím senzorů, které sbírají informace o pohybu vozidel, intenzitě dopravy a dalších informacích. Systém je zpracovává a dokáže pomocí nich jak informovat vozidla tak i řídící prvky dopravy. To jsou například informační tabule, dynamické značky, semafory a tak dále. Řidič s autem, které umí přijímat tyto signály, pak dostává informace o situaci před sebou, což spolu s navigací umožňuje volit alternativní trasy a tak dále.
Až bude systém komplexní, bude možné tyto informace používat i pro samořiditelná vozidla. Samozřejmě v okamžiku, kdy bude systém samořiditelných vozidel dovedený k dokonalosti. Aktuální stav je tomu už docela blízko, zatím se prodávají vozidla s určitým stupněm automatického řízení, ale řidič musí být stále ve střehu. Kdy se podaří vše dotáhnout, zatím není jasné. Pro mnoho firem jsou tyto věci prioritou a vývoj pokračuje rychlým tempem. Sítě 5G jsou v tomto směru nezbytností, pomáhá i vývoj silných a úsporných procesorů – známých například ze špičkových smartphonů. V neposlední řadě pak bude mít vliv i umělá inteligence, což je zlatý grál IT v posledním roce či dvou.
Pilotní projekt v Plzni
A jak to konkrétně funguje v Plzni? Senzory město spolu s partnery vybavilo křižovatku v části Bory. Chytré C-ITS systémy jsou aktuálně nainstalované na sedmi místech od křižovatky ulic Mánesova/Klatovská třída po tramvajovou zastávku Univerzita. Fungování systému vysvětluje Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí: „Na křižovatkách byly mimo jiné umístěny kamery pro rozpoznání jednostopých vozidel, což umožní jejich bezpečnější průjezd křižovatkou. Stávající indukční smyčky ve vozovce totiž někdy nezachytí cyklistu, ale třeba ani motorkáře. Strategické detektory nám pak zase umožní sledovat intenzity vozidel mezi křižovatkami, což je pro efektivní řízení dopravy pomocí světelné signalizace důležité.“
Výhodou systému je, že vozidla záchranného systému si mohou dopředu připravit cestu a na křižovatce si s předstihem dát zelenou v jejich směru. To výrazně snižuje rizika střetu než při průjezdu s majáky na červenou. Což je samozřejmě možné, ale vyžaduje to spolupráci ostatních účastníků silničního provozu. Což se bohužel někdy nedaří. Aktuálně je mobilní jednotkou vybaveno pět vozidel městské hromadné dopravy, tři vozidla hasičského záchranného sboru a jeden vůz záchranky.