Podminky cookies

5G v dopravě: Když se auta vzájemně „uvidí“ a kamion zvládne cestu sám

5G v dopravě: Když se auta vzájemně „uvidí“ a kamion zvládne cestu sám

5G v dopravě: Když se auta vzájemně „uvidí“ a kamion zvládne cestu sám

Představte si, že dojedete na nepřehlednou křižovatku, rozhlédnete se, chcete se rozjet a… nic. Vaše auto stojí a kolem vás se za sekundu dvě prožene vozidlo, které jste přehlédli. Vy jste ho sice neviděli, ale váš vůz ano. Asistent řízení vám právě zachránil zdraví, možná i život. Ke zcela automatizovaným vozidlům je ještě dlouhá cesta, nicméně blízká budoucnost může díky 5G mít podobu právě asistované jízdy nebo třeba řízení dopravních prostředků na dálku.

Podle asociace 5GAA (5G Automotive Association) se v roce 2020 prohání po silnicích na celém světě asi 100 milionů vozidel, která jsou připojená do internetové sítě. A očekává se, že do konce roku 2022 bude do sítě připojené každé nově vyrobené vozidlo. Dramaticky tak porostou nároky na 4G síť, respektive její kapacitu. Dalším logickým krokem je tedy 5G.

A to nejen kvůli už zmíněné kapacitě, ale v případě dopravy především kvůli extrémně nízké latenci. Současná, už zčásti automatizovaná vozidla (vzpomeňte na všechny ty asistenty jízdy v pruzích a hlídače mrtvých úhlů), si výpočetní kapacitu vozí s sebou přímo na palubě a s okolními vozidly neinteragují. 5G tohle změní: Díky 5G síti a jejím vlastnostem, může v budoucnu veškerá telematika probíhat v cloudu, ale přesto v reálném čase a bez zpoždění. Vozidla tak budou moci komunikovat nejen mezi sebou, ale i s okolní dopravní infrastrukturou a okamžitě sama reagovat na případnou hrozbu. A to výrazně rychleji než sebelepší řidič.

Posuďte sami: Odezva 5G sítě je obvykle do 10 milisekund. Reakční doba zkušeného řidiče na nenadálou situaci (například od zpozorování překážky po sešlápnutí brzdy) je obvykle kolem 1 až 2 sekund. V porovnání s nejmodernějšími technologiemi jsou pomalí i profi jezdci Formule 1 – reakční doba u těch nejlepších je pořád zhruba 0,3 vteřiny. A upřímně, většina řidičů má k jezdcům F1 pořádně daleko.

 

C-Roads: Když už spolu vozidla komunikují. I díky O2

Vzájemná komunikace vozidel je nejen budoucností, ale díky projektu C-Roads, na kterém O2 spolupracuje, i realitou. Vozidlová jednotka a mobilní aplikace nicméně (zatím) nekomunikují prostřednictvím 5G sítě, ale „jen“ díky 4G síti a Wi-Fi technologii v autě. Auta díky vozidlové jednotce mohou komunikovat nejen mezi s sebou, ale také s dopravními značkami, semafory, vozidly IZS nebo železničními přejezdy. A řidič tak do aplikace dostane upozornění na blížící se sanitu, hasičský vůz, sníženou rychlost nebo třeba na přejezd, ke kterému se blíží on i vlaková souprava. Více informací najdete v článku: O2 představuje mobilní aplikaci a vozidlovou jednotku pro vzájemnou komunikaci automobilů

Samořiditelná nákladní auta. Budoucnost nákladní dopravy?

Ještě větší potenciál má 5G v nákladní a veřejné dopravě. Samořiditelné kamiony připojené do 5G sítě vyvíjí hned několik firem z celého světa. Mezi nimi například i švédský start-up Einride, který od roku 2019 testuje na krátkém úseku silnice u Jönköpingu provoz automatizovaného elektrického kamionu T-POD.

Kamion je vybavený radary, 3D senzory, kamerami a je připojený do 5G sítě. Díky technologiím má absolutní přehled o okolí, „vidí“ a reaguje na dění okolo sebe. Zároveň je ale samozřejmě pod dohledem obsluhy, která může na dálku převzít řízení, pokud je to potřeba.

Rozvíjí se také koncept koridorů pro nákladní dopravu na nejvytíženějších trasách. Silnice by v takovém případě byla vybavená vodícími prvky, systémem, který by je v daném úseku vedl, a v případě jakékoli nečekané situace by skrze 5G síť vyslal patřičné pokyny. Odborníci předpokládají, že právě takové systémy se prosadí jako první. A na pilotních projektech už se začíná pracovat i v Česku.

 

Perfektně fungující logistická centra

5G má budoucnost nejen při samotné jízdě, ale výrazně promluví i do podoby a fungování velkých logistických center. Jen si představte situaci, kdy si nákladní automobil sám „domluví“, ke které rampě přijet, zajistí, aby na místě byla obsluha (možná už i robotická) a postará se o nakládku a vykládku sám. Takový inteligentní logistický systém aktuálně testují například v italském přístavu Livorno, kde jsou inteligentní autonomní vozidla schopná automaticky nakládat a vykládat zboží a informovat o jeho stavu další články logistického řetězce.

Řidiči se přesunou do kanceláří

Řízení na dálku se v nejbližších letech i díky rozvoji 5G uplatní nejen při ovládání běžných osobních a nákladních vozidel, ale i při řízení těžkých strojů v náročných a mnohdy nebezpečných podmínkách. Namísto prachu, hluku a vibrací si tak řidiči budou užívat tepla a pohodlí moderních kanceláří. Desítky, klidně i stovky kilometrů daleko od místa, kde se pohybuje jimi ovládaný vůz. Třeba uprostřed kamenolomu.

Některé výhody tohoto principu, jako třeba větší pohodlí a bezpečnost pro řidiče, jsou nasnadě. Stroje, které nemají kabinu, jsou ale také levnější (nemusíte řešit například klimatizaci) a řízení na dálku může vyřešit problém s nedostatkem pracovních sil přímo na místě.

A dá se předpokládat, že 5G v dalších letech výrazně promluví i do podoby veřejné dopravy. Samořiditelné metro nebo vlaky už v mnoha evropských i asijských městech jezdí, budoucnost s sebou ale velmi pravděpodobně přinese i další koncepty – třeba samořiditelné autobusy, do jejichž řízení bude řidič na dálku zasahovat jen v případě potenciálních kolizních stavů které vozidlo identifikuje.

 
5G v dopravě: Kde se v praxi pravděpodobně uplatní nejdříve

  • Automatizovaná vozidla v uzavřených (například logistických, nemocničních, továrních) areálech
  • Chytří asistenti jízdy u osobních vozidel
  • Samořiditelné vozy městské hromadné dopravy nebo taxislužeb
  • Řízení zemědělských a dalších těžkých strojů na dálku
  • Samořiditelná nákladní vozidla pohybující se ve speciálních koridorech

Zkrátka, zdá se, že budoucnost bude spíše než milovníkům manuální převodovky patřit těm, kteří řízení rádi přenechají moderním technologiím. A my jsme rádi, že se na téhle budoucnosti můžeme podílet – spustili jsme totiž jako první operátor v Česku 5G síť – a to i pro firmy.

 

Roman Bacík, ředitel pro mobilní produkty a inovace                                                                        Není mnoho lidí, kteří by mobilní komunikaci a technologiím rozuměli více než Roman. V tomto oboru se pohybuje už 14 let a za tu dobu působil na obchodních pozicích, v operation i product managementu. Řídil tým, který vyvinul chytrý modem O2 Smart Box, a aktuálně je kromě mobilních produktů v O2 zodpovědný také za „obory budoucnosti“ – M2M, IoT a 5G.

Související článek Data v cloudu nikdo neodnese ani nezničí
Nahoru