Právníci, lektoři, kadeřnice a mnozí další dodnes nemuseli EET vůbec řešit. To se však v květnu 2020 změní. Startuje 3. a 4. vlna EET a do ní spadá hned několik povolání. Koho se EET bude týkat a co elektronická evidence tržeb obnáší? Kdo do elektronické evidence tržeb již spadá?
První vlna EET odstartovala 1. prosince 2016 a týkala se pouze hoteliérů a restauratérů. 1. března 2017 se k těmto dvěma oborům přidaly i maloobchody a velkoobchody.
Jestli vaše podnikání či živnost spadá do EET si nejrychleji ověříte podle skupin CZ NACE, tedy mezinárodní klasifikace, kterou v Česku obstarává Český statistický úřad.
Nevíte, do jaké skupiny CZ NACE spadáte? Během pár vteřin to zjistíte po zadání IČO do vyhledávání v RES. |
- fáze prosinec 2016: 45.1, 45.3, 45.4, 46, 47
- fáze březen 2017: 55, 56
Účtenky EET se tak začaly rozdávat například ve více než 20 tisících restaurací a hospod v Česku.
Koho se týká 3. a 4. vlna EET?
V roce 2020 se k elektronické evidenci tržeb přidají vybraná řemesla, služby, výroba, ale také svobodná povolání, doprava, zemědělství a mnohé další.
- fáze květen 2020: 1–12, 18–20.3, 21, 24, 26–30, 34–42, 45.2, 45.4, 48–94, 97–99
- fáze květen 2020: 13–17, 20.4, 22, 23, 25, 31–33, 43, 95, 96
Namátkou se třetí vlna bude týkat autoservisů, lektorů, stánkových prodejců, veterinářů, lékařů, zemědělců a mnohých dalších.
Na internetu najdete spoustu přehledů skupin CZ NACE, avšak zdaleka ne všechny jsou kompletní a důvěryhodné. My jsme pro vás vybrali oficiální seznam z Ministerstva financí, který obsahuje kompletní přehled všech skupin.. |
Nepatříte mezi výjimky?
I když se může zdát, že evidence elektronických tržeb se týká už úplně všech, není tomu tak. I v 3. a 4. vlně existují výjimky, kterých se tento zákon netýká. Patří sem například:
- sociální služby,
- tržby z prodeje sladkovodních ryb od 18.12 do 24.12.,
- hazardní hry,
- obchodní letecká doprava,
- předplacené telefonní karty,
- nevidomí živnostníci.
Co pro vás zavedení EET znamená?
Není důvod k panice. Ač pro vás EET znamená činnost navíc, na novinku si rychle zvyknete.
Na začátku vás čeká nákup registrační pokladny, skrze kterou budete tržby evidovat. U registrační pokladny O2 eKasa si dnes můžete vybrat hned z několika variant, které se přizpůsobují různým typům povolání.
- O2 eKasa – kompletní řešení pro elektronickou evidenci tržeb včetně pokladní tiskárny, platebního terminálu a připojení k internetu. Tato kasa je ideálním řešení, pokud máte provozovnu na jednom místě a nepotřebujete kasu často přenášet.
- O2 eKasa Kompakt – lehké a mobilní řešení včetně zabudované tiskárny, platebního terminálu a připojení k internetu. Tento model ocení především řemeslníci, kteří jsou často na cestách, jelikož eKasa Kompakt vydrží nabitá celý den a váží jako průměrný mobilní telefon.
Máte registrační pokladnu, ale co dál?
Nákupem registrační pokladny to nekončí. Dále je potřeba požádat Finanční správu o autentizační údaje, se kterými se budete moci
přihlásit do webové aplikace Elektronická evidence tržeb. Po přihlášení zaregistrujete svoji provozovnu a
vygenerujete unikátní EET certifikát. Ten následně nainstalujete do své pokladny, a to je celé.