Menu Web OOO2
Bubble 8

Smartphony budou muset plnit nové podmínky

Repairman disassembling phone with screwdriver
Bubble 1
Bubble 2
Bubble 9

Jedno nařízení týkající se mobilů právě vstoupilo v platnost, další velký balík nařízení vstoupí v platnost v polovině roku 2025. Pro zákazníky to může být výhodné, ale to ukáže až praxe. Nařízení je velmi ambiciózní a výrobcům mobilů diktuje nové podmínky.

Koncem roku 2024 vstoupilo v platnost nařízení Evropské Unie o univerzálním nabíjecím konektoru. Tím je USB-C konektor, který musí mít nyní všechny nové přístroje uvedené na trh a i všechny přístroje uvedené na trh v posledním roce. Asi největší změna, která v souvislosti s tímto nařízením nastala, byl přechod iPhonů z vlastního konektoru Lightning na zmíněný konektor USB-C.

Povinné USB-C už nikoho nebolí

Celkově toto nařízení zásadní problémy nepřineslo. Výrobci sami směřovali k používání USB-C, takže tento konektor měla většina přístrojů už dávno před rokem 2024. Zákazníci změnu poznali i podle absence nabíječky. Nejprve u iPhonů a přístrojů Samsung, dnes už u všech přístrojů. Což mimochodem, byla jedna z myšlenek jednotného konektoru, tedy úspora nabíječek. Na trhu zůstává nemnoho telefonů s jiným než USB-C konektorem. Jsou to starší modely, které přišly na trh před rokem 2024. Obvykle to jsou levné a konstrukčně staré smartphony.

Další nařízení Evropské unie vstoupí v platnost 20. června 2025 a bude platné pro všechny telefony, které přijdou na trh po tomto datu.  Tentokrát je změn opravdu hodně a pro výrobce to může v určitých ohledech být náročné, aby nařízení jeho produkty splnily. Respektive, podmínky jsou stejné pro levné i drahé telefony. Ty drahé ho už dnes často plní, ale u těch levných může být splnění podmínek komplikované.

Odlišné podmínky pro smartphony, tablety a mobily

Nařízení se týká obyčejných mobilů, smartphonů a tabletů. Pro každou kategorii se podmínky částečně liší, my se budeme věnovat smartphonům, kterých se prodá jasně nejvíce a je to dominantní segment trhu s mobilními zařízeními. V principu jsou všechny nařízení spjatá s ekologií, udržitelností a podobnými tématy. Pro zákazníky bude nejdůležitější ekologický štítek, který ke každému novému přístroji dostanou. Vlastně to je v principu a grafické podobě stejný štítek, který už léta najdeme na domácích spotřebičích. Ale data na něm jsou jiná a nejde jen o energetickou účinnost. Na štítku je QR kód, přes který se zákazník dostane k podrobným informacím o produktu. Samotný štítek v horní polovině informuje o energetické úspornosti produktu. U smartphonů lze očekávat, že velká část přístrojů bude patřit do vysoké třídy úspornosti.

Podmínky výdrže a odolnosti

Spodní polovina štítku přináší mnohem víc informací. Nejprve to je výdrž baterie přístroje v hodinách a následují ikony s informacemi o mechanické odolnosti přístroje, o jeho opravitelnosti, o počtu nabíjecích cyklů baterie a o odolnosti smartphonu proti prachu a vodě. To poslední je známé číslo IPxx, kde první x informuje o odolnosti proti vniknutí prachových částic (maximem je 6) a druhé o odolnosti proti vniknutí vody (maximem je 8, 9 pak přidává odolnost proti tlakové vodě).

V případě nabíjecích cyklů baterie je minimum 1000 cyklů a počítají se nabíjecí cykly, než kapacita baterie poklesne pod 80 procent původní hodnoty. Mechanická odolnost proti pádu se obvykle udává podle americké armádní normy MIL, ale je možné, že se použijí i jiné certifikované testy. Na štítku je hodnocení od A do E, kdy A je nejlepší. Nařízení unie požaduje výdrž 45 pádů klasického smartphonu, u rozvíracích telefonů je to pak trochu jinak.

Budete si sami opravovat vlastní mobil?

Údaj o opravitelnosti je hodnocen písmeny A až E, A je opět nejlepší hodnota. Tolik alespoň informace pro zákazníky, ale zrovna servisní podmínky dané novou normou Evropské unie jsou velmi podrobné. Podívejme se alespoň na ty nejdůležitější parametry.

Vybrané náhradní díly musí výrobce či prodejce dodávat sedm let od ukončení dodávání smartphonu na trh. A musí je dodávat servisům autorizovaným i neautorizovaným a také zákazníkům. Výjimku tvoří některé baterie a zřejmě smartphony plnící normu IP67 a vyšší. Pro tyto přístroje stačí díly dodávat jen odborným opravnám. Důvod je prostý, aby telefon splňoval vysokou ochranu proti vniknutí vody, je jeho tělo lepené a to pomocí speciálních zařízení, která jsou drahá. Takže v domácích podmínkách jeho oprava při zachování odolnosti možná není. Je zde i riziko poškození přístroje při snaze o jeho rozdělání.

S tím souvisí i další podmínky nového nařízení. Smartphony by do značné míry měly být opravitelné i v domácích podmínkách a to jen za pomoci nástrojů dodávaných se zařízením, nebo standardního běžně dostupného nářadí. Což však může být komplikované a v praxi obtížně realizovatelné. Sedm let musí pro odborné opravny výrobci poskytovat servisní manuály. Jsou zde i termíny pro dodávání náhradních dílů: prvních pět let musí být náhradní díl dodán do pěti pracovních dnů, ve zbývajících dvou letech do deseti pracovních dnů. A na veřejných stránkách musí být informace o cenách náhradních dílů.

Podmínky softwarových aktualizací

Pro zákazníky bude jistě dobrou zprávou, že výrobci budou muset dodávat softwarové aktualizace a záplaty zabezpečení po dobu pěti let od konce dodávání přístroje na trh. To dnes mnoho výrobců i překračuje, ale u mnohých budete rádi za jednu či dvě aktualizace, jestli vůbec.

Celkově bude nové nařízení pro uživatele přínosem. Na trhu bude víc přístrojů s určitou úrovní odolnosti a to jak proti pádům, tak proti vniknutí vody. Mimochodem, vysoká ochrana proti vodě je nový trend čínských značek, Samsung a Apple toto plní už dlouhou dobu. Stejně tak potěší jasné informace o výdrži přístroje a životnosti baterie. Naopak dlouhá servisovatelnost je otázkou, protože morální životnost přístrojů je dnes mnohem kratší, než sedm let. Ale minimálně dostupný servis je jistě výhodou.


autor článku