Výdrž současných smartphonů a i dalších elektronických přístrojů je obvykle omezená. Důvodů je víc, ale v každém případě to většina uživatelů při cestování řeší powerbankou. Což je levné a praktické řešení. Jenže i zde to není až tak jednoduché.
Současné smartphony, přes stále rostoucí kapacity baterií, nevydrží na jedno nabití baterie extra dlouhou dobu. Důvod je prostý, ač jsou přístroje úspornější a baterie mají větší kapacitu, tak jejich využití je stále větší. Takže průměrný nový smartphone vydrží na příjmu s minimálním používáním klidně pět šest dnů. Ale jakmile ho začneme využívat naplno, tak se výdrž zkrátí na den, v lepším případě na den a půl.
To v domácím režimu nebývá problém, ale na cestách už ano. Řešením jsou oblíbené, levné a snadno dostupné powerbanky, neboli externí baterie. Ty dnes pořídíte už za stokoruny. Jenže pokud máte před sebou let, tak ne s každou powerbankou se do letadla dostanete. Respektive je to poměrně složité téma, ač to na první pohled vypadá triviálně. Proč by s nějakou externí baterií měl být problém, když s telefonem či jinou elektronikou problém není. Baterie uvnitř přitom jsou v principu stejné.

A ano, tyto otázky jsou relevantní a na první pohled se to zdá jako zbytečné tvoření problémů ze strany leteckých společností. Jenže lithiové baterie jsou pro letecké společnosti a celý letecký byznys velmi rizikovým produktem, takže se jim nelze divit. Vadné lithiové baterie před lety uzemnily v podstatě celou světovou flotilu tehdy moderních Boeingů 787 a z jiného soudku, závada powerbanky a následný požár na začátku letošního roku stál za zničením letadla Airbus A321 v Jižní Koreji. Naštěstí se to stalo před startem a všechny pasažéry i posádku se podařilo evakuovat.
Jak to tedy s powerbankou v letadle je?
V principu nejsou powerbanky zakázané a cestující je mohou převážet. Ale za přísných podmínek a u mnoha leteckých společností je nelze na palubě používat k nabíjení. Ale pojďme se na to podívat podrobněji.
Historicky jsou na powerbanky vysazené asijské aerolinky. Třeba v Číně se už před lety striktně kontrolovala kapacita powerbank a to, že nejsou umístěné v odbaveném zavazadle. Což prakticky nyní platí globálně. A spíš bude v tomto směru hůř. Aktuálně přišel zákaz používání powerbank na palubách letadel společnosti Emirates. Převážet je za určitých pravidel můžete, ale nabíjet z nich zařízení nebo je dobíjet z palubních systémů letadla je nyní přísně zakázáno.

Takže, powerbanku všeobecně mít s sebou můžete, ale musí mít jasně čitelný štítek, s kterého se dají vyčíst základní parametry. Globálně platí, že powerbanka může mít kapacitu 100 Wh, ve výjimečných případech či na výslovné povolení u některých společností až 160 Wh. Před cestou si zjistěte, jak je to u letecké společnosti, s kterou letíte a pokud jich je víc, tak logicky hledejte nejnižší povolenou hodnotu.
Na první pohled je to jednoduché a přehledné řešení, u kterého však každý pozorný uživatel namítne, že jeho powerbanka na štítku žádný údaj o kapacitě ve Wh nemá. Nevadí, vystačíme si s obvykle uváděným údajem o kapacitě v mAh. V tomto případě stačí vynásobit takto uváděnou kapacitu jmenovitým napětím článků (což je 3,7 V) a výsledek vydělit tisícem. Pro příklad můžeme použít nejčastější powerbanky s kapacitou 10 000 mAh: 10 000 × 3,7 = 37 000 a tento výsledek vydělíme tisícem. Kapacita takové powerbanky je tak 37 Wh.
Pokud se podíváme na standardní maximum, tedy powerbanku s kapacitou 100 Wh, tak kapacita takové baterie v mAh by byla zhruba 27 000 mAh. A to už je velmi velká powerbanka. V praxi se kapacity běžně nabízených externích baterií pohybují od 10 do 20 000 mAh, tedy od 37 do 74 Wh.
V čínských internetových obchodech sice narazíte na powerbanky s neuvěřitelnými kapacitami a za neuvěřitelné ceny, ale reálně to tak samozřejmě nebude.

Kapacita je jedna věc, ovšem podstatný je i původJistě lze namítnout, proč letecké společnosti mají powerbanky za rizikovější než mobily a jinou elektroniku. Důvodem jsou statistiky, které ukazují, že powerbanky jsou prostě rizikovější. Dřív by to asi tolik neplatilo, protože u mobilů byly baterie výměnné a často se používaly neznačkové a ty byly často dost rizikové. Dnes jsou baterie v mobilech a jiné elektronice v domácích podmínkách nevyměnitelné, takže s nimi nebývají takové problémy.
Naopak powerbanky vyrábí kde kdo a jejich kvalita je slušně řečeno kolísavá. Přitom i ty značkové jsou dnes velmi levné, drtivá většina stojí okolo tisícikoruny a dvojná cena je prakticky maximum. Přesto si lidé často objednávají extrémně levné powerbanky z čínských obchodů. U nich v lepším případě nebude sedět kapacita, v tom horším to bude mizerné a rizikové zboží.
Pravidla v letadlech
Už tedy víme, jak velkou powerbanku si do letadla můžeme vzít a letecká společnost by s tím všeobecně neměla mít problém. Ale to není vše, platí další pravidla.
Především ji nikdy nedávejte do odbaveného zavazadla. To je takové, které cestuje v podpalubí letadla a nemáte ho sebou na palubě. Pokud tak učiníte (a platí to i o další elektronice), tak můžete počítat, že vás budou vyvolávat letištním rozhlasem a vy budete muset na dodatečnou kontrolu vašeho zavazadla. Někde to může proběhnout v gatu, odkud budete odlétat, jindy se můžete vracet přes půl letiště. A počítejte s tím, že u velkých letišť to může být záležitost klidně na hodinu a i víc.
Pokud si powerbanku správně uložíte do zavazadla na palubu, stejně můžete být napomenuti, že v zavazadle být nesmí a musíte mít powerbanku u sebe. Tedy buď v kapse sedadla před vámi a nebo v kapse u sebe. Taková pravidla mají především asijské aerolinky. U nich je také velmi často, ale setkat se s tím můžete i jinde ve světě včetně Evropy, že powerbanku nesmíte na palubě letadla použít (viz například již zmíněné Emirates). Ani k nabíjení zařízení, ani k dobíjení samotné powerbanky, pokud to je možné.

A s tím souvisí i odpověď na dotaz, jak to tedy udělat, když vám dochází baterie v mobilu na letišti nebo v letadle. Na letišti powerbanku můžete použít, případně dnes jsou běžné zásuvky nebo USB porty v čekárnách. Doporučujeme používat vlastní nabíječku v klasické zásuvce.
V letadlech je to pak loterie. Někdy tam možnosti nabíjení budou, jindy ne. Pravděpodobnější je to na dálkových linkách a ve velkých letadlech, ale dnes spíš záleží na letecké společnosti a stáří letadla, respektive stáří interiéru. Možnosti jsou dvě: USB port a nebo univerzální zásuvka na nabíječku. Oboje nemusí fungovat před nastoupáním do letové hladiny. A především USB zásuvky jsou velmi pomalé a někdy prakticky nenabíjí, respektive jen tak tak udrží hladinu baterie, pokud však telefon nebudete používat.