Ještě na začátku roku odhadovala společnost Shopsys, že se online prodej bude v roce 2025 na celkovém obratu obchodníků podílet zhruba 20 %. Jenže… odborníci míní, covid mění. Na konci roku 2020 to vypadá, že se k této metě přiblížíme už v roce 2021 a v roce 2025 pak online proběhne každý třetí nákup. A to nejen produktů, ale i služeb. Jsou ještě vůbec potřeba další argumenty, proč se naplno pustit do digitalizace firmy a přechodu do online světa? Meziroční růst 40 % a
obrat téměř 200 miliard korun. Takové jsou podzimní odhady růstu e-commerce v Česku v roce 2020. A to Česko patřilo už před pandemií k zemím, kde se onlinu dařilo. K dalšímu růstu pak přispěla i (logická) změna v chování zákazníků. Zavřené obchody přiměly nakoupit i ty, kteří se doposud online nakupování bránili. Už během jarní vlny tedy
celých 72 % lidí nakoupilo poprvé online v nové kategorii – ať už to bylo oblečení, sportovní vybavení, nebo třeba právě nákup služeb. Digitalizace podnikání a chodu firmy (ať už z pohledu samotné obsluhy zákazníků, nebo z pohledu vnitrofiremních procesů) je tak
logickým krokem do budoucnosti – a co je potřeba říci –
často i jediným možným krokem, jak celý byznys udržet v krizi nad vodou. Jak tedy začít a co vás při přechodu do online světa čeká?
Začnete s málem, ale hlavně začněte.
Přechod do onlinu není jednorázová záchrana, ale investice do budoucnosti.
Krok číslo 1: Nutná a nezbytná byrokracie
Byrokracie. Pro české podnikatele a firmy ten vůbec nejvěší strašák. Pokud už ale podnikáte, pak zakládání společnosti při přechodu do onlinu řešit nemusíte. „Jen“ si pohlídejte, jestli se vás s přechodem do onlinu nezačne týkat například
registrace k DPH. Určitě musíte vyřešit
registraci na Úřadu pro ochranu osobních údajů, protože budete pracovat s osobními údaji zákazníků. Jasně vydefinované musíte mít i
obchodní podmínky e-shopu a v neposlední řadě si ověřte, které informace musíte na webových stránkách ze zákona uvádět. A to náš výčet zahrnuje ty opravdu základní byrokratické kroky a počítá s tím, že založení živnosti, případně firmy už máte zdárně za sebou.
Věděli jste, že… Globálně je podíl online prodejů v B2C segmentu přibližně 6 %, v Česku se online na celkovém obratu retailerů už před krizí podílel zhruba 12 až 13 %. Není divu, se zhruba 45 000 e-shopy, je Česko v přepočtu e-shopů na obyvatele globálním lídrem. |
Krok číslo 2: Webové stránky a e-shop
Díky takzvané
komodifikaci technologií jsou
špičková řešení dostupná téměř všem, nejen největším hráčům na trhu. Namísto armády ajťáků, kteří by se pustili do vývoje vašeho e-shopu od nuly, si můžete
e-shopové řešení pronajmout a doladit podle potřeb. V Česku funguje hned několik velkých firem, které pronajímají „krabicová řešení“ – od technického řešení e-shopu přes jeho grafickou podobu a hosting až třeba po platební brány nebo automatické rozesílání e-mailů. Ceny za měsíční pronájem startují na několika stokorunách za základní řešení a šplhají k tisícům korun měsíčně u opravdu robustních řešení. Stejně tak nepotřebujete stavět serverovnu a nakupovat hardware. Dnes už menší i větší e-shopy sází na
cloud a kapacitu a výkon serverů si pronajímají, případně upravují podle aktuálních potřeb. Výhodou je vysoká dostupnost a spolehlivost cloudu, která je naprosto zásadní v době, kdy je online prodej jediný nákupní kanál. V případě cloudového řešení
odpadají i vysoké vstupní investice – cloud si pronajímáte jako službu, včetně práce IT expertů. Jako službu dnes můžete poptat i
zabezpečení firemního připojení. Přečtěte si,
Kdy a proč přecházejí firmy do cloudu. Krok číslo 3: Skladování a logistika
Většina e-shopů v Česku si řeší skladování interně, logistiku pak přes Českou poštu nebo některou z nových zásilkových služeb. Ty na rozdíl od České pošty menším retailerům nabízejí i výhodné balíčky – čím více balíčků přepraví, tím výhodnější cenu nabízejí za jeden kus. Obecně se doporučuje nabízet více způsobů dopravy. Právě
doprava je totiž jedním z hlavních parametrů, na základě kterého se zákazníci rozhodují. Alternativou k jednotlivým krokům, které si sami skládáte do komplexního řešení, je
outsourcing. Od skladování a vychystávání zboží přes jeho kompletaci až k samotné dopravě k zákazníkovi. V takovém případě hovoříme o takzvaném
fulfillmentu. Nepotřebujete sklady, nepotřebujete flotilu vozidel, nepotřebujete dokonce ani skladový systém nebo zaměstnance, kteří se postarají o zabalení zásilky. Samozřejmě to ale není zadarmo: Částka za kompletní odbavení třeba balíčku s kosmetikou se pohybuje ve vyšších desítkách korun.
Logistika: Výzva pro budoucnost Nároky na logistiku ze strany zákazníků pořád rostou. Kde jsou ty časy, kdy doručení z webu Amazonu trvalo 11 dní a nikdo si nestěžoval… Dnes je trendem „same-day-delivery“, odhaduje se, že v roce 2025 bude v tomto režimu doručená každá 4. zásilka. To s sebou samozřejmě nese obrovské nároky na e-shopy i logistické firmy. Logicky se tak právě v logistice ve stále větší míře uplatňují big data, automatizace či IoT. Přečtěte si více o využití IoT v retailu. |
Krok číslo 4: Marketing
Online prostředí nabízí až téměř
neuvěřitelné možnosti cílení na zákazníky. Dnes už není problém cíleně oslovit ty, kteří už třeba byli na vašich stránkách a projevili o zboží zájem, případně o sobě
dát vědět lidem s konkrétními zájmy, pro které by vaše produkty mohly být zajímavé. Cílit můžete i podle věku, pohlaví, lokality nebo třeba podle chování člověka v internetových vodách. S doručením reklamy té správné cílové skupině pomůže například tým
O2 Média – a to nejen prostřednictvím internetu, ale třeba i formou
reklamních SMS. Ty jsou mimochodem velmi úspěšným formátem – 97 % lidí, kterým taková zpráva dorazí, si ji přečte, a 62 % dotazovaných pak přiznává, že na základě takové zprávy nakoupili.
Zajímavým trendem, který globálně tvoří zhruba 50 % online ekonomiky, ale v Česku jsou pořád ještě na začátku, jsou tzv. marketplaces. Online „tržiště“, která spojují kupující s vícero prodejci, zajišťují zprocesování celé zakázky, akvírování nových zákazníků, marketing, někdy i logistiku. Světoznámým příkladem je Alibaba (mimochodem, 68 % jeho obratu tvoří prodej reklamy a služeb) nebo již zmiňovaný Amazon, lokálně bližším pak například polské Allegro. A dá se předpokládat, že se tento trend projeví i v Česku. | |
Online se dnes spojíte s cukrářkou, květinářstvím i kovářstvím
Největší technologický dluh mají podle Asociace malých a středních podniků menší výrobní firmy, řemeslné firmy včetně služeb a gastro segment. Tady je digitalizace často na úplném začátku. První vlaštovky se ale objevují. Ostatně, mrkněte na inspirativní příběhy
dortového studia Kajula Cakes,
kovářství Kovaný svět nebo
květinářství Rozálie. A pokud si s digitalizací vašeho retailového podnikání nevíte rady, inspirujte se na
digitalizujemeretail.cz.