Účastníci transatlantického závodu Transar AG2R mají za sebou zrádný Biskajský záliv. Mezi nejlepšími se drží i posádka lodi Fulgur-Evapco ve složení Milan Koláček a Pierre Brasseur, které patří 6. místo. Cesta do Karibského moře na ostrov St. Barth v Malých Antilách povede podle všeho tentokrát mnohem jižněji, než je obvyklé.
Náročná první noc
Závod odstartoval v neděli 3. dubna. Prvních 24 hodin bylo pro námořníky těžkých. Přecházela studená fronta, prudké přeháňky, vítr až 70 km/h a zima. Kdo zažil noční chlad na moři, ví, o čem je řeč.
Day 2 on board of Fulgur – EvapcoPrvní video z paluby Fulgur – Evapco. Milan a Pierre vysvětlují, že houževnatost a vytrvalost jsou tím, co je oba dobře charakterizuje a žene je kupředu!
Zveřejnil(a) Milan Koláček en Figaro dne 6. duben 2016
Následovala obtížná pasáž se slabším větrem, kdy bylo třeba dát přednost krátkodobé ztrátě a zaměřit se na zisk v delším časovém horizontu.
Zní to jednoduše, ale není snadné sledovat, jak soupeři ujíždějí, a věřit v lepší budoucnost.
Viking za kormidlemLehký překlad? „Je středa večer. Minuli jsme Cap Finistere a co to znamená ? Spinakr nahoře a vítr v zádech a nějakou dobu to ještě vydrží. A teď vám ukážu jak vypadá Viking za kormidlem. Tak se koukejte – ty gesta, precizní, soustředěný, dokonalý, výkonný.. Tohle to je Viking. :-)“
Zveřejnil(a) Milan Koláček en Figaro dne 6. duben 2016
Posun startovním polem
Česko-francouzskému páru však sázka na západnější trasu vyšla. Z 11. místa po prvním dnu se Koláček s Brasseurem posunuli až na 6. místo.
„První den byl náročný. Trvá 48 hodin, než se člověk dostane do správného závodního rytmu. Byli jsme mokří a prochladlí. Důležité ale bylo, že jsme se udrželi v kontaktu s čelem startovního pole. Vsadili jsme na to, že nový vítr přijde od západu, a vyplatilo se. Ti, co byli jihovýchodně od nás, se dostali do bezvětří a my jsme se propracovali na 6. místo,“ vzkázal z paluby lodi Milan Koláček.
Za mysem Finisterre se dostalo čelo startovního pole do silného severního větru.
Vítr bude sílit až na 60–75 km/h, což je limit pro plné plachty, možná dokonce i mírně za limitem.
Divoký surfing
Silný severní vítr vydrží v několika příštích dnech. Jachty teď čeká surfování po vysokých vlnách. A bude to let na ostří nože. Jediná chyba může znamenat konec závodu.
„Nyní nás čekají docela jiné starosti. Pojedeme na hraně se spinakerem. Bude to náročné, ale rychlé. A to je důležité. Navíc my jsme se spinakerem velmi rychlí,“ dodal Koláček.
Poslední předpovědi naznačují, že nejrychlejší cesta do Karibského moře povede daleko na jihu, až na úrovni Kapverdských ostrovů.
[fve] https://youtu.be/GaFiDmwqdtM[/fve]
Očekávaný příjezd lodí do cíle na ostrově St. Barth v Malých Antilách v Karibském moři je 23. dubna. Za sebou budou mít jachtaři více než 7000 km.
Milana Koláčka jste mohli vidět ještě před odjezdem do Bretaně v talkshow O2 Sport Tak určitě.
Foto: Facebook Milan Koláček, milankolacek.eu
(red)