Menu Web OOO2

Elektronika a telefonování při bouřce: Jak chránit sebe i své přístroje

Elektronika a telefonování při bouřce: Jak chránit sebe i své přístroje

Bouřka není jen působivým přírodním divadlem, ale může být i hrozbou pro domácí elektroniku, zařízení i bezpečnost uživatelů. Jako poskytovatel telekomunikačních a televizních služeb přinášíme přehled zásad, jak ochránit televizi, set-top boxy, modemy, routery a jak bezpečně telefonovat, když venku hřmí... 

Patero bezpečnosti při bouřce 

  • Vždy odpojte elektroniku ze sítě. Televize, set-top boxy, modemy, routery i další zařízení chraňte odpojením od elektrické sítě a anténních kabelů. Samotné vypnutí nestačí – i vypnutý spotřebič může být poškozen přepětím způsobeným bleskem. 
  • Nepoužívejte pevnou linku. Telefonování přes pevnou linku je při bouřce rizikové, protože blesk může přes venkovní vedení proniknout až do sluchátka a způsobit úraz.  
  • Nevolejte přes mobilní telefon, pokud ho právě nabíjíte. Přepětí se může přes nabíječku přenést až do telefonu – a tím i k vám. Jinak je používání mobilu bezpečné. 
  • Instalujte si přepěťovou ochranu. Zásuvky s přepěťovou ochranou nebo centrální ochrana v rozvaděči sníží riziko poškození, ale při přímém zásahu bleskem nemusí vždy stačit. Nejlepší ochranou je fyzické odpojení zařízení. 
  • Nevětrejte a nestůjte u oken. Zavřete okna, nestůjte u nich a vyhněte se kontaktu s vodou (například sprchování nebo mytí nádobí), protože voda i kovové části mohou vést elektrický proud. 
  • Chraňte i telefonní a datové kabely. Nezapomeňte odpojit i anténní, telefonní a datové kabely. Přepětí se může šířit nejen elektrickým vedením, ale i kabely od internetu či televize. 

Bouřka může způsobit nejen výpadky služeb, ale i nenávratné škody na elektronice. Pokud včas odpojíte elektronická zařízení, výrazně snížíte riziko škod i ohrožení zdraví. Pokud slyšíte hřmění, zbystřete. Nikdy nezůstávejte při bouřce venku. Nejlepší je vyhledat bezpečný úkryt, vyhnout se kontaktu s vodivými materiály a vodou. V bezpečí zůstaňte alespoň 30 minut po posledním zahřmění. 

V případě potíží doporučujeme obrátit se na O2 technickou podporu na www.moje.o2.cz.  

autor článku