Menu Web OOO2
Bubble 8

Data od O2 potvrzují, že hra Kingdom Come láká mladé hráče od obrazovek k turistice

Data od O2 potvrzují, že hra Kingdom Come láká mladé hráče od obrazovek k turistice
Bubble 1
Bubble 2
Bubble 9

Kutná Hora, nenápadný Suchdol u Kutné Hory nebo ikonický hrad Trosky v srdci Českého ráje – všechna tato místa letos zažívají nečekaný příval pozornosti. Co za tím stojí? Druhý díl úspěšné videohry Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios. Stejně jako první díl i ten aktuální láká tisíce hráčů (a teď už i turistů), přímo do lokací, kde se odehrává dramatický středověký příběh. Nejvíce na něj slyší generace Z. Že nejde jen o dočasný výkyv, potvrzují nejen místní organizace, ale i data a statistiky z Centra pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai.

Z aktuálních dat jasně vyplývá, že místa, která se objevují v druhém díle hry Kingdom Come: Delliverance II., získávají na popularitě a zaznamenávají výrazný nárůst návštěvnosti. 

„Jarní měsíce roku 2025 přinesly výrazný meziroční nárůst návštěvnosti o desítky procent ve všech sledovaných lokalitách. Tento rekordní růst nelze vysvětlit výkyvy počasí ani jinými dlouhodobými trendy. Největší podíl na něm měli mladí lidé do 25 let,“ shrnuje hlavní zjištění Petr Netolický, produktový manažer Centra pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai, které analýzu zpracovalo na základě agregovaných a anonymizovaných dat z dubna až června letošního roku.

Návštěvnost všech sledovaných lokalit – Kutné HorySuchdola a Státního hradu Trosky – meziročně nejvíce vzrostla už v dubnu, tedy krátce po vydání druhého dílu Kingdom Come: Deliverance. Tento trend pokračoval i v následujících dvou měsících, a to navzdory tomu, že letošní květen byl výrazně chladnější než ten loňský.

Státní hrad Trosky

Největší skok zaznamenal městys Suchdol u Kutné Hory – toto donedávna poměrně málo známé místo se stalo předlohou pro fiktivní středověkou vesnici zasazenou do posázavské krajiny. Jen v dubnu sem zavítalo o 45 % návštěvníků více než ve stejném měsíci předchozího roku. Zvláště v tomto případě lze předpokládat, že zvýšený zájem o objevování místních památek a okolí způsobil právě efekt Kingdom Come.

Počty návštěvníků vzrostly i v místech, která se těší zájmu turistů dlouhodobě. Do Kutné Hory, někdejšího středověkého centra těžby stříbra, dorazilo letos v dubnu o téměř 30 % více tuzemských turistů než loni. To je pro představu meziroční měsíční nárůst o zhruba 22 tisíc lidí. Návštěvnost hradu Trosky, jednoho z ikonických míst příběhu, se pak v tomto měsíci meziročně zvýšila o 22 %.

„Děkujeme za podporu místních samospráv, církví a správců objektů, díky které jsme mohli vstoupit i na veřejnosti běžně nepřístupná místa. V rámci výzkumu jsme tak získali nejen odborný výklad, ale i přístup k cenným historickým pramenům a materiálům,“ oceňuje ředitel komunikace studia Warhorse Tobias Stolz-Zwilling.

Mladí se zvedají od počítače a vyráží k památkám

Z dat operátora O2 také vyplývá, že do těchto míst začali v letošním roce ve velké míře vyrážet hlavně mladí lidé.

„Výsledky analýzy jasně ukazují, že hra měla zásadní dopad na zvýšení návštěvnosti mladých lidí z generace Z, tedy okolo 25 let. Ta se po vydání hry stala ve všech sledovaných lokalitách jednoznačně nejvíce zastoupenou skupinou návštěvníků. V Suchdole počet mladých lidí do 25 let v období dubna až června meziročně vzrostl o 310 %, v Kutné Hoře o téměř 250 % a na hradě Trosky pak o 290 %,“ komentuje Petr Netolický.

Správci památek hlásí rekordní návštěvnost a výrazný nárůst mladých návštěvníků. Například květen na hradě Trosky byl historicky nejúspěšnější. Podle Lucie Bidlasové z Národního památkového ústavu dorazilo přes 16 tisíc lidí, přičemž mnoho z nich přenáší herní svět do reality. Hrají středověké hry nebo zpívají na pódiu. Mladí turisté nejsou jen pasivními pozorovateli, ale aktivně objevují lokality známé ze hry, vnímají atmosféru a tvoří si vlastní příběhy. „Kingdom Come dokáže zvednout mladé od počítačů a přivést je k objevování skutečných míst,“ potvrzuje kastelánka Kláštera Sázava Jaroslava Matoušová a dodává příklad návštěvníka, který se po stopách Jindřicha vydal patnáctikilometrovou pěší trasou až ke klášteru.

Tisková konference 24. 7. 2025: Anežský klášter, Praha 1

Kingdom Come jako tahák pro cestování po Česku

Herní fenomén Kingdom Come: Deliverance má jednoznačně pozitivní dopad na cestovní ruch v Česku. Druhý díl úspěšné české videohry navazuje na mimořádný úspěch první řady, která už před lety přivedla její fanoušky do malebné krajiny Posázaví. Pokračování rozšiřuje herní svět o další reálné lokace – především Kutnou Horu a Český ráj – tedy místa se silným příběhem, středověkou atmosférou a nádhernou přírodou.

„S ohledem na fakt, že jde o nejúspěšnější českou počítačovou hru, která si získala popularitu nejen v tuzemsku, ale po celém světě, je velmi pravděpodobné, že zájem domácích i zahraničních hráčů poznat na vlastní oči místa, kde Jindřich ze Skalice prožívá svá dobrodružství, ještě vzroste. Ostatně dnes zveřejněná data to potvrzují. Hra má obrovský potenciál zviditelnit Česko ve světě, a to i mezi skupinami návštěvníků, které bychom běžnými kampaněmi jen těžko oslovili. Plně si tuto skutečnost uvědomujeme a s tímto fenoménem aktivně pracujeme. Autentická atmosféra Kingdom Come: Deliverance je fantastickým způsobem, jak představit Česko světu,“ zdůrazňuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

„Kingdom Come: Deliverance je skvělým příkladem toho, jak může herní svět inspirovat skutečné cestování. Hráči – z Česka i ze zahraničí – mají stále větší chuť navštívit místa známá z děje hry. Proto vznikl speciální průvodce, který propojuje virtuální zážitek s realitou a nabízí konkrétní výletní tipy po nejvýraznějších místech děje. Fotografie navíc ukazují kontrasty mezi středověkem a dneškem. Na příznivce hry jsou připravena i jednotlivá místa – nabízejí speciální prohlídky a zážitky, které herní svět přibližují přímo v terénu,” doplňuje ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu Jakub Kulhánek.

Jak analýza vznikla?

Analýza porovnávala návštěvnost v měsících duben, květen a červen 2025 se stejným obdobím roku 2024 v lokalitách Kutná Hora, Suchdol a hrad Trosky s okolím. Realizovalo ji Centrum pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai prostřednictvím nástroje O2 Geodata, který se běžně využívá například pro analýzu návštěvnosti v cestovním ruchu, dopravní plánování měst nebo analýzu pohybu v retailových zónách. Všechna data použitá pro tuto analýzu jsou agregovaná a anonymizovaná. Jejich zdrojem je komunikace SIM karty s telefonní sítí u účastníků, kteří udělili souhlas. Data jsou následně extrapolována na celou populaci.

autor článku