Menu Web OOO2
Bubble 8

Mobilní technologie v podzemí: Nahlédněte do útrob Strahovského tunelu! 

obrázek (3)
Bubble 1
Bubble 2
Bubble 9

Nesmíte trpět klaustrofobií a strachem z výšek. Máte s sebou helmu, čelovku, rukavice a reflexní vestu?“ Tak zněly první pokyny Bořka Pracného, specialisty mobilních sítí firmy CETIN před plánovanou výpravou za mobilními technologiemi do Strahovského tunelu. Potřebné vybavení zkontrolováno, psychický stav v pořádku, takže můžeme vyrazit.

Náš průvodce Bořek Pracný z firmy CETIN ve spletitém systému podzemních chodeb

Naše cesta za poznáním začala na Strahovském kopci, kde se nachází velín, který řídí hlavní pražské tunely, včetně Strahovského tunelu, Mrázovky a Blanky. Tady je také první základnová stanice operátora O2 včetně systémových (baseband) jednotek. 

Základnová stanice ve 2. patře velína autotunelů

Cesta do hlubin tunelu 

V úvodu našeho dobrodružství jsme se také podívali do obrovské větrací šachty, která zajišťuje odvětrání tunelu. To probíhá vždy 2x denně, ráno a večer. Poté se vydáváme na sestup – 16 pater výtahem a následně po žebříkách stále dolů až zhruba 100 metrů pod povrch. Zde se nacházíme ve spletitém labyrintu chodeb plných technologií. Najdete tu velké množství napájecích a datových kabelů pro systémy řízení dopravy a bezpečnostní kamerový systém, dále tzv. racky s napájecími zdroji, záložní baterie a radiové jednotky pro různá frekvenční pásma. Procházíme řadou několika hermetických dekontaminačních kójí. Ty jsou součástí ochranného systému tunelu.   

V podzemních chodbách jsou rozmístěny pevné telefony, které slouží jako jediný komunikační prostředek pro techniky při opravách a v případě nouze. V blízkosti samotného tunelu již fungují klasické mobilní sítě. „Chodby jsou v některých místech široké tak, že by zde projelo menší SUV auto,“ dodává Bořek Pracný. Je to z důvodu kapacity tunelového zázemí jako ochranného systému. 

Obrovská šachta nasávající čerstvý vzduch do systému vzduchotechniky, rozváděný do celého tunelového komplexu

Technologické zázemí 

Naším cílem jsou však opancéřované dveře vedoucí přímo na vozovku zhruba v polovině tunelu. Zde jsou umístěny dva páry směrových antén, které zajišťují O2 mobilní signál pro řidiče projíždějící tunelem. Nachází se tu také další základnová stanice, která je propojená s velínem několika stovkami metrů optických kabelů. Konkrétně je zde outdoorová skříň, napájecí zdroj, záložní akumulátory, radiové jednotky pro pásma 800/900 a 1800/2100 MHz, optický rozvaděč a systémy dohledu a přenosu alarmů. 

Další plány Strahovského tunelu 

Strahovský tunel byl otevřen v roce 1997 a od té doby prošel několika modernizacemi. Poslední technologické vylepšení proběhlo v září 2021. Další modernizace, která posílí kapacitu a rozšíří pokrytí stávající mobilní sítě, se plánuje v roce 2025. 

Naše návštěva Strahovského tunelu nám odhalila fascinující svět mobilních technologií skrytý pod povrchem Prahy. Tento komplexní systém nejenže zajišťuje plynulost dopravy, ale také může sloužit jako bezpečnostní kryt až pro 15 000 osob pro případ nouze. Všechny tyto aspekty ukazují na důležitost modernizace a údržby tohoto klíčového infrastrukturního bodu hlavního města Prahy.

V podzemí nefungují mobilní sítě. Pevné linky jsou jediným spojením s velínem

Sestava dekontaminačních kójí, které jsou součástí ochranného systému tunelu

Sjíždíme 16 pater do podzemí

Soustava žebříků cca 25 metrů

Vrata do automilového tunelu, metr nad úrovní vozovky

Jsme v cíli - v tunelové spojce v polovině tunelu směrem z Praha 5 na Prahu 6

Strojovna, dlouhá 130 metrů. Nachází se tady jedenáct turbín s průměrem téměř 3 metry

autor článku