SMS slaví třicet let! Jak šel čas s tzv. „esemeskou“ v Česku a jaká ji čeká budoucnost?

SMS slaví třicet let! Jak šel čas s tzv. „esemeskou“ v Česku a jaká ji čeká budoucnost?

SMS slaví třicet let! Jak šel čas s tzv. „esemeskou“ v Česku a jaká ji čeká budoucnost?

Bude to třicet let od momentu, kdy byla odeslána vůbec první SMS na světě. Stalo se tak 3. prosince 1992 a stálo v ní: „Veselé Vánoce“. V České republice se první SMS odeslala o necelé tři roky později v tehdejší síti Eurotel. Právě ten spustil první komerční GSM síť v České republice. Tzv. „esemesky“ zažily během své existence již spoustu konkurentů. Od infotextu přes MMS až po nejnovější RCS zprávy. Udrží se v sedle, nebo je moderní a interaktivní způsoby komunikace nekompromisně sesadí?

V první dekádě SMS (short message service neboli služba krátkých zpráv mezi uživateli sítě GSM) zaznamenala ve světě velký boom. Přestože v Česku nebyl rozmach SMS tak raketový a náhlý, pohybovaly se meziroční nárůsty v řádu několika desítek milionů zpráv.

Klasickým „rekordním“ obdobím jsou a vždy bývaly Vánoce a Nový rok. V prvních deseti letech existence SMS každým rokem padl rekord za předchozí období. Jenom v Česku se například během vánočního týdne v roce 2000 odeslalo na 27 milionů SMS.

Miliardy odeslaných SMS

V letech 2005-2015 se celosvětové množství SMS odeslaných za rok zvýšil z jednoho až na téměř devět bilionů zpráv. V Česku se na vyšším zájmu o posílání zpráv přičinily SMS brány, kdy bylo možné zprávu odeslat z internetu zdarma.

Hlavně stručně

V prvních desetiletích SMS uživatelé řešili jejich délku. Na tom, jak krátká zpráva byla, totiž opravdu záleželo. SMS s limitem maximálně 160 znaků nepřinášela tolik prostoru k delším sdělením. Ve svých počátcích se cena jedné SMS pohybovala v řádu několika korun (5-10 Kč). Proto si pisatelé většinou hlídali, kolik SMS odešlou.

Každý znak se počítá

Na scénu se tak dostaly nejrůznější zkratky včetně smajlíků, které pomáhaly stručně vyjádřit emoce.

Spousta mladých lidí pod 25 let dnes již nejspíš ani netuší, že se všeobecně zaužívaní a dnes již často animovaní emoji mohou napsat i v podobě textových znaků. Jen málokdo dnes ví, jaký je přesně rozdíl mezi :- o (údiv) a :-O (zděšení) – nebo mezi :-X (to jsem neměl/a říkat) a :-* (polibek).

U zkratek je povědomost již lepší. Některé z nich totiž doslova zlidověly i u nás v Česku, jako například BTW (by the way) – mimochodem nebo LOL (laughing out loud) – směji se nahlas. A několik jich čeština dokonce přidala. Většina z nás určitě zná PTZ (protože) nebo NZ (není zač). Z těch méně známých je to třeba Z5 (zpět).

Nebyla výjimkou ani situace, kdy vám přišla SMS, ve které odesílatel v zájmu úspory znaků rezignoval na mezery a slova rozlišil velkými písmeny. Tak jste mohli dostat třeba zprávu ve znění: „AhojJeduDomuKoupimRohliky“.

Vývoj nezastavíš

S nástupem fotoaparátů v mobilních telefonech a barevných displejů se také na scénu přidaly MMS neboli obrázkové multimediální zprávy. Od počátků se také objevovaly snahy o využití SMS v komerční sféře. Od Infotextu, SMS browsingu přes nejrůznější propagační SMS až po průlomový GSM banking.

A jak to vypadá dnes?

Dnešní chytré mobilní telefony již podporují možnost dlouhých SMS zpráv. Je to v podstatě několik klasických SMS zpráv, které vypadají jako jedna dlouhá zpráva.

Ať už jde o nativní aplikace mobilních telefonů, nebo komunikační aplikace typu WhatsApp či Viber fungující na principu rich messagingu, pomocí kterých je možné mezi uživateli zasílat zprávy zdarma. O rich messagingu se můžete více dozvědět v tomto článku.

SMSkám nástup chytrých telefonů s dotykovými displeji úplně neprospěl. Díky novým trendům se postupně změnily i nároky uživatelů, kteří si chtějí užívat i multimediální obsah bez limitů, vyšší míru interaktivity a vizuálně atraktivní formáty. A právě s nástupem rich messagingu se také uživatelé zvolna přesouvají právě do již zmíněných aplikací tohoto typu.

SMS nekončí

Nabízí se pochopitelně i otázka, zda to bude znamenat konec pro SMS zprávy. Uživatelů SMS je v současné době celosvětově téměř šest miliard. Více než čtyři miliardy z nich využívají některou z dostupných rich messaging aplikací. Což se projevuje i ve statistikách, které ukazují postupný odliv SMS ve prospěch datových přenosů.

V následujících letech se sice očekává, že v komerčním využití bude prim hrát právě kanál RCS v rámci RBM služeb, díky jeho možnostem a funkcionalitám. Jak v obchodní, tak v běžné komunikaci ale budou SMS zprávy stále hrát svou úlohu. Není proto realistické předpokládat, že by celý SMS trh v blízké budoucnosti skončil nebo se překlopil na RCS.

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 0 Průměrně: 0]
Související článek Budoucnost messagingu v podobě RCS zpráv je tu!
Nahoru