Wikipedie nám říká, že „kšandy (též šle, šráky) jsou součást oděvu, sloužící k udržení volných či padajících kalhot v patřičné poloze.“ Většinou si je spojujeme s dávno zašlými časy a bereme je spíš jako něco staromódního a nepraktického patřícího maximálně tak do 19. století. Realita roku 2021 nás proto může pořádně – a zároveň příjemně – překvapit… Autorská dvojice „Tvoje kšandy“ z Plzně, kterou tvoří paní Němečková se svou maminkou, je totiž jedním z vítězů kampaně na podporu podnikatelů Dáváme milion.
Musím se na úvod přiznat, že mě trochu překvapilo, kolik hlasujících téma „kšandy“ oslovilo. Jak jste toho dosáhly? Proč zrovna kšandy 😉?
Je to spíš souhra víc okolností. V době, kdy projekt „kšandy“ vznikal, jsem byla (a vlastně ještě pořád jsem) na rodičovské. Tvoření, šití a design mi byly vždycky hodně blízké, podobně je na tom i moje maminka, obě rády šijeme. S malými dětmi za zády jsem ale daleko víc než design řešila spíš věčně padající kalhoty. Byl trochu problém udržet je na místě, když jsem se celý den někam a celkově byla v pohybu.
Pásek mi byl vždycky nepříjemný, nenosím pásky ráda. Takže jsem si vzpomněla na kšandy. A zjistila jsem, že u nás dámské kšandy nikdo nevyrábí. A vlastně ani nenosí. Jediné, které byly tehdy k dostání, byly takové ty ne moc pěkné jednobarevné gumové z galanterie. Což mi přišlo škoda…
… a rozhodla jste se s tím něco udělat.
Přesně tak. Už na začátku jsem měla pocit, že kšandy jako součást oblečení mají obrovský potenciál ať už co do barev, vzorů… Začaly jsme je proto vytvářet úplně jinak, než jak je běžně známe. A protože si je šijeme samy, brzo nás k nim začala napadat spousta dalších doplňků, se kterými se dají ladit. Od pokrývek hlavy přes tkaničky do bot, motýlky a další.
Od prvních kšand jste se – soudě podle vašich stránek – propracovaly k širokému sortimentu doplňků s výraznými originálními vzory. Necháváte si je tkát nebo je vyrábíte samy? A jak je to s návrhy vzorů?
Děláme to trochu jinak, než jak jsou zákazníci zvyklí u běžných celogumových kšand. Ty naše jsou totiž z tkané látky. Pruží sice a guma v nich je, ale samotné kšandy jsou z mírně elastických látek. Díky tomu jsou daleko příjemnější na nošení než tradiční celogumové.
Zprvu jsme látky vybíraly z dostupní nabídky. Dneska už jsme se dostaly až tak daleko, že si design samy navrhujeme a necháváme si je natisknout. Díky autorským látkám pak můžeme vzhled nabízených doplňků posouvat zase o něco dál. A to nám umožňuje i to, na co se momentálně specializujeme, a to jsou kšandy na míru.
Vybavíte si nějaký hodně specifický návrh?
Teď jsme například vytvářely kšandy na míru pro moderátora Honzu Dědka (který je mimochodem velkým fanouškem kšand) pro jeho pořad Sedm pádů.
A protože kšandy jsou primárné vnímané jako pánský doplněk, tak abychom přesvědčily dámy o opaku, máme v nabídce i kousek s čistě dámskými prvky jako jsou květinové motivy nebo krajka.
Co je pro vás při vymýšlení podobných návrhů klíčové?
Zakládáme si na individuálním přístupu ke každému zákazníkovi a na tom, co ho vystihuje. Proto jsme taky „tvoje kšandy“.
Je nějaký design, který byste na přání zákazníka neudělaly?
Přiznám se, že s takovou objednávkou jsem se ještě nesetkala… Muselo by to být asi něco proti mým hodnotám, konkrétně mě nic takového nenapadá. Spíš se snažíme najít nějaký kompromis a zákazníkům co nejvíc vyjít vstříc.
Tvorba designových kousků je samozřejmě především otázka kreativity. Je naopak něco, v čem vašemu projektu pomohly technologie?
Pro mě jsou technologie dost zásadní pomocník. Hodně jsem to pocítila poté, co se mi narodila druhá dcera. Potřebovala jsem řešit spoustu věcí – a díky technologiím jsem to mohla zvládat prakticky odkudkoliv. Během lockdownu byl navíc internet jediný kanál, díky kterému jsme mohli zůstat ve spojení se světem a dát zákazníkům vědět, že vůbec existujeme, a co děláme. Nevím, kde bychom byli, nebýt moderních technologií. Pro mě je to úžasná možnost a součást podnikání.
Kšandy máme zafixované spíš jako doplněk pro hubenější část populace. Co my, kterým kalhoty nikdy nepadaly, máme šanci? Pro koho jsou vlastně kšandy vhodné?
Prakticky pro kohokoliv, kdo má rád zajímavé a neotřelé oblečení. My jsme začínaly vytvářet své první kousky během covidu, takže moc šancí na nějaký větší sběr zpětných vazeb nebyl. Teď, když se se zákazníky víc potkáváme, tak nás zajímá, jak fenomén „kšandy“ berou.
S předsudky ohledně váhy se samozřejmě setkáváme („nemůžu mít kšandy, protože jsem tlustej, mám břicho…“ a tak dále.) Což je škoda, protože dobře udělané kšandy si může vzít opravdu každý. Naopak je to šance, jak do šatníku zařadit něco naprosto „svého“, ozvláštnit ho, vystoupit z davu. Navíc, co se nošení týká, jsou na rozdíl od pásku, který vás může různě škrtit a omezovat, neuvěřitelně pohodlné. Hodně může přesvědčit to, když si je člověk může osobně vyzkoušet.
Když mluvíme o vyzkoušení, je možnost vaše kšandy někde vidět naživo?
Budeme určitě letos součástí plzeňského Design Weeku (pozn. koná se 30.11. – 5. 12. 2021), takže kdo má zájem si naše kšandy osobně prohlédnout a třeba i vyzkoušet – dorazte do Plzně!
Chystáte nějaké novinky?
Nápadů máme spoustu od pokrývek hlavy a další. Teď se ale chceme nejvíc zaměřit na ucelené autorské kolekce. Pár už jich máme venku, před Vánoci určitě nabídneme další – takže pokud přemýšlíte o originálním dárku pro někoho blízkého, určitě k nám nakoukněte.
Více informací o nabídkách pro podnikatele najdete zde.
Alex Juranková, specialista komunikace
Od business divize a kontroly textů pro mobilní Back Office k lidské a srozumitelné komunikaci v rámci týmu o2.cz. Tak by se dala shrnout dekáda jejího působení v O2. Vystudovaná knihovnice, která svou vášeň pro češtinu a psaní kombinuje s možností ukázat zákazníkům O2, že i velká firma může komunikovat jednoduše a přátelsky. Její pisatelskou stopu najdete v řadě mailingů, textací i článků napříč on-line i off-line O2 světem. A svoje zkušenosti předává na školeních i dalším kolegům.