O2 Media aneb Proměňte kolemjdoucí ve své zákazníky

Když jsou vaší cílovkou všichni, necílíte na nikoho. Zbytečně utrácíte a možná i trochu vadíte těm, koho vaše nabídky nezajímají. Víte, že dnes můžete poslat reklamní SMS všem, kteří procházejí okolo vaší prodejny se sportovním oblečením a zároveň je baví sport? Cílení, které stojí na big datech od O2 a jejich analýze, umožňují perfektně zaměřit vaši komunikaci na lidi, které zajímáte a kteří jsou zároveň zajímaví pro vás.

Možná už se vám to stalo: Přemýšlíte o nákupu běžeckých bot, hledáte na internetu, odoláváte usilovnému remarketingu navštívených e-shopů, a zrovna ve chvíli, kdy jdete okolo obchodu se sportovním oblečením, vám v kapse cinkne SMS s neodolatelnou nabídkou nového modelu bot. Náhoda? Nikoliv. Jde o šikovné zacílení vhodného publika pomocí takzvané LBS (Location Based Message) zprávy.

Výběr cílové skupiny pak mají na svědomí takzvaná big data. „Každý z nás generuje denně obrovské množství dat. O své poloze, o mobilní komunikaci, aktivitě na internetu, ale třeba i při sledování televize,“ popisuje Ferdinand Kraus, Head of O2 Media. „A my s nimi dokážeme pracovat. Samozřejmě pouze v případě, že máme souhlas zákazníka. Všechna data jsou navíc anonymizovaná a agregovaná. A až následně marketingově využitelná pro přesné cílení na konkrétní zákazníky.“

Konkrétně v příkladu uvedeném na začátku článku došlo ke zkombinování lokalizačních dat a dat o zájmech zákazníků. Stejně by mohl například prodejce aut oslovovat s pozvánkou na předváděcí jízdy všechny, kteří se v poslední době zajímají o koupi nového vozu a často kolem autosalonu jezdí.

 
Reklamní SMS v číslech

Že je zpráva zastaralý formát? Podle výzkumu, který na podzim 2018 společně realizovaly O2 Media a výzkumná agentura Data Colect, si příchozí reklamní SMS přečte 97 % lidí. Polovina z nich dokonce do 10 minut od doručení. Jde o 2. nejoblíbenější formát hned po e-mailu a zároveň o efektivní formu komunikace. Zákazníci chtějí využít 37 % zaslaných nabídek, celou třetinu jich přepošlou dál a 62 % lidí pak uvedlo, že už někdy uskutečnili nákup na základě nabídky v SMS zprávě.

Když offline SMS propojíte s online světem

V cílené komunikaci můžete jít ještě o kousek dál a s potenciálními zákazníky komunikovat intenzivněji. Jako třeba v případě kampaně O2 Media pro koupelny SIKO. „V první fázi jsme zvýšili povědomí o brandu pomocí formátů, jako jsou bannery, standardní SMS a e-mailing,“ popisuje Ferdinand Kraus. Cílovou skupinou byli lidé, kteří aktuálně řešili rekonstrukci bydlení, kuchyně nebo koupelny.

„Na to plynule navázala výkonnostní kampaň, ve které jsme použili i Call me back SMS. Když oslovený klikl na odkaz v SMS, do pár minut ho kontaktovalo naše call centrum, které zodpovědělo všechny otázky a pomohlo domluvit schůzku s obchodníkem společnosti SIKO.“ Výsledek? 515 kontaktů, které aktivně řešily rekonstrukci, se kterou jim SIKO mohlo pomoci.

 
Spolupráce s Linkou bezpečí

Call me back SMS jsme využili i při spolupráci s Linkou bezpečí. Vytipovali jsme vhodné cílové skupiny – osoby, které podporují dobročinné projekty, učitele, rodiče. Oslovili jsme je Call me back SMS s odkazem, který opět propojil potenciální dárce s proškoleným operátorem z call centra O2. Podařilo se nám získat 101 nových registrací do Klubu Linky v bezpečí.

Když ráno vidíte reklamu na plenky a večer na rychlé občerstvení

Pomocí big dat, konkrétně na základě geolokačních údajů ze sítě, je dnes možné vyhodnotit i mobilitu populace v konkrétní oblasti. Na tomto stojí spolupráce O2 Media se společností BigMedia, největším hráčem v ČR v oblasti outdoorové reklamy. „Když to zjednoduším, umíme říci, kolik lidí a jací se v konkrétní čas pohybují kolem každé jednotlivé reklamní plochy,“ líčí Kraus.

A nejde jen o klasické „papírové“ billboardy, ale i digitální reklamní plochy. Na těch je pak možné přizpůsobit reklamu podle toho, kdo kolem nich během dne prochází. „Dopoledne nabídnete akční zboží pro maminky s malými dětmi, během odpolední špičky, když jedou lidé z práce, ukážete pozvánku do nového fitka a večer budete lákat hladové studenty do blízkého rychlého občerstvení,“ popisuje možnosti cílení na těchto plochách Kraus.

Big data tak přispívají k tomu, aby komunikace směrem k zákazníkům byla maximálně efektivní. „Když dobře cílíte, nestojí vás propagace tolik peněz. A správně zacílená komunikace je zásadní i pro vztah samotného zákazníka s brandem,“ říká Ferdinand Kraus.

Bigdata a jejich využití pro cílené kampaně jsou jen jednou z mnoha příležitostí, které nabízíme v oblasti digitalizace retailu. My v O2 digitalizujeme retail a rádi s tím pomůžeme i vám!

Související článek Digitalizace v retailu má smysl: Zefektivní práci a přinese zisk
Nahoru