Lákavá soutěž na Facebooku, reklamní banner v prohlížeči nebo herní aplikace v mobilu. To všechno jsou zdánlivě bezpečná místa, kde ale na uživatele číhá nebezpečí. Jaké? Ukážeme vám, na co si dát pozor a co dělat, když jste klikli tam, kam jste neměli.
Na internetu najde uživatel spoustu zajímavých a užitečných informací, aplikací a her. Stejně tak je to ale i prostor pro pochybné firmy a podvodníky, kteří chtějí vydělat na neznalosti nebo důvěřivosti uživatelů. Pokud nechcete objevit nemilé překvapení v podobě mobilního vyúčtování s položkami, o kterých ani nevíte, že jste si objednali, zbystřete.
Nejčastější pasti – kde si dát pozor?
- Příliš lákavé reklamní bannery na internetu a v neověřených neplacených aplikacích v mobilu
- Pochybné webové stránky, které směrují na soutěž nebo rovnou na „jistou“ výhru, například pod falešnou hlavičkou operátora
- Registrace do soutěží na facebookových stránkách. Většinou nemají téměř žádný obsah, obrovské množství lajků a působí nedůvěryhodně
Tipy na obezřetné chování
Kdykoli vás banner, webová stránka nebo aplikace vyzve k zadání telefonního čísla, platební karty či jiného citlivého údaje pro vyzvednutí údajné výhry, případně účast v soutěži, zamyslete se. Jde o seriózní, bezpečný a ověřený zdroj? Jde o vámi vyžádanou službu?
Pokud ne, doporučujeme nevyplňovat tyto údaje, ani nepotvrzovat účast v soutěžích. I kdyby výhry vypadaly sebevíc lákavě. Naopak stojí za to pečlivě číst všechny detailní informace o soutěži. Často bývají uvedeny velmi drobným písmem. Vždy doporučujeme, aby zákazníci stahovali aplikace z ověřených zdrojů a na pozoru byli zejména u různých herních aplikací (kde se prostřednictvím plateb dokupují body, životy, zbraně apod.) a webů pro dospělé.
Poskytovatelé těchto služeb i provozovatelé takovýchto her mívají často sídlo v zahraničí, kde je obtížné je dostihnout. Při stažení každé nové aplikace věnujte pozornost smluvním podmínkám, které při instalaci aplikace potvrzujete svým souhlasem.
Po odsouhlasení se totiž můžete zavázat k předplatnému nebo jiným pravidelným platbám za služby, o které nemáte zájem.
Jestli rádi soutěžíte, pokaždé si zkontrolujte url adresu soutěže v prohlížeči a ujistěte se, že jste na skutečných stránkách provozovatele soutěže. Velmi dlouhé, nesrozumitelné adresy plné čísel a písmen nevěstí nic dobrého.
Například O2 vždy transparentně pravidla svých soutěží zveřejňuje na sociálních sítích. Nikdy po zákaznících v rámci soutěže nepožaduje rodné číslo ani číslo platební karty.
O krok napřed. Aneb jak si bezpečně nastavit mobil
Největší ochranou před podobnými riziky je obezřetnost a prevence. Každý si může nastavit služby v telefonu tak, aby měl dobrý přehled a zabránil nežádoucím platbám. Uživatel má možnost zakázat v telefonu „platbu přes operátora“ nebo tzv. m-platbu – to jde udělat jednoduše v online samoobsluze Moje O2. Stačí se jen přihlásit do Moje O2, zobrazit si detail svého telefonního čísla a v nastavení zvolit „zakázat vše“ nebo „povolit vše kromě předplatného“
Nastavení internetových plateb můžete pohodlně měnit také v samoobsluze Moje O2 platba, kde najdete přehled všech svých transakcí. Konkrétní poskytovatele služeb je možné povolit nebo třeba blokovat. Snadno si tu také nastavíte vlastní limity – obecné i na vybraného poskytovatele.
Mobil v rukou dítěte
Na pozoru by se měli mít i rodiče. A to v případě, že si od nich děti půjčují jejich telefon na hraní her nebo si jejich potomci sami stahují hry do svých zařízení. Opět je vhodné zablokovat dětem platbu přes operátora a zároveň jim vysvětlovat, jaké nástrahy na ně mohou v kybersvětě a gamingovém prostředí čekat.
Jako rodič jistě oceníte v samoobsluze Moje O2 platba nastavení notifikací o uskutečněných platbách a změnách jejich nastavení na zadané mobilní číslo či e-mail. Více užitečných rad o tom, jak pomoci dětem chovat se na internetu bezpečně, najdete na portále O2 Chytrá škola.
Co udělat, když už je pozdě
Obdrželi jste vyúčtování a na něm jsou položky, například za speciální SMS předplatné, o kterých nemáte tušení? Doporučujeme podívat se na Průvodce vyúčtováním a reklamace. Pomůže s lepší orientací ve vyúčtování, ukáže cestu k podrobnému výpisu hovorů a používání služeb, případně jak podat reklamaci.
Prošli jste si průvodce vyúčtováním, detailní výpis i podmínky, ale i tak se vám ve vyúčtování něco nezdá?
Na výběr máte několik možností, jak reklamaci podat. Přes O2 Chat, osobně v kterékoli O2 Prodejně, telefonicky na bezplatné lince 800 02 02 02 nebo písemně. O2 reklamaci posoudí, a pokud se jedná o službu třetí strany, poskytne jméno a kontakt na obchodního partnera, který službu provozuje.
Každý partner, který spolupracuje s O2, se zavázal mít zákaznickou podporu dostupnou v pracovní dny v běžných hodinách a v českém jazyce. Více o službách třetích stran a platbách přes internet, SMS či voláním najdete přehledně zde.