Apple měl tradičně rekordní poslední loňské čtvrtletí, kdy byl největším výrobcem. Za celý rok však první místo uhájil Samsung. Na dalších příčkách jsou dobře známé značky Xiaomi, Oppo, Vivo nebo Realme. Přístroje všech těchto značek najdete v nabídce O2.
V roce 2021 se na celém světě prodalo 1,391 miliardy smartphonů. To je obrovské číslo, ale nikoliv rekordní. Víc se prodalo ve všech letech od roku 2015 s výjimkou roku 2020, který byl výrazně zasažený koronavirovou pandemií. Ta samozřejmě ovlivňovala prodeje i loni, ale to už spíš nedostatkem součástek než problémy s prodeji.
Čína a zbytek světa
Zajímavostí je, že dvě největší světové značky nejsou z Číny, naopak všechny další významné ano. A když už jsme u Číny, tak tam se globálně prvnímu Samsungu dlouhodobě vůbec nedaří, naopak celosvětově druhý Apple je v Číně premiantem. V loňském posledním čtvrtletí byl dokonce čínskou jedničkou, což je téměř neuvěřitelný výsledek na trhu, kde domácí značky jinak naprosto dominují.
Z údajů výzkumné agentury Counterpoint Research vyplývá, že meziročně se všem významným výrobcům dařilo a jejich prodeje výrazně vzrostly. Nejvíc u Xiaomi, které prodalo téměř o třetinu přístrojů víc než v roce 2020. Xiaomi je populární i na tuzemském trhu, nabízí cenově dostupné přístroje s bohatou výbavou. To platí i o Realme, což je mladá značka, vznikla teprve v roce 2018 a dnes je to světový výrobce číslo šest.
Tři se společným původem
Vzdáleně příbuzné jsou pro Realme značky Oppo a Vivo (původ značek je v konglomerátu BBK Electronics), tedy čtvrtý a pátý největší výrobce na světě. Na český trh jako první přišlo Realme, Vivo zahájilo prodeje loni v únoru a Oppo až v létě. Především Oppo se soustřeďuje na prémiové přístroje, Vivo se věnuje i levným modelům. V Česku je jasně nejpopulárnější Realme, operátor O2 nabízí devět jeho modelů.
Úspěšný rok měla i Motorola. To je tradiční značka, vlastně vynálezce mobilního telefonu. Ale dnes to už není americký výrobce, ale patří do čínského koncernu Lenovo. Výhodou Motoroly je silná pozice v Americe, výrazně se však angažuje i v Evropě. Loňský rok byl významný i pro Honor. Ten byl původně levnější značkou Huaweie. Jenže na Huawei zakleklo americké embargo a bývalou světovou dvojku poslalo mimo deset největších světových výrobců. Honor se loni restartoval jako samostatná značka nejprve v Číně, od podzimu nabízí nové modely i v Evropě. Smartphony značky Honor samozřejmě najdete v nabídce operátora O2, stejně jako přístroje Motoroly, nebo smartphony Oppo a Vivo.
Nedostatek součástek stále trvá
Agentura Counterpoint Research zároveň vydala i výsledky výrobců za poslední loňské čtvrtletí. To je obvykle s ohledem na předvánoční trh ve velké části světa velmi důležité a především silné prodejní období. Jenže loni to tak úplně neplatilo. Celosvětově se prodalo za loňské čtvrté čtvrtletí méně přístrojů než v roce 2020 a většina výrobců zaznamenala meziroční propad prodejů.
Jenže tentokrát důvodem nebyl menší zájem zákazníků, ale nedostatek přístrojů. Ten byl loni zapříčiněn nedostatkem součástek a to především procesorů. Týkal se všech výrobců a největší problémy přišly právě v druhé polovině roku, především na podzim. Neznamená to, že by bylo smartphonů absolutně málo, ale výrobcům chyběly důležité modely.