Nejpopulárnější barvy jsou dlouhodobě ty základní. Ale i mobily se musí přizpůsobit módě a vždy jsou k dispozici převleky, které mohou aplikovat samotní uživatelé.
Když mobil či smartphone, tak černý. Tak na design mobilních zařízení nahlíží i dnes stále hodně uživatelů, platilo to kdysi a většina výrobců se netají, že bez černého přístroje nemůže žádnou novinku uvést na trh. A není to tak dávno, kdy na český trh mnohé značky různé barevné verze nevozily, podle nich konzervativní Češi stejně kupovali jen černé a výjimečně bílé přístroje.
Dnes to už neplatí, barevné varianty svých modelů nabízí asi každý výrobce a ostatně se stačí podívat na propagační fotky nového modelu, z kterých je jasné, že u málokteré novinky je hlavní barvou černá. Takový iPhone 17 Pro si nese jako hlavní oranžovou barvu, zcela nový iPhone Air je pak prezentován primárně ve světle modrém provedení. Samsung je o trochu víc konzervativní a některé modely stále prezentuje v černém provedení, ale i on na svých stránkách ukazuje většinu modelů v pastelových barvách.
Černá je černá a pak je tu Motorola
Navíc není černá jako černá. I s tak základní barvou si výrobci hrají a málokdy je to obyčejný černý plast jako dříve. Někdo sází na kontrast lesklých a matných černých ploch, nebo se černá posouvá do hodně tmavě šedých odstínů. A pak je tu Motorola, která postavila částečně svůj byznys na spolupráci se společností Pantone, což je největší světová firma na míchání barevných odstínů. A proto Motorola u mnoha svých modelových řad vůbec černé provedení nemá a ani bílé. Naopak si můžete vybírat z mnoha velmi výrazných barev, jako v nabídce obchodu O2. Motorola samozřejmě ví, že tmavé (černé) provedení jsou stále populární a tak ta vyloženě černá nahrazuje třeba tmavě modrou.

Víte že, Motorola je přeživší mobilní dinosaurusMotorola vyrobila první komerční mobil, především v začátcích sítí GSM patřila mezi největší světové značky. Mezi legendární modely patří véčka StarTac, V3688 nebo původní Razr. Tento název si pak firma vypůjčila i pro novodobé véčko Razr. Po nástupu smartphonů mobilní divizi Motoroly na chvíli převzal Google, který ji posléze prodal čínskému Lenovu. A pod něj Motorola patří dodnes.
Vedle černé je už skoro 20 let populární i bílá barva. Jednu dobu to byl hit, který přinesl – kdo jiný – než Apple iPhone. Dnes už obyčejná bílá tak moc nefrčí, ale světlé verze telefonů jsou stále oblíbené. Často mají lehké zabarvení, tu do modré, tu do šedivé nebo zlatavé, a nebo je už docela dlouho oblíbená perleť.
Sklo, plast a ekologická kůže
Celkově jednotlivé módní trendy v barvách mobilů obvykle trvají tři až pět let. A to platí jak pro samotné barvy, tak pro různé designy a materiály. Ale v některých případech se kdysi nové a inovativní věci stávají klasikami. To platí třeba pro zelenou barvu, která byla ještě před deseti lety naprosto exotická a dnes je to barva velmi oblíbená, podobně jako modrá. Velmi populární je i eko či umělá kůže (neboli koženka), když vedle barev budeme koukat i na povrchovou úpravu.
Ale stále převažují hladké povrchy, u levnějších telefonů plastové, u dražších skleněné. Mnoho značek pak představuje nové modely – nutno dodat, že především ty dražší, ve verzích s hladkými skleněnými zády i se zády potaženými koženkou či jiným materiálem. Třeba luxusní véčko Motorola Razr 60 Ultra si můžete pořídit i s dřevěným krytem z pravého dřeva.

Ale jeden příklad módního trendu, který vymizel. Okolo roku 2020 se velmi oblíbenými staly kryty s barevným přechodem. Ten vytvářel na zádech telefonu jakousi duhu. Každá značka na to šla trochu jinak, někdy to bylo výraznější, někdy méně. Dnes je tato móda prakticky pryč, i když nemnoho přístrojů takový kryt stále má. Dnes jsou populárnější kombinace lesklých a matných ploch v jedné barvě, různé výrazné odstíny a jak jsme uvedli, výrobci si hodně hrají s povrchovou úpravou. Různé materiály krytů mají na vnímání barvy výrazný vliv.
Tovární speciály jsou raritou
Méně časté jsou speciality s tovární úpravou krytu. To se týkalo často speciálních edic a tomu se dnes v omezené míře věnuje už jen Honor nebo aktuálně Motorola. Přičíst můžeme i speciální Red edice iPhonů, ale v masovém měřítku se v Evropě speciálky nenabízí. V Asii je situace v tomto směru bohatší, ale ani tam to není masová záležitost.
Když se ponoříme do historie mobilů a zůstaneme u GSM přístrojů, tak v devadesátých letech především v samotných začátcích tohoto standardu, byly prostě telefony černé. Zákazníky víc zajímaly funkce a na design v té době ještě nebyl čas. Což se samozřejmě s končícími devadesátkami začalo měnit. Přišla véčka od Motoroly, mini telefonky od Ericssonu nebo taková Nokia 7110. S tím se začaly objevovat i jiné barvy krytů než ty černé.
Bylo to populární a bylo to levné
Především Nokia pak přišla s výměnnými kryty, což způsobilo malou designovou revoluci. Kryty, především ty neoriginální, byly levné, takže lidé si vzhled telefonu měnili docela často. U telefonů s výměnným krytem se dal vzhled změnit dost radikálně, u zmíněných Ericssonů se dala vyměnit podložka pod klávesnici. Díky výměnným krytům se prodlužovala životnost přístrojů, pokud se nepokazil samotný telefon, tak odřený kryt už nebyl problém.
Klasické mobily s výměnnými kryty si někteří majitelé dost výrazně modifikovali. Vzhled pak byl zcela nepřehlédnutelný, jak ukazuje video.
První smartphony, respektive telefony s větším dotykovým displejem ještě měly také otevřenou konstrukci krytu, baterie šla vyndat a tak se dal i částečně vyměnit alespoň zadní kryt. Tato možnost však v průběhu let vzala za své a zhruba posledních pět až sedm let je smartphone s odnímatelným zadním krytem rarita, kterou musíme hledat u speciálních přístrojů s odolnou konstrukcí.
Důvod je prostý, pro výrobce je výhodnější dělat pevná lepená pouzdra přístrojů. Jen tak mohou zajistit co nejlepší voděodolnost a prachotěsnost, telefony jsou pak i odolnější proti mechanickému poškození. Nyní však lehce odbočíme od tématu. Tato situace však vede k tomu, že baterii si zákazníci rad dva nevymění. Velké značky sice nabízí určitou možnost servisování telefonu doma včetně domácí výměny baterie, ale úplná brnkačka to není a potřebné nářadí také není zadarmo. Výměnné baterie v domácích podmínkách však chce Evropská Unie a to od roku 2027. To by mohlo znamenat návrat k telefonům s otvíracím zadním panelem, ale spíš to dopadne tak, že většina smartphonů se vejde do několika výjimek.

Místo výměnných krytů výměnné kryty
Takže se můžeme vrátit k tématu. Kdysi se rozmohly kdysi výměnné kryty na obyčejné mobily, takže vlastně vůbec nevadilo, že plno modelů se prodávalo v jediné barvě. Kryt v jiné barvě se dal pořídit levně a výměna zabrala tak tři minuty. Dnes sice celé kryty vyměnit nelze, ale zase se rozmohly různá pouzdra a ochranné kryty na smartphony. Původně jako ochrana, dnes jako ochrana s velkou mírou možnosti ovlivnit vzhled přístroje.
Výběr pouzder je ohromný, ceny jsou velmi příznivé, takže bez pouzdra nosí telefon dnes málokdo. Paradoxně tak nevynikají barvy krytů, s kterými se výrobci chlubí a kteří vynechávají tradiční černou. Taková Motorola si to uvědomuje a k telefonům balí pouzdra ve stejné barvě, jakou má tělo telefonu. Kryty přibalují v principu čínské značky, ale většinou se jedná o kryty průhledné, které barvu telefonu nemění.

Obrovský výběr krytů najdete i v nabídce příslušenství operátora O2. Ceny startují na stokoruně, nejdražší vyjdou přibližně na 1 500 korun a jsou to obvykle kryty od výrobců mobilů. A často s nějakou přidanou funkcí. Kryty můžeme jednoznačně doporučit. Spolu s ochranou displeje, což může suplovat i některý druh krytů (flipové), dokáže kryt uchránit drahý telefon a prodloužit mu život. Navíc si můžete upravit design přístroje podle své chuti a klidně můžete vzhled střídat po pár dnech. Kryty jsou levné a snadno vyměnitelné. A telefon v nějaké atraktivní moderní barvě zůstane pod krytem jako nový.