5G síť v logistice: Přes autonomní vozíky až k rozšířené realitě

Představte si autonomní vozíky, které se samostatně pohybují po rozlehlých logistických areálech a převážejí balíky nebo palety z jednoho místa na druhé. Zdánlivě je nikdo neřídí, ale jejich provoz závisí na poměrně složité datové infrastruktuře. Vozítka totiž musí neustále vyhodnocovat, jestli se před nimi neobjevila nečekaná překážka, která může ohrozit bezpečnost zařízení samotného, přepravovaného zboží i přítomných zaměstnanců. A v takovém případě je naprosto zásadní, aby stroj zareagoval téměř okamžitě. Celý proces, kdy informace z vozíku „letí“ na server a zpět, nesmí zabrat více než několik milisekund.

Jaké další možnosti můžou už v blízké budoucnosti přinést logistice postupující automatizace a nové technologie?

Rozšířená realita nepatří jen do her

Nové technologie to nejsou jen autonomní vozítka a roboti. Logistická firma DHL v roce 2019 úspěšně otestovala a nasadila do svých center, včetně toho českého v Chebu, systém rozšířené reality tzv. vision picking. Jde o vychystávací technologii, která využívá možnosti chytrých brýlí Google Glass. Brýle jsou propojené s řídící jednotkou skladu a pracovníkům přenáší pokyny pro vychystání zboží přímo do jejich zorného pole.

Pracovníci skladu rovnou v brýlích vidí, z jakého místa mají balíček vzít, kam ho na přepravní vozík položit a jakou trasou se mají ve skladu vydat. Tím se výrazně snižuje riziko, že se operátor dopustí chyby. Pohyb zaměstnanců po skladu je také efektivnější.

Výzvy v logistice: Nedostatek lidí i větší nároky na datovou infrastrukturu

Rychlé automatizaci a digitalizaci v logistice sice nahrává fakt, že se obor potýká s dlouhodobým nedostatkem lidí, přináší s sebou ale i značné technologické výzvy. Hlavně v oblasti připojení. V obrovských logistických halách jsou totiž k síti připojeny stovky zařízení a operuje se tu s obrovským množství dat.  Roste totiž počet strojů, senzorů a čidel, které mezi sebou automaticky komunikují, a kapacity Wi-Fi ani LAN sítě už si s takovou náloží často nedokážou poradit.

Hlavně Wi-Fi přestává být díky rostoucímu množství připojených zařízení dostatečně spolehlivá, a i z hlediska latence je příliš pomalá. A to je kritický parametr, který může ohrozit samotné zařízení, zboží i bezpečnost práce.

Další potenciální slabinou Wi-Fi připojení ve velkých firmách je riziko kybernetického útoku. Do routeru se může nabourat hacker a firma při takovém útoku čelí ztrátě cenných dat, citlivých informací i případného know-how.

Proto firmy často spoléhají na privátní LAN síť. Ta ovšem vyžaduje poměrně složitě vybudovanou síť kabelů, které obvykle vedou celým logistickým areálem v podlaze. Jakékoli změny ve skladu tak naráží na to, že je potřeba přestavět i tuto poměrně složitou datovou infrastrukturu.

Proto se nejen logistické firmy začínají poohlížet po spolehlivějším řešením. Tím se zatím ve všech směrech zdá být právě 5G síť. Její latence se pohybuje v jednotkách milisekund, utáhne provoz několikanásobně více zařízení než Wi-Fi i LAN, a z hlediska bezpečnosti jde o nejspolehlivější způsob připojení.

Přístav Livorno: Zcela autonomní logistické centrum

Jak by mohla vypadat velká logistická centra v blízké budoucnosti, ukazuje případ přístavu v Livornu. Aktuálně tam testují možnosti 5G sítě opravdu ve velkém. Vytvořili si sofistikovaný přepravní systém, do kterého jsou zapojeny tisíce senzorů, kamer a dalších zařízení, která společně v reálném čase komunikují. Vozy se samy starají o náklad i výklad zboží. Senzory také vysílají informace o tom, v jakém stavu náklad je.

Neustále tedy dochází k obrovskému toku dat a přenosů z kamer a následnému vyhodnocování. V takovém prostředí se ukazují výhody 5G sítě naprosto zásadně. Bez této technologie by autonomní logistické centrum nemohlo vzniknout. Livorno se tak stalo skutečně prvním „chytrým přístavem“, který ukazuje trend, kterým by se logistika mohla v budoucnu ubírat.

Tip: Přečtěte si také článek, ve kterém jsme popsali, jak 5G síť změní osobní i nákladní dopravu.

Podle rozsáhlé zprávy, kterou vydala v roce 2019 společnost Deloitte, se k používání privátních 5G sítí během následujících několika let uchýlí více než stovka firem po celém světě. Nejčastěji z oblasti průmyslu, výroby a právě logistiky. Důvody jsou poměrně jasné. Současná technologická řešení, která nabízí Wi-Fi nebo LAN připojení, už naráží převážně ve velkých prostorách na svoje limity.

Jaké možnosti přináší v logistice 5G síť od O2?

  • Kapacita sítě je obrovská, v jeden moment zvládne připojit mnohonásobně více zařízení. Logistické centrum tak může do práce zapojit manipulační roboty, autonomní vozíky, ale i nejrůznější čidla a senzory, aniž by to zpomalovalo její chod.
  • Extrémně nízká latence neboli odezva zařízení do deseti milisekund je další zásadní výhoda nastupující 5G sítě, která se postará o rychlý přenos dat a naprostou plynulost, a tím i bezpečnost v každodenním provozu.
  • Vzduchem šířený 5G signál se dá vystavět a rozvést prakticky kdekoli a odpadne tak nutnost budovat ve velkých halách složitou a neflexibilní infrastrukturu, jako je to teď například u LAN sítí. Zároveň přináší naprostou volnost v možnosti uspořádání a přestavby logistických areálů.
  • 5G síť pronikne i do špatně prostupných míst, kde se jinak musí kontrolovat, jestli je na místě například dostatek Wi-Fi routerů, které signál dostanou skutečně tam, kam je potřeba.
  • Z hlediska případných kyberhrozeb je nabourání se do privátní firemní 5G sítě prakticky nemožné a přináší tak nejbezpečnější způsob připojení.

Všechny tyto parametry přispívají značnou měrou k automatizaci logistických center. Nejde jen o zmiňovaný provoz autonomních vozidel a robotů. Zjednodušují, zrychlují a zpřesňují i inventuru nebo kontrolu přepravovaného zboží. Moderní sklady mohou monitorovat zboží online skrze čidla v paletách. Ví, kde se jaké zboží nachází, kolik ho je a v jakém je stavu.

Čidla se instalují rovnou do palet. Následně vysílají signály o tom, co se s nimi děje, a minimalizují tak riziko ztráty nejen zboží, ale i palet samotných. Dokážou měřit teplotu nebo rozpoznají nadměrné vibrace.

Vyhodnotí například, když paleta spadne, nebo je vystavena nesprávné teplotě. Pomohou tak přesně zdokumentovat přepravu i tak citlivého zboží jako jsou potraviny, květiny nebo elektronika.

Tip: Přečtete si také článek, kde jsme psali o chytrých senzorech ze světa IoT a jejich využití v retailu a logistice.

5G síť mění pravidla i v automobilovém průmyslu

S dalším možným využitím privátní 5G sítě přišla německá automobilka BMW. Ta při výrobě svých elektromobilů změnila výrobní strategii tak, aby se auto po výrobní hale dokázalo co nejdříve pohybovat samo. Běžně se kola montují až na konci výroby, ale BMW tímhle krokem začíná.

Na kostru vozu se nejprve přidělá motor a kola. Auto tak může po výrobní hale samo přejíždět z jednoho stanoviště na druhé. Samo si tak přijede na místo, kde dostane například palubní desku.
Kdyby takovou technologii chtěla automobilka realizovat skrze Wi-Fi, narazila by na řadu překážek. Například jen prodleva v pohybu vozu by byla příliš vysoká. Hrozilo by nebezpečí jak pro auto, tak i pro samotné pracovníky.

Kromě logistiky má 5G síť obrovský potenciál i v dalších oblastech podnikání, zdravotnictví i veřejném sektoru. Proto jsme 5G síť spustili v České republice jako první. Inspirujte se a vykročte s námi do budoucnosti i vy.

 

Tomáš Peňáz, obchodní manažer, korporátní segment, branch průmysl, stavebnictví a logistika

Tomáš se věnuje IT a TELCO službám aktivně téměř celou svou profesní kariéru. Začal na pozici obchodníka a postupně se propracoval až do role obchodního manažera O2, který je odpovědný mj. za kompletní strategii vůči segmentu průmyslu, logistiky a stavebnictví. Má zkušenosti s fungováním korporací na českém trhu i v zahraničí. Jeho motivací k další práci je každý jednotlivý úspěch a pokroky jeho obchodníků v oblasti implementace chytrých řešení, které zákazníkům pomáhají rozvíjet jejich business a být tak jedním z nejlepších ve svém oboru. 

Související článek K čemu slouží lokalizační data? Pomůžou s tvorbou jízdních řádů nebo třeba s rozmístěním poboček supermarketů
Nahoru