Ověřte, nevěřte. Startujeme s dlouhodobou kampaní zaměřenou na fake news

Vývoj nástroje na rozpoznávání fake news, interaktivní koncept Fakt vs. Fake či výzkum Český učitel ve světě médií. 

Předsatvujeme první tři projekty dlouhodobé kampaně O2 Chytré školy zaměřené na fake news a jejich šíření ve společnosti. Během roku představíme další aktivity, v rámci nichž se budeme dotýkat aktuálních témat, která jsou k šíření falešných zpráv náchylná a která budou upozorňovat na vážnost neodhalení a sdílení dezinformací.

Výzkum Český učitel ve světě médií realizuje tým projektu E-Bezpečí působící na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci s podporou O2. „V posledních letech se hovoří o důležitosti mediálního vzdělávání, zároveň ale neexistuje dostatek relevantních údajů. Chceme požádat učitele o vyplnění anonymního dotazníku, jehož výsledky přispějí k zjištění aktuálního stavu a pomohou tak lépe nasměrovat další podporu v oblasti rozvoje mediální gramotnosti,“ vysvětluje Marie Mališková, CSR manažerka v O2, a dodává: „Výzkum je jednou z prvních vlaštovek celoroční kampaně O2 Chytré školy, která chce podpořit rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení ve společnosti.“

Dotazník je k dispozici pod tímto odkazem a výstupem bude zpráva s řadou zajímavých informací využitelných i pro výuku. Veškeré údaje o respondentech slouží výhradně ke statistickému zpracování.

Tři kluci a odhalování pravdy na sociálních sítích

Druhým projektem je samotný vývoj nástroje na rozpoznávání fake news. Ten vyvíjí tři středoškolští studenti a vítězové pražského hackathonu Robothon – Matyáš Boháček, Michal Bravanský a Filip Trhlík.

„Díky informačnímu přehlcení se každý den setkáváme s dezinformacemi více než kdy dříve. Mnozí však nejsou na tuto hrozbu připraveni, a tak fake news podléhají. Stejně tak chybí dostatečná mediální  výchova a vedení ke kritickému myšlení na školách,“ popisuje situaci autorský tým v čele s Matyášem Boháčkem a doplňuje: „Tuto situaci se snažíme s naší aplikací změnit. Pomocí umělé inteligence identifikujeme potenciálně nedůvěryhodné články a transparentně analyzujeme jejich klíčové atributy. Uživatelům pak o nich dáme vědět, aby sami fake news odhalili. Věříme, že díky spolupráci s Dataclair a O2 se nám podaří nejen projekt úspěšně dotáhnout do konce, ale hlavně jej zpřístupnit co nejvíce uživatelům i školám.“

Aplikace vzniká v rámci O2 centra umělé inteligence Dataclair pod vedením jednoho z předních českých odborníků na kybernetiku a umělou inteligenci Jana Romportla. „Už na Robothonu se mi líbilo neuvěřitelné nadšení kluků. Na rozdíl od mnoha jiných však toto nadšení dokážou podložit odbornou erudicí v oblasti AI a strojového učení,“ vysvětluje Jan Romportl: „Vzhledem k tomu, že misí Dataclair je utvářet AI tak, aby pomáhala lidstvu, vidím ve vzájemném spojení velkou příležitost. Klukům jsme nabídli podmínky, v nichž mohou neomezeně rozvíjet svůj vysněný projekt, a pro nás to je obrovský příliv inspirace a kreativní energie. Zároveň O2 dokáže celému projektu zajistit dostatečný rozměr a dopad.“

Během dubna O2 spouštíme také třetí část kampaně nazvanou Fakt vs. Fake, která poběží na sociálních sítích, především Instagramu a Facebooku. Zhruba dvakrát měsíčně budou na tzv. stories glosována různá témata či dění a lidé budou moci sami odhadnout, zdali se jedná o pravdivou zprávu či nikoli. Následně budou odkázáni na web O2 Chytré školy, kde již naleznou návod, jak takové zprávy rozlišit.

O2 Chytrá škola proti fake news

Se startem kampaně se představí i upravený web O2 Chytré školy. Nechybí na něm příklady zajímavých fake news, které se šířily sociálními sítěmi a internetem obecně. K dispozici je celá řada metodických aktivit pro lekce mediální výchovy cílené na dezinformace, podrobný manuál, jak fake news odhalit Infolist: Hoax a fake news, nebo Příručka pro učitele a rodiče: Jak si ověřit informace na internetu. V sekci Fake news a hoaxy se pak zájemci dozví, jaké jsou trendy v oblasti manipulace s fotografiemi či jak si snímky na internetu ověřovat.

„V rámci vzdělávacího portálu O2 Chytrá škola nabízíme řadů návodů a materiálů, jak se na internetu orientovat, jaké jsou typické znaky hoaxů a jak je poznat. Já osobně doporučuji, jednoduše se chovejte tak, jako by každý den byl apríl, a přemýšlejte o tom, co čtete nebo vidíte na internetu. Tak by se dalo shrnout i poselství naší kampaně,“ uzavírá Marie Mališková.

Další aktivity O2 Chytré školy k fake news představíme postupně během roku.

Tereza Kabešová Autor článku
Tereza Kabešová
Je jedním z O2 Ambasadorů. Radí zaměstnancům i zákazníkům s nastavením služeb. Patří mezi O2 Guru specialisty přes telefony, technologie O2, modemy, set top boxy, O2 Smart Box. V poslední době si velmi užívá i natáčení O2 Guru videí. Ve společnosti už pracuje přes pět let.
Související článek O2 vylepšuje nabídku tarifů pro mladé a představuje novou tvář kampaně. Bena Cristovao doplní kapela John Wolfhooker
Kam pokračovat? Mohlo by vás zajímat
VŠECHNY
Nahoru