Přestože Češi stále rádi chodí nakupovat do fyzických supermarketů, trend online nákupů potravin pravidelně roste. Data od O2 dále říkají, že typickou zákaznicí je žena mezi 26 a 35 lety, která nakupuje online nejčastěji jednou měsíčně. Poznejte detailnější chování spotřebitelů jak v oblasti online nákupů, tak napříč celým trhem. Pomůže vám v tom nový produkt O2 MarketScan pro firmy, díky kterému převálcujete konkurenci.
Výzkum Akademie Věd České republiky ukazuje, že od roku 2018 se online nákup potravin do domácnosti téměř zdvojnásobil. S rostoucím počtem lidí, kteří objevují výhody online nakupování, můžeme očekávat, že tento trend bude i nadále stoupat. Data operátora O2 dále odhalují klasické chování českých zákazníků z návštěvnosti webů a mobilních aplikací, které používají k plánování potravinových zásob.
Typický zákazník
Co se týká demografického rozložení návštěvníků online supermarketů zhruba 60 % zákazníků, kteří objednávají potraviny online jsou ženy. Nicméně 40% zastoupení mužů je vysoké a ukazuje, že online nákupy nejsou pouze doménou žen. Nejčastější věk zákazníka se pohybuje mezi 26 a 35 lety.
Mohlo by se zdát, že online dovážky potravin nejčastěji využívají lidé, kteří jsou ochotni pravidelně utrácet větší částky. Opak je však pravdou. Největší podíl návštěv totiž tvoří zákazníci ze střední příjmové skupiny.
Jeden nebo více obchodů?
Dalším z překvapivých zjištění je že, jen 15 % uživatelů mobilních aplikací a 19 % uživatelů webových stránek nakupuje u více prodejců. To znamená, že velká většina zákazníků tedy 85 % respektive 81 % zůstává věrná jednomu prodejci. Tak vysoká míra loajality je v tomto odvětví velmi unikátní.
Pravidelnost nakupování
Pokud jde o frekvenci návštěv mobilních aplikací, tak nejčastěji lidé navštěvovali aplikace online supermarketů pouze jeden den v měsíci (78,2 %). To naznačuje, že většina zákazníků plánuje své nákupy dopředu a využívá online aplikace spíše sporadicky než pravidelně.
Převálcujte konkurenci i vy
Operátor O2 vyvinul nový revoluční produkt O2 MarketScan, který dokáže analyzovat spotřebitelské chování na webových stránkách nebo v mobilních aplikacích. Určí například přesnou strukturu a počet návštěvníků včetně vývoje v čase, poskytne rady, jak oslovit nové zákazníky nebo třeba zjistí, odkud přicházejí nebo naopak k jaké konkurenci odcházejí.
„Náš nový produkt je ideální volbou pro firmy, které chtějí lépe porozumět konkurenční dynamice trhu, poznat své zákazníky a tím vylepšit svou pozici na trhu. Přesnější webová data přímo z infrastruktury českého internetu, která nevyužívají způsob měření založený na cookies a zahrnují i provoz aplikací, lze jen těžko jinak získat,” popisuje Radovan Oprendek manažer oddělení O2 Media. A dodává: „Nezůstáváme však jen při analytice. V O2 Media tvoříme také marketingové kampaně s přesným cílením.”
Produkt O2 MarketScan umí ale mnohem více než odvětví potravinových aplikací. Je to nástroj na podporu téměř jakéhokoliv byznysu. Například pro majitele e-shopů je datový pohled o návštěvnosti webů konkurence naprosto zásadní. Celý tento konkurenční boj se totiž odehrává v online prostoru. Pro banky pak může být zajímavé zjištění, kolik jejich klientů běžně používá aplikaci jiné banky (a jaké) a zadavatelům reklamy přijde vhod analýza, které zpravodajské servery jsou navštěvované jejich cílovou skupinou. „Ideálním řešením je také třeba pro ty, kteří přemýšlí o vývoji nové aplikace nebo chtějí vstoupit na trh s firmou, která vyžaduje velké investice. Zjistíme vám, jak funguje konkurence a vyhodnotíme i její marketingové kampaně. Na start vašeho podnikání tak budete připraveni,” doplňuje Radovan Oprendek.
Chcete vědět víc? Jste zvědaví, jak může výsledná kampaň vypadat? Demo společně s detailními informacemi najdete na webu o2marketscan.cz
Jak probíhá sběr a anonymizace dat
Operátor O2 jako největší poskytovatel internetového připojení, denně zpracovává miliardy záznamů o požadavcích na informace z různých serverů. To je zapotřebí, aby všem nepřetržitě internet fungoval.
Do reportu O2 MarketScan vstupují data téměř dvou milionů O2 zákazníků, kteří udělili souhlas se zpracováním osobních a provozních údajů pro obchodní účely. Data tvoří adresy serverů z webového prohlížení i z mobilních aplikací. Z těchto primárních dat jsou pak automaticky odstraněny identifikátory uživatele. Odstraněné jsou také webové stránky, které poskytují subjektivní společenské a kontroverzní názory. Až nad takovým anonymizovaným datasetem vytváří společnost O2 analýzy, přičemž poskytuje pouze agregované výstupy. Identifikace jednotlivce je proto vyloučená.
Zpracování těchto dat přímo z infrastruktury českého internetu je obrovská výhoda O2 řešení. Data nejsou zkreslena typem prohlížeče a produkt nevyužívá způsob měření založený na cookies.