Fashion bike v retrostylu nebo raději horáka? Bez problému!

Pro někoho je jízdní kolo dopravní prostředek, pro jiného životní styl a filozofie. A pro cyklisty, kteří se nespokojí s kolem z „konfekce“, je tu KOLOS, konfigurátor jízdních kol. Díky němu si může kdokoliv v několika jednoduchých krocích sestavit kolo podle vlastních představ. Nejen o tom jsme si povídali s panem Martinem Říhou z firmy Citybikes s.r.o. – vlastníkem značky kol Kolos®, letošním absolutním vítězem soutěže Dáváme milion.  

Jak byste stručně popsali svůj byznys, firmu, činnost? V čem jste jedineční? 

Do soutěže jsme přihlásili projekt KOLOS, což není celá firma, my se zabýváme prodejem kol a jízdních příslušenství především pro městskou cyklistiku. V průběhu let jsme si všimli, že velké části našich zákazníků hodně záleží nejen na tom, co všechno jejich kolo bude umět, ale jde jim i o to, jak kolo vypadá – žádají individuální podobu kola Tím jsme se dostali k barvě rámu, barvě pneumatik, počtu převodů (protože kromě brněnské pobočky „obsluhujeme“ hlavně Prahu, a Praha je dost kopcovitá), osvětlení, koženým doplňkům, košům a dalším věcem. Časem jsme získali určitou „baterii informací“ o tom, co si lidé nejčastěji přejí měnit. Na základě toho jsme se pak dostali i k myšlence postavit svou vlastní značku kol, která se bude vyznačovat tím, že je konfigurovatelná. To znamená, že máme surové rámy, nezapletená kola a až teprve na základě konkrétní objednávky sestavujeme to dané kolo. 

Podobná možnost volby parametrů a doplňků existuje samozřejmě v jisté míře třeba v automobilovém průmyslu, ale co se jízdních kol, speciálně městských retrokol a turistických kol týká, myslím, že jsme jediní v republice.  

Jak dlouho takové sestavení vlastního kola trvá? 

Většina kol je hotová během cca. tří týdnů.  

Proč si vlastně člověk pořizuje kolo? Na co se zaměřit? 

Důvodů, proč si pořídit kolo, je určitě spousta.  Když se pustíte do rekreační cyklistiky, pořídíte si horské kolo pro víkendové vyžití (což je v Čechách asi nejrozšířenější typ). Pak jsou tu elektrokola, to znamená jízdní kola doplněná motorem. Dřív se to bralo tak, že jsou to kola spíš pro starší nebo méně výkonné cyklisty. Faktem ale je, že v kopcovitém terénu (anebo třeba když jedete ve skupině s různorodou výkonností) motor u kola může dost pomoct. V poslední době ale pronikají elektrokola i do sportu. Nicméně to, že by klasická cyklistika končila, to rozhodně ne.  

Pak můžete mít samozřejmě kolo do města jako dopravní prostředek. To je to, co zajímalo vždycky nás. Kdysi jsme založili firmu Citybikes s. r. o. právě proto, že nám na trhu podobná nabídka chyběla. Ať už se rozhodnete pro fashion bike v retrostylu nebo naopak pro kolo čistých, futuristických linií, tak do města by ideálně mělo dnes už mít motor, pohodlný nástup,  osazení doplňky atd.  

A pokud chcete kolo využívat hodně prakticky, k nákupům, vozíte třeba děti atd., tak jsou tu tzv. cargo kola. Ta uvezou opravdu hodně, dominantně jde už o elektrokola, která často suplují roli druhého auta v rodině.  

 Dále jsou tu i kola pro cykloturistiku, pro takové to nomádství, kdy člověk jede na kole velké vzdálenosti i delší dobu, čemuž samozřejmě musí odpovídat i styl a vybavení kola. 

Jak Vašemu podnikání nebo činnosti pomáhají technologie?  

To, co je zcela zásadní, je, že si zákazníci své kolo můžou sestavit sami díky našemu programu. Na webu najdou přibližně patnáct parametrů – na jakou výšku postavy kolo chtějí, jakou by mělo mít barvu, kolik převodů, další výbavu a podobně. Konfigurátor jim ukazuje jednak cenu, ale i to, jak bude jejich kolo vypadat.  

Projekt Kolos firmy Citybikes propojuje cyklistiku s technologiemi. Díky službám od O2 mají zákazníci možnost sestavit si kolo přesně podle vlastních představ on-line a pohodlně odkudkoliv. To by bez stabilního a rychlého internetu nebylo vůbec myslitelné. Stejně tak jako dokonalá synchronizace mezi firmou samotnou a dodavateli komponent.

Co byste poradili těm, kdo se chtějí přihlásit příští rok?  

Aby do toho šli 😉. My jsme obeslali všechny, kdo od nás už kolo mají. To, že hlasovalo tolik lidí možná je i důkaz o tom, že jsou s našimi koly spokojení. A toho si samozřejmě vážíme. Dávali jsme o sobě vědět i na sítích.   

Plánujete nějaké novinky? 

Plánujeme hlavně novinky zaměřené na cykloturistiku a expediční kola. Díky zkušenostem, které nám přinesly poslední covidové roky, se spousta lidí rozhodla změnit svůj životní styl, pracovat třeba víc po síti a projet třeba kus světa na kole. Kromě kol samotných, která musejí tím pádem něco vydržet, vracejí se rámy z oceli, byť odlehčené, možnost dobíjení mobilu z dynama a spousta dalších vychytávek.   

A hlavně se chceme víc než na množství vyprodukovaných kusů soustředit na kvalitu a prémiovější klientelu.  

Jaký je Váš nejoblíbenější produkt nebo služba? Případně, co Vás na Vaší činnosti baví a naplňuje nejvíc?  

Jednak mě samozřejmě baví cyklistika jako taková, většinu dovolených trávíme právě cestováním na kolech.  

K projektu samotnému nás de facto dovedla žitá zkušenost. Když jsme začínali, přišla zákaznice, koukla na kolo z nabídky a povídá: No, to je moc hezký. Ale… kdyby to bylo červený. A my jsme řekli – No, ono by mohlo. Takhle se to párkrát opakovalo, až jsme u partnera objednali několik surových rámů. K tomu vzorník RAL, aby si zákazníci mohli vybrat konkrétní barvu. K tomu se ale přidružily další požadavky. Na převody, na styl, doplňky a vybavení. U každého kola jsme tak museli absolvovat poměrně dlouhou cestu výměny mailů, ať už se to týkalo odsouhlasení se zákazníkem nebo komunikace s dodavateli jednotlivých dílů. Postupně jsme ale dali dohromady sumu nejpodstatnějších informací, které jsme díky šikovnému programátorovi dokázali vtělit do stávajícího konfigurátoru.  

A skončila diskuze…. Ta byla sice zajímavá, ale z dlouhodobého hlediska vyčerpávající. Pro zákazníky i pro personál. Konfigurátor zákazníkovi jednoduše nabídne spektrum možností včetně ceny a vizualizace. Tím se to celé hodně zjednodušilo. Nejen, že si můžete „sestavit“ kolo on-line. I v obchodě máme velký monitor, kde prodavač spolu se zákazníkem můžou rovnou naplánovat, jak bude kolo vypadat, a co bude umět.  

Mně se líbí hlavně ta automatizace. Možnost původně komplexní problém zjednodušit na nejvyšší možnou míru tak, aby to bylo pro všechny výhodné. Zákazník se nezdržuje, v obchodě máme víc času na další zákazníky a ve výrobě dostanou přesnou soupisku toho, co a jak se má dělat. Všichni všechno mají už ve chvíli, kdy se uzavře objednávka. To, co dřív trvalo hodinu, je teď k oboustranné spokojenosti hotové za patnáct minut.  

Související článek Naše pračka zvládne i plyšového medvěda o velikosti dospělého člověka
Nahoru