Naše pračka zvládne i plyšového medvěda o velikosti dospělého člověka

Jak spolu souvisí rekonstrukce staveb, projektová dokumentace, autorská práva a čerstvě vyprané prádlo? Všechno jsou to projekty jedné firmy – konkrétně teplické Building & Law, jednoho z vítězů soutěže Dáváme milion 2022. A právě o prádelnách a ekologických čistírnách, projektu, který zaujal spoustu hlasujících, jsme si povídali s panem Davidem Jedinákem, ředitelem a jednatelem společnosti. 

Jak byste stručně popsal svůj byznys, firmu, činnost? 

Ze samotného názvu firmy vyplývá, že se zabýváme stavebnictvím a právem. Což je poměrně žádaná kombinace. Kromě realizace stavebních zakázek a inženýringu poskytujeme i související právní i jiné služby. Existujeme 14 let, postupně firma rostla a přibírala další činnosti včetně oblasti vzdělávání – semináře v oblasti stavebnictví a stavebního, obchodního a autorského práva. A poslední oblast, kterou se zabýváme je investiční činnost v oblasti služeb. Před několika lety jsme (i díky nějakým zahraničním návštěvám zaregistrovali, že kromě samoobslužných myček aut jsou u nás nově i samoobslužné prádelny.  

Už předtím jsme je viděli několikrát v zahraničí a občas i v ČR. Konkrétně ta myšlenka vznikla ve Zlíně. A protože jsme měli volné nebytové prostory ve vlastním podnikatelském domě, tak jsme ca před čtyřmi – pěti lety jako investiční projekt pod značkou Speed Queen otevřeli (na základě licenční smlouvy) první samoobslužnou prádelnu v Teplicích.  

Bylo to sice tak trochu vykročení do neznáma, ale postupem času jsme pak dokázali otevřít další samoobslužné prádelny. Druhá byla v Ústí nad Labem, pak jsme udělali pobočku v Praze Čakovicích, ta je včetně EKO čistírny. Aktuálně budujeme prádelnu v Děčíně v obchodním Centru Pivovar.   

Kdo jsou vaši zákazníci? Kdo nejčastěji pere v samoobslužné prádelně? 

Dělali jsme si samozřejmě průzkum, zjišťovali jsme to, ale nedá se to přesně určit. Ať už jde o studenty, mladé, svobodně žijící lidi, ale i důchodci… prostě všichni, pro které je ekonomičtější vyprat si u nás než doma.  

Snažíme se prádelny dělat pokud možno v obchodních centrech nebo návazně na hypermarkety, což má své výhody v tom, že je tam velká koncentrace lidí. Takže zákazníci si jedou nakoupit třeba do Globusu, ale zároveň si přivezou prádlo k vyprání, hodí ho do prádelny, jde se najíst, nakoupí, dá si někde kafe… a vyzvedne si čisté voňavé prádlo a odjíždí.  

Aha… takže když si chci vyprat, nemusím nutně u té pračky sedět?  

Nemusíte. Tam jsou dvě varianty. My máme samozřejmě (ač to zní poněkud podivně) i u samoobslužných prádelen obsluhu, která primárně sice dohlíží na čistotu prostředí a na to, aby všechno fungovalo, ale zákazník může požádat i o pomoc s prádlem a využít přítomnou obsluhu, aby se o vše postarala anebo si sám prádlo založit do pračky.    

Lidé mají čím dál tím méně času, takže služby využívají napříč všemi generacemi. Navíc máme stroje schopné vyprat 18 kilo suchého prádla najednou. To vám doma zabere celý víkend. U nás je to za hodinu a půl vč. vysušení komplet hotové. Navíc vás to vyjde levněji. Dokážeme vyprat i takové věci jako jsou objemné kusy, spacáky, polstry, peřiny, plyšové hračky, závěsy… které se standardně do domácí pračky prostě nevejdou. Naše pračka zvládne i plyšového medvěda o velikosti dospělého člověka 😉. 

Ty stroje jsou inteligentní, jednoduše obsluhovatelné. Proto budujeme další pobočky tam, kde ještě nejsou…  

Vyskytlo se něco, co Vás překvapilo? 

Neřekl bych. Potíže jsou občas s úřady a papírováním… Jinak asi trochu rizikový bývá občas snad jenom lidský faktor. Přestože jde o samoobslužné prádelny, tak samozřejmě potřebují nějaký personál. Ať už jde o úklid nebo péči o stroje. Velice si zakládáme na tom, aby zákazník vždycky přišel do čistého prostředí, aby dostal rychlou a kvalitní službu, a aby zkrátka odcházel spokojený.   

Důležité je, že jsme zaměstnavatel na chráněném trhu práce, to znamená, že zaměstnáváme osoby se zdravotním postižením. A někdy může být velice obtížné (třeba v Praze) najít zdravotně postiženého člověka, který by byl ochotný, a hlavně schopný takovou prádelnu nebo eko čistírnu obsluhovat.  Jsou tam přece jenom určité nároky na jistou míru zodpovědnosti a kompetence.  

Lidský faktor je jedna stránka věci. Jak ale Vaše podnikání ovlivňují technologie?  

Velice úzce. V našich provozovnách jsou stroje, které je možné ovládat na dálku právě prostřednictvím moderních technologií, tedy přes internet. Ve všech pobočkách máme navíc internet od O2. Jednak pro naše interní účely, takže můžeme dálkově ovládat a diagnostikovat stroje, druhé jsou bezpečnostní – v každé prádelně máme kamery, které zvyšují bezpečnost zákazníků i obsluhy, a taky poskytujeme zákazníkům wifi zdarma po dobu praní…  

Takže moderní technologie určitě ano. Navíc i propagaci naší činnosti řešíme převážnou částí přes sociální sítě – teď aktuálně cílíme hodně na novou pobočku, kterou plánujeme otevřít na jaře v Děčíně. Ať už je to Fa nebo IG. 

Plánujete ještě nějaké novinky?  

Chtěli bychom rozšířit svou činnosti o další pobočky. Jsme teplická firma, takže na Moravu asi v tuhle chvíli expandovat nebudeme… ale uvažujeme o Karlových Varech, Chomutově… a možná i Litoměřice. Klíčové samozřejmě je zajistit správný prostor, což není jednoduché…  

Jaký je Váš nejoblíbenější produkt nebo služba? Případně, co Vás na Vaší činnosti baví a naplňuje nejvíc?  

Rád stavím nebo dělám nové věci a mám rád, když jsou za určitou myšlenkou i skutečné, viditelné výsledky, a když to přinese i ten správný efekt pro zákazníky. Zatím se shledáváme s velmi pozitivními ohlasy. Lidi podobné služby chtějí, je to moderní služba, k nám sice přichází později (v zahraničí je to běžné), ale o to je to zajímavější. 

Baví mě na tom, že je to nové, a zároveň že to má šanci fungovat a zlepšit lidem život.  

Související článek NAHAKU – upcyklace dává smysl
Nahoru