Co dělá zmrzlina v zimě? Nechte se překvapit!

Zmrzlinárnu Ralsko Mimoň, jednoho z vítězů kampaně na podporu podnikatelů Dáváme milion, najdete v Libereckém kraji. Na své si tu přijdou milovníci klasiky i ti, kdo rádi zkoušejí nové kombinace. Zmrzlin má provozovna aktuálně v nabídce ohromnou spoustu druhů. Co kromě zmrzliny ještě umějí, a co dělá zmrzlinárna, když venku mrzne, až praští, jsme se zeptali paní Jablonovské.  

Přiznám se, že jsem při přípravě rozhovoru hledala Vaše webové stránky, a žádné jsem nenašla. „Jen“ facebookový profil.  

To je pravda, my webové stránky nemáme, nemám na to čas, využíváme jako primární komunikační nástroj právě jen Facebook.  

O to úctyhodnější je pak úspěch, který Vaše firma zaznamenala v kampani. Co myslíte, že lidi motivovalo k tomu, aby dali hlas právě Vám?  

Možná to bude tím, že asi znají historii firmy. 26 let jsem pracovala ve Stráži pod Ralskem, a poté, co jsem se rozešla s partnerem, začala jsem znova a firmu jsem během půl roku rozjela v Ralsku. A protože lidé z okolí mě znají, vědí, že máme netradiční produkty a zvykli se k nám vracet, tak asi i proto hlasovali.  

Zmrzlina je hodně oblíbený produkt, nicméně máme ho spojený spíš sezónně s létem. Proto mě napadá: co dělá zmrzlinář (nebo zmrzlinářka) v zimě? 😊 

Vosí hnízda před Vánoci, dortíky… a nemyslete si, zmrzlina se prodává i v zimě, zákazníci si naopak objednávají větší balení domů. A tím, že máme ještě cukrárnu s kavárnou, nabízíme i kávu, čaje, dortíky, rozhodně se v zimě nenudíme.  

Navíc jsme loni díky koroně začali provozovat i zásilkovnu, takže se opravdu nezastavíme, bez ohledu na sezónu. Navíc nabízíme i dárkové poukazy prodejné celoročně, hodně zákazníků dá díky tomu hezký malý dárek – třeba dětem za vysvědčení nebo když si nejste jistí, na co by měl obdarovaný právě chuť. 

Jaké nabízíte příchutě? Na Fb profilu jsem si všimla, že jich bude asi víc než v běžné cukrárně, na které jsme zvyklí.  

Je toho strašně moc, přes 500 příchutí. Kromě těch klasických mléčných a ovocných, sorbetů bez přidaného cukru, nabízíme i speciality (který soukromě říkám „šiblý zmrzliny“ – posuďte sami): křenová, čabajková, koprová… balkánský sýr. Nejspíš i díky tomu si nás lidi pamatují a povedlo se nám získat i ocenění z oblasti „regionální potravina“ v rámci regionu Lužické hory a Máchův kraj.  

Pro ty, kdo by si na netradiční příchuť netroufli, nebo minimálně váhají: jak chutná taková čabajková zmrzlina? Je slaná? 

Děláme ji opravdu z čabajky, takže ta chuť tam je. No, je to trochu podobné, jako když vytáhnete klobásu z lednice. A když si k tomu dáte ještě chlebovou a hořčicovou zmrzlinu, a doplníte kopečkem slivovicové, máte celý „set“!  

Slivovicová zmrzlina… jak donutíte slivovici změnit skupenství?  

Alkohol je samozřejmě těžký na zpracování, musela jsem si vypracovat takový recept a postup, aby na jedné straně ten obsah alkoholu ve zmrzlině zůstal (umíme to nejen se slivovicí, ale i s baileys, whiskou a dalšími), trošku jsem si s tím musela pohrát, ale povedlo se. Ale pozor. Tahle zmrzlina je prodejná až od 18 let! Tři kopečky je velký panák…   

Která ze zmrzlin je hodně náročná na výrobu?  

Všechno se dá zvládnout. Trochu náročnější (kromě zmrzlin s alkoholem) je právě zmiňovaná čabajková, protože má v sobě hodně tuku, takže následné čištění strojů taky stojí za to. Ale jak říkám, všechno se dá zvládnout, nemám s tím problém.  

Co třeba čistě sezónní zmrzlina – například vánoční?  

Máme perníkovou a štrúdlovou, to k Vánocům patří. Na podzim nabízíme dýňovou, švestkovou, v létě z čerstvého ovoce, na jaře velikonoční….  

Které příchutě mají zákazníci nejradši?  

Klasika – vanilková, 100% pistáciové pesto, to je hodně výrazné, je v něm vysoký obsah pistácií, vlašské ořechy, slaný karamel…. a na zimu máme ještě jednu specialitu: teplou zmrzlinu. Vyrábíme ji ze smetany, a tím, jak je hodně tučná, v porovnání s ostatními zmrzlinami není tak ledová, takže se úplně rozplývá na jazyku… Přes léto je velký zájem o ovocné sorbety bez přidaného cukru, mají 71% podíl ovoce. A děti chtějí samozřejmě šmoulovou, unicornovou, žvýkačkovou…  

Zajímavé je, že stejně jako oblékání, i zmrzlina má svoji „módu“. Jednou je to slaný karamel, pak třeba speciální typy čokolád, řecký jogurt a další. Stačí například, když se v televizi objeví reklama na rakytník, a zájem o rakytníkovou zmrzlinu stoupne 😊 Když je chvilka, vedu si svou soukromou statistiku, abych věděla, co zákazníci chtějí nejvíc. Je hodně zajímavé to sledovat. Zajímavé tipy nám často dávají i sami zákazníci, kterým se nabídkou v rámci možností snažíme vyhovět.  

Jak se k Vám jejich tipy dostávají?  

Pro mě jsou kanál číslo jedna sociální sítě, konkrétně Facebook a Instagram (ten má na starosti dcera). Ať už jsou to diskuze, komentáře pod fotkami našich zmrzlin nebo třeba dotazy, všechno se dá využít k tomu, aby zákazníci byli co nejspokojenější. A nejsou to jen zmrzliny, prezentuju i zákusky a dortíky, takže lidi mají možnost okamžitě reagovat, dát objednávku. Získali jsme díky tomu i spoustu odběratelů.  

Na sítích se mi líbí hlavně to, že mám k dispozici okamžité reakce, správa webu by pro mě byla složitější, takhle jsem prakticky okamžitě v kontaktu se zákazníky a můžu reagovat hned, nemusejí čekat. Přemýšleli jsme sice o e-shopu, ale v tuhle chvíli ho zatím nevyužijeme.  

Jsou přesto kromě zmíněných socsítí oblasti, kde Vám technologie pomohly (a pomáhají)?  

Pro nás je tohle propojení on-line s možností okamžité reakce klíčové. Takhle mi stačí výkonný, dobrý telefon, přes který zvládnu od bankovnictví, řízení firmy až po postování fotek na Facebook opravdu všechno. Takže pak už stačí jen dobré připojení k internetu. Bez toho si to neumím už dneska představit.  

Plánujete novinky?  

Určitě ano. V březnu by měl v Itálii proběhnout seminář v Rimini, tentokrát to sice nebude asi tak masová akce jako v předchozích letech, ale pokud to jenom trochu půjde, určitě na vlastní pěst vyrazíme… Představují se tam novinky, takže se ráda podívám, co se chystá na novou sezónu. Tak uvidíme, co nás ve zmrzlinách čeká v roce 2022. Už teď se moc těším.  

Děkuju za rozhovor!  

Více informací o nabídkách pro podnikatele najdete zde.


Alex Juranková, specialista komunikace
Od business divize a kontroly textů pro mobilní Back Office k lidské a srozumitelné komunikaci v rámci týmu o2.cz. Tak by se dala shrnout dekáda jejího působení v O2. Vystudovaná knihovnice, která svou vášeň pro češtinu a psaní kombinuje s možností ukázat zákazníkům O2, že i velká firma může komunikovat jednoduše a přátelsky. Její pisatelskou stopu najdete v řadě mailingů, textací i článků napříč on-line i off-line O2 světem. A svoje zkušenosti předává na školeních i dalším kolegům.
Související článek Jazyková škola Zebra – Zachránila nás on-line výuka…
Nahoru