Jazyková škola Zebra – Zachránila nás on-line výuka…

… říká Soňa Nekvapilová. Jazyková škola Zebra z Pardubického kraje, jeden z vítězů kampaně na podporu podnikatelů Dáváme milion, měla sice určité zkušenosti s výukou „na dálku“ už dřív, přechod na 100% on-line byl ale stejně průlomový zážitek. Společně jsme si povídali, jak taková „jazykovka“ funguje, co přinesl poslední rok a kam se povedlo výuku jazyků posunout.

Je úžasné, že mezi firmami, které se dostaly do první čtrnáctky podpořených projektů, najdeme nejen obchodní společnosti, ale i vzdělávací instituce. Jaký je recept na úspěch? Co Vám pomohlo přesvědčit lidi, aby Vás podpořili?

Myslím si, že hodně lidí vnímá vzdělávání jako důležitou součást profesního života, něco, co má pro ně důležitost. Tak možná proto 😉 a u jazyků to platí obzvlášť. Znalost jazyka prostě potřebujete, pokud chcete – zvlášť v profesním životě – uspět. Velká část lidí to řeší. Je to pro ně něco, co doteď třeba nezvládli tak, jak by chtěli, nebo je to naopak něco, co by chtěli zlepšit.

Po kterém jazyce je v současné době největší poptávka?

Pořád je to angličtina. Na druhé místo se v posledních letech probojovává němčina. Ta měla nějakou dobu celkem dost velký propad, dlouho ji vytlačovala právě angličtina.

Kdo jsou Vaši studenti? Kdo se k Vám hlásí nejčastěji?

Potkáváme studenty všech věkových kategorií. Od malých dětí až po seniory. Máme taky poměrně velkou část firemní klientely. Tam je samozřejmě motivace k učení se jazyku buď pro práci, někteří dospělí klienti ale chtějí studovat jazyk i proto, aby mohli cestovat, někteří mají třeba i někoho v rodině, s kým se chtějí umět domluvit.

Druhou velkou skupinu tvoří děti, které k nám přihlásí rodiče. Jednak proto, že vědí, že jejich dítě bude potřebovat dobře umět nějaký světový jazyk, a nestačí jim výuka dostupná v běžné škole, chtějí něco víc. Část z nich má třeba jazykově nadané dítě, které je ve škole nadprůměrné, a rodiče chtějí, aby se naučilo ještě něco víc. A pak je tu i skupina dětí, které třeba naopak nemají ve škole takové štěstí a potřebují výuku „dohnat“.

Co všechno vlastně může čekat dospělý člověk, který se přihlásí do jazykové školy?

Myslím, že nám Čechům pořád trochu chybí sebevědomí, hodně lidí se zbytečně předem stresuje tím, jestli se třeba neztrapní tím, když nebudou něco umět „na první dobrou“ dokonale. Je skvělé, když se člověk od těchhle obav umí oprostit a jde do toho naplno a nebojí se dělat chyby. Když se do toho jazyka „položíte“ a užijete si radost z toho, že mluvíte – třeba i s chybami.

Taky je dobře nečekat, že nám znalost jazyka „naskáče“ do hlavy sama. Škola vám dá základ, ale je potřeba dát i čas a snahu procvičování, věnovat tomu určité úsilí, snažit se být s daným jazykem v kontaktu, jak jen to jde…  

Nabízíte jazykové lekce v různých městech mimo Prahu. Nechystáte se i do metropole?

My v Praze jsme, ale nevedeme tady veřejné kurzy. Potkat nás můžou klienti v rámci firemní výuky.

 Kdo jsou Vaši lektoři?

Zaměstnáváme české lektory s příslušnou kvalifikací, ale i zahraniční z řad rodilých mluvčích. Někteří studenti k nám občas přicházejí s pocitem, že český lektor je nenaučí tolik jako rodilý mluvčí. Myslím, že tohle úplně neplatí. Každý z nich má v cyklu výuky jazyka své místo. Pro začátečníky se rozhodně dobře hodí český lektor, který jim bude umět srozumitelně vysvětlit některé jevy daného cizího jazyka, a dokáže i porozumět překážkám, se kterými se jako Češi v tom jazyce potýkají. Tohle třeba může být pro rodilého mluvčího trochu „oříšek“, svůj mateřský jazyk nevidí z pozice cizince, takže ne vždycky má nástroje, aby příslušnou věc vysvětlil. Naopak ale může udělat obrovský kus práce v porozumění a náslechu, v konverzaci, což je pro pokročilejší studenty cenná zkušenost. Ideální je tyhle dva přístupy kombinovat.

Učíte i češtinu pro cizince. Kdo o ni má zájem?

Začali jsme ji učit v posledních asi deseti letech tak, jak nám tu postupně přibývají lidé ze zahraničí trvale žijící v Česku. Do covidu zájem studentů rychle rostl, teď, když se spousta cizinců vrátila do vlasti, je studentů o něco méně, ale počítáme s tím, že až se situace stabilizuje, zase se to změní.

Čeština se zkrátka učí čím dál tím víc, a je potřeba, a věříme, že znova bude.

Odkud pochází nejvíc studentů češtiny pro cizince? A co jim dělá největší potíže?

Hodně z nich je z Ukrajiny. Pokud vím, tak jim docela jde – ať už je to tím, že je stejně jako jejich mateřština slovanský jazyk – a nebo třeba jejich motivací naučit se ho co nejlíp.

Z jaké nejexotičtější země pocházeli nebo pocházejí studenti češtiny pro cizince na Vaší škole?

Často tu míváme Mongoly, těch žije v Česku celkem dost. Z pohledu jazyka je ale čeština exotická třeba i ve spojení s Francouzi, jejich výslovnost je natolik výrazná, že se „propíše“ do každého cizího jazyka, což je hodně specifické. 

Co když má student zájem o výuku míň obvyklého jazyka, dá se to nějak řešit?

Určitě ano. Dokážeme vám pomoct s výukou maďarštiny, arabštiny, řečtiny, čínštiny a dalších. Individuální výuka on-line formou má v tomhle směru ohromné možnosti. Víc najdete na www.jazykovkanadalku.cz.

Mluvili jsme o tom, že situace před covidem a „po něm“ se z Vašeho pohledu liší. Je něco, co Vám pomohlo tuhle dobu překonat?

Jednoznačně nás zachránila on-line výuka. Ta kdyby nebyla, tak se dá říct, že už bychom asi nebyli ani my. Ta situace byla samozřejmě šok, všechno se změnilo doslova ze dne na den, ale díky technologiím a znalostem práce s nimi jsme přece jenom měli trochu náskok. Měli jsme k dispozici i podpůrné materiály pro lektory, což nám taky hodně pomohlo.

Samozřejmě, že někteří naši lektoři měli zkušenost s on-line výukou i předtím. Pro většinu to ale bylo nové. Museli se s tím co nejrychleji vypořádat. Zpočátku občas naráželi na potíže, ale stačilo si všechno vyzkoušet, a už po měsíci byl patrný obrovský posun. Ze základního ovládnutí šli rychle k používání pokročilejších nástrojů, což bylo skvělé.

V čem vám technologie pomáhají i mimo on-line výuku?

Všichni, studenti i lektoři, jsme si vyzkoušeli, jak praktické je, když člověk nemůže třeba na lekci dorazit osobně – ať už z důvodu karantény, ale i jiného – tak se prostě připojí on-line, a o lekci nepřijde. Ta dostupnost se tím hodně zvýšila, je to skvělá zkušenost.

Technologie jsou obrovský přínos nejen pro výuku v on-line režimu, ale i v běžné prezenční výuce. Vnesou do ní nové prvky, dokážou ji zpestřit. Díky nové situaci se jich lektoři přestali bát a začali je používat.

Více informací o nabídkách pro podnikatele najdete zde.

Alex Juranková, specialista komunikace
Od business divize a kontroly textů pro mobilní Back Office k lidské a srozumitelné komunikaci v rámci týmu o2.cz. Tak by se dala shrnout dekáda jejího působení v O2. Vystudovaná knihovnice, která svou vášeň pro češtinu a psaní kombinuje s možností ukázat zákazníkům O2, že i velká firma může komunikovat jednoduše a přátelsky. Její pisatelskou stopu najdete v řadě mailingů, textací i článků napříč on-line i off-line O2 světem. A svoje zkušenosti předává na školeních i dalším kolegům.
Související článek POJIŠTĚŇATA nejsou jen pro štěňata
Nahoru