Ganella – Lidé chtějí mít něco, co je jenom jejich

Ganella – Lidé chtějí mít něco, co je jenom jejich

Ganella – Lidé chtějí mít něco, co je jenom jejich

Pletení a háčkování dávno nepatří jen do pohádek nebo k obrázku babičky sedící u kachlových kamen. Ruční tvorbu nově objevují všechny generace. A díky pražské firmě Ganella, jednoho z vítězů kampaně na podporu podnikatelů Dáváme milion, mají z čeho vybírat. A pokud máte vůči pletení a háčkování respekt, a ono „hladce–obrace“ radši sledujete z bezpečné vzdálenosti, můžete tu pořídit už hotové originální doplňky. Na podrobnosti jsme se zeptali paní Švecové.  

Kde se vlastně vzala ta první myšlenka na založení e-shopu s vlnou?  

Za všechno může asi mateřská 😉. Když se narodilo druhé dítko, měla jsem tak nějak pocit, že už mám přece jen víc času a začala jsem tvořit.  

Pamatujete si první věc, kterou jste upletla? 

Určitě čepičky, nezačínala jsem pletením, nejdřív jsem háčkovala. První věc byla čepička pro dcerku.  

O co je největší zájem mezi pletařkami?  

Hlavně o přírodní materiály jako je vlna, alpaka, hedvábí…  Zimní vlny, klasické i různě upravované. Jako zákazníci jsme se v náročnosti na kvalitu hodně posunuli. Když jsme v roce 2012 začínali, byla ještě trochu poptávka i po akrylu. V současnosti je to tak, že když už se lidi rozhodnou něco tvořit, chtějí, aby to bylo funkční, hledají kvalitu, přírodní materiály, merino vlnu a další.  

Není pro některé zákazníky „brzdou“ vyšší cena přírodních přízí a materiálů obecně? 

Cena je samozřejmě jiná. Otázka ale je, jestli je zvolený materiál funkční. Co to znamená? Když upletete svetr nebo čepici, tak pokud je například z merino vlny, tak když se v takovém oblečení zpotíte, pot přirozeně odvede. Kdežto v akrylu se zpotíte – a budete se „koupat“. Takže i když jsou přírodní materiály o něco dražší, kvalita toho materiálu za to stojí. Akryl navíc může žmolkovatět.  

Zkoušíme proto nabídnout prvotřídní kvalitu a novinky zároveň. Objevují se nové druhy zpracování tradičních vláken, nabízíme například i mléčné vlákno.  Spousta našich vln je navíc ekofriendly, farmáři mají ovečky ve volných chovech a dbají i na šetrné zpracování a zacházení se zvířaty i produktem.  

Na co by si měl dát pozor někdo, kdo třeba nikdy podobný materiál nepoužíval, a nechá si uplést svůj první svetr nebo čepici z alpaky?  

Většina klasických vln, jako je třeba právě zmíněná alpaka, nemá tzv. super wash úpravu. Do pračky tudíž vůbec nesmějí! Merina z Norska, která prodáváme, tuhle úpravu mají, i tak ale samozřejmě potřebují velice šetrný program. U dané vlny navíc uvádíme i vlastnosti a pokyny k péči.  

Na e-shopu nabízíte kromě vln i návody. Je to něco, jako kdysi, za časů Burdy bývaly střihy?  

Dá se to tak říct. Svůj autorský mám konkrétně jeden, ale norská značka vlny, kterou prodáváme, má úžasnou podporu i v návodech, které nabízí zdarma. Najdete je u každé vlny formou prolinku, dají se zadarmo stáhnout a tvořit podle nich. 

O co je největší zájem?  

Asi o svetry. Návody jsou rozdělené podle náročnosti (zda jste začátečník nebo pokročilý), materiálu, typu svetru– jestli chcete plést raglán, svrchu, zespoda… těch kritérií je obrovská spousta. Pro začátečníky jsou tam i videa na zvládnutí úplných začátků.  

Z jakých zemí dovážíte vlnu?  

Aktuálně jsou to Norsko, Německo a čerstvě i Portugalsko.  

Těsně po sametové revoluci se zdálo, že ruční práce, ať už šití, vyšívání nebo třeba právě pletení zmizí definitivně v propadlišti dějin spolu s tranzistory, Trabanty a dalšími rekvizitami minulosti. V posledních letech ale slaví ruční tvorba trochu nečekaný návrat. Čím si myslíte, že to je?  

Tak po revoluci se najednou dalo všechno koupit. V tomhle ta doba byla asi pro většinu lidí nová. Dneska je ale velká poptávka po originalitě, lidi se chtějí nějak odlišit, chtějí mít něco, co je jenom jejich. Vidím to u našich zákazníků. Část z nich jsou kreativci, kteří se oděvní tvorbou živí, ale jsou mezi nimi i ti, kteří tvoří čistě jenom pro sebe, pro radost z toho procesu, jako relax.  

Ruční práce vnímáme spíš jako tradiční činnost propojenou s minulostí, s tradicemi. Dá se ale vysledovat nějaká souvislost s technologiemi? Je něco, v čem vám technologie usnadňují život?  

Především se to týká našeho e-shopu. Být vidět, budovat značku, komunikovat se zákazníky, možnost spravovat kontakty a profily zákazníků. Díky technologiím nepotřebuju u obyčejných nabídek řešit a objednávat fotografa. Zboží si v poměrně dobré kvalitě jednoduše nafotím na telefon a můžu ho ihned ukázat zákazníkům na sítích, což používáme pravidelně a úžasně to podporuje prodej. Je to prostě daleko snazší než kdysi. Skvěle nám fungují i newslettery, to by bez internetu nebylo. Také dopravci fungují dneska úplně jinak než kdysi. Pamatuju doby, kdy jsme zásilky z e-shopu podávali fyzicky, po jednom na klasických štítcích, všechno se vyplňovalo ručně. To je dneska díky online světu a digitalizaci naštěstí za námi. Navíc máme „jenom“ e-shop, nemáme kamennou prodejnu, takže jsme v podstatě stoprocentně provázaní s technologiemi.  

Když se ještě vrátíme k ručním pracím – co je populárnější: háčkování nebo pletení? A proč?  

Víc je asi pletařek. Najdou se samozřejmě i zastánci háčkování, některé zákaznice dělají obojí. Moje zkušenost je taková, že jsem začínala s háčkem, a postupem času jsem pak „objevila“ i pletení. Pletenina je asi i vizuálně atraktivnější, navíc působí měkčím dojmem. Háčkovaný kousek bude asi vždycky takový tužší. Háčkování se hodí spíš na kabátky, čepice, patchworky, hračky… ale do háčkovaného svetru se prostě „nezachumláte“, ten pletený je takový víc „ňu-ňu“ 😉  

Říkala jste, že e-shop provozujete od roku 2012. Tehdy to ale nebyl úplně standardní způsob podnikání. Co se od té doby změnilo?  

Dá se říct, že prakticky všechno. Ze začátku to byl docela „boj“. Tehdy byla vůči e-shopům ve společnosti docela silná nedůvěra, zákazníci tenhle způsob nakupování teprve objevovali. Bylo to o to těžší, že jsme nebyli navázaní na nějaké známé jméno, přinesli jsme na český trh i téměř neznámou značku. Tehdy nám hodně pomohly trhy a výstavy. Tam nás lidi potkali naživo a zároveň nás pak začali poznávat i na sítích. Díky posunu v technologiích jsme postupně získali bezvadně fungující         e-shop, na kterém stále pracujeme. 

Víme třeba, že dneska nikdo nechce čekat. Snažíme se proto mít veškeré zboží skladem tak, aby bylo co nejrychleji k dispozici. Jediná nevýhoda on-line nákupu je podle mě snad už jen v tom, že si zákazníci nemůžou vybranou vlnu fyzicky osahat. Jinak ale děláme všechno pro to, abychom pořád přinášeli něco nového. Jednak proto, abychom si udrželi ty stávající – a nabídli jim zase něco navíc a zároveň je to šance přesvědčit ty, kteří to s námi do té doby nezkusili. Je báječné, že nám zákazníci zůstávají a další se přidávají.  

A to nás na tom baví a posouvá a je to, myslím si, zpětná vazba toho, že to děláme správně. 

Více informací o nabídkách pro podnikatele najdete zde.

Alex Juranková, specialista komunikace

Od business divize a kontroly textů pro mobilní Back Office k lidské a srozumitelné komunikaci v rámci týmu o2.cz. Tak by se dala shrnout dekáda jejího působení v O2. Vystudovaná knihovnice, která svou vášeň pro češtinu a psaní kombinuje s možností ukázat zákazníkům O2, že i velká firma může komunikovat jednoduše a přátelsky. Její pisatelskou stopu najdete v řadě mailingů, textací i článků napříč on-line i off-line O2 světem. A svoje zkušenosti předává na školeních i dalším kolegům.

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 0 Průměrně: 0]
Související článek Goodie – Ohleduplnost k přírodě není něco, o čem bychom jen mluvili. My ji žijeme.
Kam pokračovat? Mohlo by vás zajímat
VŠECHNY
Nahoru