Když obecní rozhlas a vývěsku nahradí mobil a SMSky

„Jsem starostou už 31 let a covid byla z lidského hlediska ta nejhorší věc, kterou jsme zažili,“ říká Josef Krupička, starosta obce Žďánice. Během covidu se z něj stal „starosta na telefonu a mailu“. Úřad byl zavřený, on ale musel lidi nejen rychle informovat o tom, co se děje, pomáhat s naprosto novými situacemi, ale zajišťovat i běžný chod obce se zhruba 360 obyvateli. „Začátek byl krušný, ale zvládli jsme to. A když jsme společně zvládli covid, zvládneme už všechno,“ říká.

To, že covid urychlil digitalizaci, obvykle čteme v souvislosti s komerční sférou a firmami. Nicméně popasovat se s přechodem do „digitálu“ musely třeba právě i malé obce. Nejinak tomu bylo ve Ždánicích. „Začátek byl náročný, ale všechno se vyřešilo poměrně rychle. A najednou fungovaly i věci, které dříve ne,“ vzpomíná Josef Krupička.

Lidé z obce si podle něj rychle zvykli využívat online obchody, a to včetně obchodů s potravinami. „O tom, že mají lidé využívat služby, jako jsou Rohlík nebo Tesco, jsme je informovali rychle. Přes SMS. Starším lidem v obci se to pomohlo naklikat. A šlo to. Jen pak jeden z dovozců začal ‚blbnout‘ a chtěl platbu kartou dopředu. S tím měli starší lidé problémy. Byli totiž zvyklí, že zaplatí hotově, nebo kartou, kterou měli u sebe. Přes internet to neuměli, ale i to se vyřešilo.“

Dodávky s potravinami do malé obce nedaleko Kolína jezdí dodnes. A denně. Stejně jako auta nejrůznějších doručovacích firem. „Pominuly nářky, že někdo někam musí zajet, že autobusy jezdí pomalu a špatně. Lidé zůstali u služeb přes internet.“

Když obecní rozhlas a vývěsku nahradí mobil a SMSky

Samotná obec pak s lidmi komunikovala taky „na dálku“. Úřad byl totiž zavřený. A využívala k tomu především O2 SMS bránu. „V obecní hospodě jsme měli televizi s O2 Sport. Po jejím zavření jsme řešili, jestli ji na přechodné období můžeme zrušit. To se nakonec povedlo domluvit. A obchodník mě zároveň upozornil na tuhle službu,“ popisuje Josef Krupička, jak se obec dostala k SMS bráně.

Podle jeho slov podobnou aplikaci obec používala už předtím. Jenže: Někdo musel stále hlídat, zda je nabitý dostatečný kredit a na zprávy se nedalo odpovídat. „My jsme do toho sice vkládali telefonní číslo pro odpověď, ale lidi jsou zvyklí odpovídat na číslo, ze kterého zpráva přišla. Takže kolikrát odpovídali, ale vlastně neodpovídali vůbec nikam.“

SMS brána od O2 odpovědi umožňuje. A tak se stala jedním z hlavních komunikačních kanálů obce. „Dřív se využíval obecní rozhlas. Máme ho v obci perfektní a dokážu do něj hlásit i z mobilu třeba ze Šumavy. Ale lidi jsou zavření doma a polovina ho přes okna vůbec neslyší. Naopak SMS se dostane vlastně ke 100 % lidem, protože v databázi mám opravdu všechny lidi z obce,“ říká Josef Krupička. „I ti starší, třeba s tlačítkovými mobily jsou v pohodě a radši využívají mobil, než aby poslouchali pod amplionem.“

„Nejhezčí zprávy, které jsem posílal, byly s potvrzenými termíny očkování,“ popisuje starosta Žďánice

Nejradostnější zprávy byly ty o očkování

V době covidu tak nejdříve skrze SMS proudily základní informace o vládních nařízeních, později SMS zprávy posloužily i jako hlavní komunikační kanál pro domlouvání očkování nejstarších obyvatel obce.

„A to byly asi ty nejradostnější SMS zprávy, které jsme mohli rozesílat,“ říká starosta, který postupně hromadně zaregistroval všechny, kteří o to měli zájem, ale sami by to na počítači nezvládli. „Nejdřív jsme poslali zprávu, že je dokážeme zaregistrovat a reakce byla okamžitá. Pak jsme k tomu sedli a registrovali třeba 40 lidí. A když registrace klapla, člověku bylo hrozně dobře, že mohl napsat ‚Na očkování brzy půjdete, máme pro vás rezervaci‘.“ Ostatně, i příchozí odpovědi a poděkování patří k těm nejhezčím zprávám, které Josef Krupička dostal.

Pak se Josef Krupička pousměje. „A taky jsem to jednou pěkně slíznul. To, když jsem svůj komentář k aktuální politice omylem místo na soukromý Facebook vkopíroval do SMS brány a odeslal. Hned mi přišla zpětná vazba, proč komunikační kanál obce používám k politické debatě. To byl z mojí strany trochu technický úlet.“

 

Foto: Obecní úřad Žďánice, Josef Krupička, starosta obce Žďánice

Odečty vody, ale i informace o bohoslužbách skrze SMS

Po jarní covidové vlně počet zpráv poklesl, ale minimálně jednu až dvě zprávy týdně prý obec na obyvatele posílá. „SMSky používáme na oznámení veškerých obecních akcí. Třeba před chvilkou odešla zpráva s informacemi o bohoslužbě. A díky tomu, že nám lidé můžou odpovědět, používáme SMSky i na odečet vodoměrů. Prostě pošleme žádost a přes zprávy se nám vrací zpátky konkrétní údaje. Nemusíme tak obíhat lidi.“

Obci Žďánice se povedl husarský kousek i v tom, že má v databázi čísla na opravdu všechny obyvatele. „A máme v ní i ty, co tu nejsou trvale hlášení, přespolní a dokonce 2 firmy. Takže když se stane něco nenadálého, nejde elektřina, voda, tak okamžitě reagujeme. Většina lidí má dneska mobil u sebe, takže se ta informace šíří opravdu rychle,“ pochvaluje si starosta.

„Z pohledu obce je určitě dobře, že jsme přešli na digitální komunikaci. Na úřad osobně chodí výrazně méně lidí než před pandemií. Jednoduché věci zvládneme vyřešit přes telefony, maily nebo smsky,“ shrnuje Josef Krupička, jak se proměnila komunikace. „Ale co dobře není, že jsou lidé i po covidu poměrně uzavření a moc nekomunikují. Covid ještě více umrtvil to, že se lidé nestýkají. Snad se to zlepší,“ přeje si.

Obec Žďánice používá pro komunikaci s obyvateli službu O2 SMS Brána. V ní můžete odesílat hromadné zprávy na kontakty, které máte v databázi, případně na konkrétní skupiny lidí. Zprávy je možné personalizovat, nastavit dopředu čas jejich odeslání, služba umožňuje posílat i odpovědi. Což můžete využít podobně jako v obci Žďánice třeba k odečtům energií.

O2 SMS bránu využívají menší živnostníci, větší firmy, ale třeba právě i obce nebo například školy, které tak mohou rychle informovat o aktuálním dění.

O2 SMS Bránu samozřejmě můžete mít a využívat i vy. Stačí ji zdarma aktivovat v Moje O2 a hned můžete odesílat.

Více o SMS bráně
Související článek Fungují marketingové SMS? Ano! A dokonce lépe, než byste čekali
Nahoru