Loňský rok byl pro živou kulturu jedním z nejtěžších v novodobé historii. Kvůli pandemii utichla divadla, koncertní sály i kluby. Lidé přicházeli o práci a z přirozeného dennodenního setkávání bylo najednou nedostupné zboží. Právě proto vznikl projekt Film NAŽIVO, jehož je společnost O2 Czech Republic hlavním partnerem.
O2 bylo vůbec prvním operátorem, který do své nabídky služby O2 TV zařadil kulturní stanici s názvem Televize NAŽIVO. Ta vznikla během pandemie jako platforma pro online streaming kulturních zážitků. Celkem odvysílala 80 premiér, z toho 38 živých přenosů. To vše viděl přes milion diváků. Kromě přenosů živého vysílání prostřednictvím sítě O2 zajišťovala společnost O2 také hosting ve svých datových centrech.
Obsah Filmu NAŽIVO si teď navíc mohou zájemci díky O2 Výhodám užít s 50% slevou.
|
Iniciativa rozdělila 15 milionů korun
Velkým plusem iniciativy byla i možnost dát zaměstnání lidem, kteří o něj kvůli pandemii ze dne na den přišli. Udrželi je tak u práce, kterou tolik milují a jsou na ní závislí. V pořadech NAŽIVO vystoupilo už téměř 600 účinkujících a 300 spolupracovníků z řad divadelních a filmových profesionálů. Mezi divadelní soubory, herce, akrobaty, zpěváky, hudebníky a divadelní i filmové profesionály lidé z NAŽIVO rozdělili celkem 15 milionů korun.
Fenomén Amerikánka
U zrodu projektu Film NAŽIVO stála v popředí divadelní inscenace Amerikánka. Ta vznikla na pražské scéně Jatka 78 v roce 2018 a stala se fenoménem. Je sondou do nedávné historie naší země z pohledu (ne)potřebného člověka, ale stejně tak jde o ryze současné drama o svobodě, vydělenosti a touze žít. Propojit osud hlavní hrdinky se společenskou odpovědností se pro iniciativu NAŽIVO stávalo čím dál důležitějším, až se pomoc ostatním dostala do samého DNA této inscenace.
V průběhu první vlny pandemie veřejnosti prostřednictvím živých přenosů mimo jiné přiblížila osudy lidí bez domova a práci organizace Medici na ulici, kteří jim poskytují zdravotní péči. Tehdy se podařilo pro organizaci vybrat částku přesahující 310 tisíc korun.
Dětské domovy, kniha Tomkiho Němce a kampaň Startovač
Následně začala spolupráce s organizací Dobré víly dětem, která se věnuje dětem z dětských domovů. Její svěřenci se stali, spolu s členy z Dismanova rozhlasového dětského souboru, jedinými diváky Filmů NAŽIVO přímo v místě natáčení. Diváci Filmů Naživo organizaci podpořili formou dárcovských SMS (tzv. DMS) a někteří se dokonce rozhodli posílit její řady.
O osmi tisících dětech, které dnes vyrůstají v dětských domovech, je potřeba mluvit dál. Chystá se vydání fotografické knihy „Amerikánka, etc.” Ta zachycuje zmiňovanou inscenaci ve všech jejích hraných podobách v době pandemie pohledem fotografa Tomkiho Němce.
16. srpna 2021 odstartovala crowdfundingová kampaň na Startovači, jejímž cílem je podpořit z poloviny vznik knihy a z druhé poloviny organizaci Dobré víly dětem. Více informací je k dispozici na webové stránce www.amerikanka.cz. Z každé prodané knihy půjde následně 50 procent ve prospěch organizace Dobré víly dětem.
Podpoříte tento projekt také?