Podminky cookies

Pražská čokoláda: Sociální sítě nám pomáhají vyprávět náš příběh

Pražská čokoláda: Sociální sítě nám pomáhají vyprávět náš příběh

Pražská čokoláda: Sociální sítě nám pomáhají vyprávět náš příběh

„Za první republiky jsme byli jedním z největších světových producentů čokolád a třetím největším zpracovatelem kakaových bobů vůbec. Takhle tradice zanikla a teď se k ní vracíme,“ říká Silvie Steinerová, zakladatelka podniku Pražská čokoláda. S ní a ředitelem firmy Petrem Kovaříkem jsme si povídali nejen o tom, co je naučila koronavirová krize.

 

Jak, kdy a proč jste se rozhodli podnikat v oblasti výroby a prodeje čokolády?

SS: Firmu jsme založili v roce 2005. S mým irským partnerem a kamarádem jsme hledali díru na trhu a zjistili jsme, že tu úplně chybí kvalitní česká čokoláda. Ta byla zároveň skvělým produktem pro turisty. V roce 2011 jsem potkala Petra a spolu jsme založili značku Steiner & Kovarik. Petr se začal věnovat obchodu a já jsem mohla nechat vyniknout své tvůrčí já a soustředit se více třeba na design.

PK: Snažíme se i u nás ve firmě vytvářet takové prostředí, aby tu všichni mohli pracovat s radostí.

 

Jak se vám to dařilo během několika posledních měsíců, kdy s našimi životy zamávala „korona“?

PK: Dřív jsme měli pocit, že můžeme všechno ovlivnit. Krize nám ale ukázala, že každý je tu sám za sebe. Na začátku jsme chvíli jen nevěřícně hleděli, co se to děje. Pak jsme začali řešit, co s čokoládami, aby neexpirovaly. Tak jsme je začali rozdávat do první linie, vytvořili jsme si akci #dávejber a spojili se s dobrovolnickým projektem Energii lékařům. Pak jsme začali hledat možnosti, jak se přiblížit českému zákazníkovi a vysvětlit mu, proč jíst dobrou čokoládu. Znovu jim říct, že čím tmavší čokoláda, tím lepší, je mýtus. Že v bílé čokoládě je kokosové máslo. Postupně se nám to začalo dařit a příběh, který chceme vyprávět, začal být slyšet.

Čím se lišíte od konkurence? Proč bych měla zamířit zrovna k vám?

SS: Značka Steiner & Kovarik je o tom, co je uvnitř nás. A my chceme hlavně dělat radost, chceme jít dál než nabídnout něco dobrého k snědku. Naše motto je, že děláme, co milujeme a milujeme, co děláme. Když například navrhuju obaly, žádám si nahoru o tu správnou energii, aby mi pomohla dostat obsah produktu do toho obalu. Od nás dostanete víc než jen kvalitní produkt z prvotřídních surovin.

 

Jaké komunikační kanály používáte pro to, abyste tenhle vzkaz dostali k vašim zákazníkům?

SS: V současné době je našim nejčastějším nástrojem „pracovní sociální síť“ LinkedIn. Petr se podle mě stal linkedinovou hvězdou. Taky jsme vylepšili Instagram a používáme i Facebook. Skvělou práci odvádí i naše PR agentura a dostává nás do různých médií. To úplně nejdůležitější jsou ale osobní doporučení lidí, kteří náš produkt ochutnali a byli spokojeni i se servisem, který k němu dostali.

PK: Náš typický zákazník nás má zkrátka rád a je ochoten si připlatit za kvalitu i službu. Prostřednictvím sociálních sítí zveme zákazníky i na ochutnávky nebo na návštěvu k nám do výroby. V tom všem nám samozřejmě pomáhá O2. Z českých operátorů mám z O2 pocit největší profesionality. Bez kvalitních a moderních technologií se podnikat nedá.

Tušíte, jak vysoké procento lidí k vám přichází přes sociální sítě? Umíte si představit, že byste v současné situaci podnikali bez nich?

SS: Ještě nedávno nás živili především turisti ze zahraničí, kteří jsou zvyklí na vysoký standard. Češi bohužel zatím ještě tolik ne. Speciálně, pokud jde o jídlo a zejména čokoládu. Český zákazník se nám hledá poměrně složitě. Ale dnes jich určitě přichází nejvíc přes LinkedIn. Jinak podnikání v současné situaci bez sociálních sítí a moderních telekomunikací si představit určitě nedokážu.

PK: My jsme se v současné situaci hodně přesunuli do online prostředí, nechali jsme se zalistovat na Alzu, Rohlík, Košík, Pilulku a další e-shopy. A taky jsme začali víc komunikovat i přes blog. Pokud by neexistoval internet a možnost využít online hovory, asi by svět přestal fungovat a všichni bychom seděli doma v depresích. Online socializace je pořád lepší než žádná socializace. Je super, že takhle se můžete potkat s lidmi z celého světa a něco tvořit. I v časech drahé logistiky si zachováváme ty nejsilnější partnery v Japonsku, dva obchody v Ománu, kde teď mimo jiné nově dodáváme i sultánovi. Mezi naše zákazníky patří i česká ambasáda v Koreji.

Hýbou vašim oborem nějaké trendy? A zajímají vás?

SS: Vědět, co dělá konkurence, je samozřejmě důležité. A ještě důležitější je vědět, co zákazník chce a potřebuje. Obrovským trendem je dnes vědomí vlastní existence, vědět, kdo a proč tu jste. To já promítám do tvorby našich obalů, které mají smysl. Vzor květu života neboli posvátnou geometrii používaly už starověké civilizace a jde o silně harmonizační prostředek. Pak je tu silný trend zdravého způsobu života. A ten nám nahrává, protože kakao je superpotravina, obsahuje vitamíny, antioxidanty, je přírodním antidepresivem, afrodiziakum i antibiotikum. Do našich čokolád přidáváme i další superpotraviny. Pracujeme s moringou, acaií i českými borůvkami a čokoládu zpracováváme, co nejšetrněji to jde. Plánujeme i raw čokoládu z nepražených bobů.

A co do čokolády za žádných okolností nepatří?

SS: Jakékoliv rostlinné tuky, kromě těch z kakaových bobů a mléka. A také nic, co by obsahovalo lepek. Pokud jde o příchutě, pak už je to čistě na volbě spotřebitele. Kdyby chtěl někdo čokoládu s pivem nebo masem, proč ne.

 

Co je na vašem podnikání to nejtěžší a co vám naopak dělá největší radost?

PK: Nejtěžší je práce s lidmi, ale našeho pomahačského syndromu jsme se snad už zbavili. Těžká je i komunikace s některými zákazníky, protože já se rozhodně netajím svými názory. Napsal jsem knihu, kvůli které určitě spousta zákazníků nepřijde, ale celou řadu dalších naopak přivede. A je to tak v pořádku. Autenticita je pro mě důležitá. A to, že přicházejí lidé, kteří jsou s vámi na stejné vlně, je radost.

Co nesmí žádnému podnikateli chybět, když chce uspět?

PK: V současné době je určitě důležité mít zázemí, abyste nemuseli řešit internetové připojení a neměli problém se někam dovolat, aby vám hladce přicházely a odcházely e-maily. Pokud jde o nastavení podnikatele, neměla by mu chybět extrémní touha dělat věci tak, aby sloužily nejen jemu, ale celé společnosti. Proto máme iniciativu s názvem Jaké chci Česko a předtím Nastartuj Česko. A pak je důležitá radost a touha. Bez toho to nejde.

Kam až byste to s podnikáním rádi dovedli?

SS: Já bych chtěla dokázat, aby náš přístup k výrobě, naše filozofie i čokoláda byla všeobecně známá nejen v České republice, ale i v zahraničích. Z byznysového hlediska bych si představovala franšízy ve strategických světových městech.

 

 Více informací o nabídkách pro podnikatele najdete ZDE.

Související článek Jiří Vogel: Naše papírové šperky chceme díky online světu dostat za hranice
Nahoru