Podminky cookies

Jiří Vogel: Naše papírové šperky chceme díky online světu dostat za hranice

Jiří Vogel: Naše papírové šperky chceme díky online světu dostat za hranice

Jiří Vogel: Naše papírové šperky chceme díky online světu dostat za hranice

Výherce Kampaně za million Jiří Vogel říká, že vyrábí papírové šperky. Jeho značka “young_block” prodává poznámkové bloky, fotoalba i další papírové produkty velkým firmám i jednotlivcům. Jejich produkty jsou originální, s důrazem na kvalitu a řemeslné zpracování. Vogel, který se podnikání v téhle oblasti věnuje už pátým rokem, se s námi při setkání v Litomyšli podělil nejen o to, co nečekaného s jeho byznysem udělala krize.

 

Proč jste se rozhodl podnikat v oblasti designových bloků, sešitů a diářů?

Musím začít trochu obšírněji. Pamatuji si přesně, že jako šestnáctiletý teenager jsem se shodou okolností rozhodl, že jednou chci mít svou firmu, produkt a značku. No, a pak jsem prostě pracoval a snažil se tomu jít naproti. Trvalo to opravdu dlouho. Až mi kamarád, co pracuje v tiskárně HRG představil jejich ručně vyrobený blok z limitované edice a mě se to tak líbilo, že jsem si řekl, že to je přesně to, co hledám, co chci dělat.

Vymysleli jsme značku a začali na ní pracovat. A protože moje manželka ráda pracuje rukama, vytvořila v dílně první produkty, které jsme obrandovali, vytvořili web A díky mé zhruba dvacetileté praxi v obchodě jsme je začali prodávat různým firmám. Později jsme přidali i maloobchod.

 

Proč jste nezůstali u korporátních zákazníků?

Koncový prodej pro nás znamená možnost rozvíjet se. Vyvíjet nové produkty a na lidech, zákaznících ověřovat, jak se jim líbí.

Jak vám s vaším podnikáním pomáhají moderní telekomunikační technologie?

Samozřejmě, že nám velmi pomáhají. Využíváme služby od O2. Mám k tomu jednu takovou vzpomínku. Když mi bylo tuším 18 nejvýš 19, pořídil jsem si svůj první mobilní telefon, Duncall a SIM kartu u společnosti Eurotel. A od té doby jsem u O2. Pro mě je to značka stability a kvality. I v profesním životě jsou moje kroky se značkou Eurotel a následně O2 stále spojené. Ať už jsem pracoval kdekoli, vždy to byl pro danou společnost obchodní partner a klient.

Umíte si představit, že byste podnikal bez těchto technologií?

To je velmi častá otázka, jestli analogový a digitální svět jde propojit. Dnes to vlastně jinak ani nejde. Já si připadám víc jako analogový člověk, moderní technologie mě oproti mladší generaci tolik nebaví. Bez nich ale dnes už nevyrobíte nic. Naproti tomu obyčejný papír a tužka. To jsou nesmrtelná média, bez kterých se dnes, ani v budoucnu, drtivá většina lidí neobejde.

 

Co konkrétně by bez těch technologií nešlo?

Firma by se bez nich nemohla rozvíjet. Já jsem obchodník a tím, že jezdím po jednotlivých zákaznících, firmu v podstatě živím. Ale jeden člověk je schopen vykomunikovat jen omezený okruh klientů. To firmě do určité chvíle stačilo. Pokud chcete růst, pak už to nejde. Potřebujete tým, který online komunikuje a já následně obstarávám konkrétní požadavky, které z této komunikace přichází.

Jak tedy konkrétně vypadá váš marketing? Jaké hlavní kanály používáte?

Sociální média, Facebook, Instagram a e-shop s webem. A pro korporátní zákazníky LinkedIn. Nakolik je online důležitý nástroj se projevilo právě s příchodem koronakrize. Ze dne na den jsme pro přežití firmy museli oslovovat nové korporátní zákazníky pouze online cestou. Ale zase jsme to propojovali s analogem tak, že jsem jim poté poslali vzorek našeho produktu, aby si jej mohli osahat a vyzkoušet, jak jim vyhovuje. V letošním roce tak přišlo až 80 procent nových zakázek právě skrze online komunikaci.

Který produkt nebo produkty jsou momentálně vaším největším hitem?

Na to není snadná odpověď, každému se líbí něco jiného. Pro korporátní zákazníky řešíme věci na práci, takže určitě poznámkový blok, přizpůsobený na míru. V rámci koncového prodeje je za poslední rok nejvýraznějším produktem blok, který jsme vytvořili loni k třicetiletému výročí sametové revoluce. To je fenomén. Raději bych se ale zmínil o produktu, který je v našich očích opravdový hit, ale zatím se nám o tom nepodařilo naše zákazníky přesvědčit.

Důvodem je asi dnešní doba, která nenahrává produktům, které vyžadují určitý čas, aby se mohly stát unikátními a přežily po generace. Jsou to naše fotoalba, kterým říkáme fotoalba s příběhem a jejich hlavní myšlenkou je, aby se lidé dokázali zastavit a sednout si spolu ke stolu a věnovat fotografiím svůj vlastní příběh.

Co je na vašem podnikání nejtěžší a co vám naopak dělá největší radost?

Pro mě je nejtěžší vůbec podnikat. Mít a vést celý tým. To mi není úplně vlastní a je to pro mě škola každý den. Nejvíc mě naplňuje dokončená zakázka a její předání klientovi. Když vidíte ty emoce, to je to pravé zadostiučinění. Když v korporátním byznysu dosáhnete stejných emocí, které vidíte u koncových zákazníků. A taky mi dělá radost, že mi v neděli večer nevadí, že druhý den musím jít do práce.

Říkal jste ale, že jste rozený obchodník a vaše vlastní značka byla vaším snem. Tak proč je podnikat to nejtěžší?

Já jsem si nikdy nepokládal otázku, jak a jestli povedu tým. Představoval jsem si pouze ten hezký výsledek. A proto je to „to nejtěžší“ (smích).

 

Kam až byste to tedy chtěl dovést? Máte nějaký cíl nebo vzor?

Pro mě, „analogového člověka“, měl svět vždycky hranice a byznys pro mne znamenal Českou republiku. Velká výzva bylo zamířit za ní. Dnes díky onlinu opravdu už žádné hranice nejsou. Ambiciózní, ale musím říct ne zcela nereálný cíl je, abychom značku young_block dostali i za hranice ČR. Kam, jak a kdy v tuto chvíli neumím říct.

V obecné rovině bych chtěl dostat značku do širokého povědomí lidí, aby když se například u stolu v restauraci sejde pět cizích lidí, a někdo zmíní značku young_block, ta aby se spustila diskuze a lidé hned věděli, o čem je řeč.

Co podle vás nesmí podnikateli chybět, aby mohl uspět?

Před deseti lety bych to neřekl, protože by mi to přišlo jako příšerné klišé, ale je to tak. Musíte být motorem, protože jaký je majitel, taková je celá firma, značka. A nebát se obklopovat lidmi, kteří jsou chytřejší, šikovnější, než vy. To jsou taková moje dvě motta. Já jsem si o sobě vždycky myslel, že stačí domluvit obchod, tím to pro mě končí a často jsem pochyboval o tom, jestli jsem pracovitý člověk.

Dneska už vím, že fakt jsem. Když máte svoji značku, tak začnete v pondělí a v neděli skončíte. Není to o fyzické práci, v myšlenkách pro vás ta práce nikdy nekončí. A když přijde krize, jako letos, tak i když máte všeho méně, musíte pracovat víc.

 Více informací o nabídkách pro podnikatele najdete ZDE.

Související článek Majitelka krejčovství: Vznik každého kusu oděvu sleduji online
Nahoru