„V každé kapce je vinařova krev i pot,“ říká majitel oceňovaného vinařství Jakubík

Břetislav Jakubík ve svém vinařství pěstuje výhradně lokální odrůdy z oblasti Slovácka a je přesvědčen, že právě to je cesta, jak přilákat zákazníky. „Na víno z maďarských hroznů si přece mohou zajet do Maďarska,“ vysvětluje majitel vinařství ověnčeného celou řadou cen. Svou révu pěstuje na stráních v okolí obce Zlechov, pod dohledem majestátního hradu Buchlov. Své první víno vyrobil v roce 1983 a pod značkou Jakubík ho zákazníkům nabízí od roku 2013.

Proč jste se rozhodl podnikat v oblasti vinařství?

Vinohrad jsem s tatínkem, kterému je už 87 let, obdělával odmalička. Právě on byl prvním vinařem v Československu, který vyrobil ledové víno. Vzpomínám si, že tehdy jsem vinohrad a všechno, co s ním souvisí, neměl vůbec v lásce. Později se to obrátilo a dnes je pro mě víno naprosto vším. Takže moje podnikání bylo logickým vyústěním rodinné tradice.

 

Jak vypadá váš vinařský rok?

Práce vinaře začíná v lednu až únoru, kdy se provádí řez révy. V předjaří obíráme na letorostech nadbytečná očka a letorosty se uvazují k drátěnce. V létě pak přichází ta nejméně záživná práce, kdy se vylamují fazochy neboli zálistky. To se totiž nedá dělat žádným strojem, pouze ručně. V průběhu listopadu je na programu odměna v podobě sběru hroznů. Na keři je necháváme takto dlouho proto, aby se v nich uložily všechny minerální látky a vůbec všechno dobré, co nám dává příroda.

Jak moc jsou výsledky vaší práce závislé na nástrahách počasí?

Počasí je samozřejmě velmi závažným faktorem. My jdeme cestou co nejmenšího chemického ošetření. Srážky, které u nás napadnou za týden, evidujeme v padesátiletém grafu Na základě toho vyhodnocujeme, zda je nutné révu ošetřovat nebo ne. A pokud ano, používáme k tomu i biologické prostředky.

Jak si vás nacházejí zákazníci? Nebo jak se vy dostáváte k nim?

Jeden z nejdůležitějších okamžiků v tomto ohledu je reference. Zákazník přijde na degustaci, tady něco ochutná a zažije a pak nás doporučí dál. Pak je samozřejmě důležitá pravidelná komunikace. Ať už e-mailová nebo telefonická. Právě v tom nám pomáhají produkty od O2. Bez internetu by dnes podnikat nešlo. Jsem ale přesvědčen, že k vinařství a vínu patří i osobní vztah se zákazníkem. Takže na osobní setkání klademe také velký důraz.

Jak poznám kvalitní víno?

Každý milovník vína by se měl soustředit především na to, zda mu chutná nebo nechutná. To je základ. Pak se samozřejmě můžeme dále vzdělávat a získávat vyšší odbornost.

Co všechno musí proběhnout, aby se z hroznů stalo lahodné víno?

Především musíte dodržovat určité zásady. Potřebujete samozřejmě kvalitní hrozen, který přivezete do sklepa takovým způsobem, aby se nepoškodil. Dál už je to ve vinařových rukou. Já vždycky říkám zákazníkům, že každé víno je ukázkou toho, co v daném roce dala příroda a co vinař uměl.

Co je na vašem podnikání asi nejtěžší?

Ono je vcelku úplně jedno, jestli podnikáte ve vinařství nebo v úplně jiném oboru. Všechno je o poctivosti a tvrdé práci. To se nedá obejít. Jedině tak se dostaneme k vytouženému cíli. Každý, kdo chce v podnikání uspět, potřebuje pevnou vůli, vytrvalost a poctivost.

Kam až byste to s vaším podnikáním rád dovedl? Máte nějaký podnikatelský sen?

Víte, jméno Jakubík má na Uherskohradišťsku a Slovácku historický význam. Díky mému tatínkovi, který vyráběl víno i předešlému režimu navzdory, něco znamená. Já bych chtěl pokračovat v tom, co on začal, a posouvat naše víno tak, aby se k nám naši zákazníci stále a rádi vraceli.

 

Více informací o nabídkách pro podnikatele najdete zde.

 

 

 

 

Související článek Monika Horníková: Ze dne na den jsme v hospicu začali fungovat online
Nahoru