Práce z domova jako nový standard: Nutné (technologické) minimum, aby home office fungoval

V jarní koronavirové karanténě měly výhodu ty firmy, ve kterých byla práce z domova už zaběhnutý standard. Nicméně přiznejme si: Moc jich v Česku nebylo. Podle loňského projektu Evropa v datech, využívaly pravidelně home office jen 4 % Čechů. V budoucnu už ale práce mimo kancelář nebude ani tak benefit jako spíš samozřejmost a nutnost. Pokud do vlaku jménem home office plánujete také naskočit, a být tak připravení na všechny nenadálé situace, přečtěte si o jeho nejdůležitějších součástech.

Mark Zuckerberg předpokládá, že do 10 let bude polovina zaměstnanců Facebooku pracovat z domova. Konkurenční Twitter dokonce už teď nabízí svým lidem home office naprosto neomezeně. A pozadu nezůstávají ani giganti jako Microsoft nebo Alphabet, mateřská firma Googlu, kteří s hromadným návratem do kanceláří po karanténě také nijak zvlášť nespěchají.

Nejde ale jen o velké zahraniční firmy. Podle průzkumu společnosti LMC během nouzového stavu využívalo home office 19,2 % Čechů (z toho 37,6 % z nich pracuje v malých a středních firmách). Dobrou zprávou je, že většina firem odliv lidí z kanceláří k domácím pracovním stolům (i přes počáteční potíže) zvládla. Zároveň ale poslední týdny ukázaly, na co je potřeba se zaměřit: hardware a data, komunikační platformy a počítačovou bezpečnost.

S prací na dálku vám poradíme

Hardware: Bez počítače a mobilu home office nezavedete

V Česku nabízí 83 % firem svým zaměstnancům pracovní notebook, mobil nebo tablet. Pokud patříte mezi ně, věřte, že je to dostatečný hardwarový základ pro home office. „Jen“ je důležité, aby každé zařízení fungovalo správně. Tedy aby mělo funkční mikrofon, reproduktor a kameru pro videokonference a také kompletní, aktualizovaný, tedy zabezpečený software.

Nezbytné je také internetové připojení. S kvalitně zabezpečenou pracovní VPN (viz níže) se nemusíte bát nechat kolegy pracovat na domácí ani veřejné Wi-Fi, 100% se ale na domácí připojení zaměstnanců spolehnout nemůžete, např. kvůli výpadkům. Proto mějte jako zálohu také dostatek mobilních dat na pracovních SIM kartách.

 
Se službou Moje O2 si nastavíte datové i roamingové balíčky, jak chcete. Pro jednotlivá čísla i skupiny čísel povolíte automatickou obnovu dat nebo umožníte zaměstnancům si je dokupovat sami. Jak přesně to funguje, zjistíte v našem videu. Základ ale je, že vám správa dat nezabere příliš času a zároveň budete mít vždy perfektní přehled.

Komunikační platformy: Office 365, O2 Konference a další

Jen s e-mailem si při hromadném přechodu na home office nevystačíte. Potřebujete komplexní software pro tvorbu a sdílení dokumentů i online komunikaci. Jedním z takových balíků je Microsoft Office 365, který se navíc skvěle doplňuje s virtuálním diskem OneDrive a intranetem SharePoint Online. Sdílené soubory a dokumenty budou ve virtuálním bezpečí, ale zároveň snadno a rychle dostupné všem. Respektive těm, kteří k jejich čtení nebo úpravám budou mít oprávnění.

Pro videokonference a online chat s kolegy a klienty se hodí Skype nebo Microsoft Teams, který teď navíc můžete od nás mít na půl roku zdarma. Na mobilní konferenční hovory je zase skvělá naše služba O2 Konference, která propojí až 20 účastníků přes mobilní signál. Nemusí se ani nijak složitě aktivovat, takže je vhodná i pro uživatele, kteří se s počítačem nebo chytrým mobilem příliš nepřátelí.

Bezpečnost: Neprůstřelná VPN a cloud

Antivirové a online bezpečnostní firmy bijí na poplach: V době raketového růstu oblíbenosti home officu výrazně roste také riziko krádeže a zneužití dat. Bezpečnostní rizika určitě není radno podceňovat, základem pro práci z domova by proto měla být důkladně zabezpečená síť VPN, přes kterou „potečou“ všechny pracovní soubory i komunikace mezi kolegy.

 
Se službou O2 Multikonto bezpečně připojíte do firemní sítě VPN všechny zaměstnance. Vy sami v Moje O2 nastavíte, kdo může přistupovat do firemní VPN a jak se k VPN připojí.

Poslední týdny a měsíce také ukázaly, „jak je důležité míti cloud. Firmy, které v cloudu už působily, mohly operativně navýšit výkon virtuálních serverů, a reagovat tak na vyšší poptávku, ale třeba i na to, že cloudové aplikace využívalo násobně více zaměstnanců. Pokud vás situace rozhoupala k přechodu na cloud, ať už z ekonomických nebo třeba provozních důvodů, pečlivě volte poskytovatele.

Ideálně takového, který má vlastní datová centra a vlastní datové linky. Vaše data se tak nebudou přesouvat veřejným internetem, ale po zabezpečených privátních linkách. V případě O2 Cloudu je pak případný prostup do internetu přímo v datovém centru a chráněný robustním a neustále aktualizovaným firewallem nové generace.

Dnes už to naštěstí vypadá, že to nejhorší za sebou. Správně nastavená pravidla pro home office a produkty od O2 vám nicméně pomůžou zvládnout každou nečekanou situaci, kvůli které se nebudete moci potkat v kancelářích, ale jen na dálku. V O2 teď také firmám pomáháme s návratem do běžného, nebo chcete-li nového, režimu. A rádi pomůžeme i vám.

S prací na dálku vám poradíme
Související článek Obránci v digitální éře. S čím firmám pomáhají etičtí hackeři?
Nahoru