Wellness hotel Panorama láká na zookoutek s oslí rodinkou

Když se řekne „Wellness hotel Panorama“, co si představíte jako první? Saunu? Odpočinek? Skvělou tuzemskou dovolenou? To všechno v případě WELLNESS HOTELU PANORAMA**** v Moravském krasu platí určitě. Hosté toho tady ale najdou ještě mnohem víc – od skutečně rodinné atmosféry až po unikátní zookoutek s oslí rodinou. Jak myšlenka vybudování podobného hotelu vlastně vznikla, a co všechno s tím souvisí, jsme se zeptali dalšího z vítězů letošní soutěže Dáváme milion, pana Ivo Lachmana.  

Jak byste stručně popsali svůj byznys, firmu, činnost? V čem jste jiní než Vaše konkurence? 

Je potřeba, aby dnešní mladá generace dostávala pozitivní příklady. Začínali jsem se ženou od nuly. Byli jsme studentské manželství, vysokoškoláci, po škole bez kapitálu. Přesto se mi podařilo s podporou mé ženy a následně dětí a personálu s pouhými 50 tisíci novomanželské půjčky na počátku vybudovat postupně celorepublikově známou firmu. Letos jsem například získal ocenění Hoteliér roku, což znamenalo zvítězit v poměrně kvalitní konkurenci. Pro malý moravský wellness hotel to je poměrně významné ocenění.   

Unikátní jsme i v tom, že jsme až doposud stavěli z 95 % procent na tzv. přímých klientech. To znamená, že jsme nebyli napojení na internetové reklamy a bookingové agentury. Naši klienti se vracejí většinou opakovaně. A nové získáváme často na základě doporučení.  

Kdo je Vaším vzorem? 

Hodně mě inspirovaly rakouské rodinné hotely. Na rozdíl od některých českých hotelů, kde je zvykem si lidi spíš na práci najímat, je v Rakousku běžné, že i u velkých hotelů třeba o 100 pokojích můžete potkat majitele hotelu na louce s kosou, jeho ženu zas například v kavárně… Často říkám, a chci, aby to tak bylo, že jsme vlastně rakouský hotel rodinného typu. Najdete u nás pracujícího majitele, domácí zvířata, úplně jinou atmosféru. To všechno samozřejmě spolu se špičkovou kvalitou ubytování a dalších služeb.  

Pojem „rodinný podnik“ ovšem nevnímám tak, že spolu se svou rodinou hotel vedu a pracuju v něm, ale „rodinou“ je pro mě i personál, který u nás působí třeba dvacet, třicet let…  

Co Vás na tom nejvíc baví? 

Jsem vystudovaný ekonom, a kdysi jsem po škole nastoupil do zemědělského družstva, odkud jsem po dvou letech odešel do hotelnictví. Na práci hoteliéra mě vždy nejvíc bavil fakt, že jsem svobodný. Že si ve svém podnikání můžu stanovit ceny, vymyslet obsah a skladbu nabízených služeb. Když se pak ukáže, že se lidem Váš systém a Vaše nabídka líbí, vracejí se. To je pak úžasný zdroj energie a radosti z práce. Peníze samotné vydrží jako motivace zhruba krátce. Řekl bych ze zkušenosti šest měsíců až dva roky. A já svoji práci v roce 2022 dělal už třicátým rokem! 

Jsme sezónní podnik, naše hlavní sezóna je léto. V rámci udržení kondice, ale taky proto, abychom dokázali nabídnout vždycky něco nového a lepšího, trávíme většinu zim nějakou rekonstrukcí, přestavbou, vylepšováním. A na tom mě zase baví možnost vymýšlet, připravovat architektonické návrhy a odpočívat tím, že dělám trochu jinou práci než hoteliéra.  

Všimla jsem si, že Váš hotel nabízí opravdu zajímavé atrakce – třeba živá domácí zvířata, konkrétně oslíky. Jak jste na ně vlastně přišli? 

Když byly naše děti malé, jezdívali jsme často do Rakouska do malé obce Eich u Schladmingu mj. za oslíky. Stala se z toho taková rodinná tradice. Když jednu sezónu hrozilo, že tuhle návštěvu vynecháme, protože jsme jeli jinam, děti mě uprosily, abychom oslíky nevynechávali. Byla to 900kilometrová zajížďka 😉… a my si pak nejen díky téhle cestě řekli, že by bylo možná jednodušší si jednoho oslíka pořídit přímo k nám na hotel. A tak jsme si přivedli Rozárku. Dneska už dávno není sama, má partnera, Sazínka, a mají dvě děti, Amálku a Bertíka.  

Mezi hosty jsou oslíci samozřejmě velice populární, hlavně mezi dětmi. Postupně se na ně proto organicky nabalovaly různé marketingové aktivity, od omalovánek pro děti a dospělé, dřevěných hraček, triček s oslími motivy až po webkameru umístěnou do oslího chlívku.  Oslíci nám taky „pomáhají“ s biohnojivem na naši zahradu, na které pěstujeme nejrůznější bioprodukty. Jejich vzorky si pak hoteloví hosté můžou taky koupit, a část toho, co sami vypěstujeme, končí i v hotelové kuchyni. Naše hotelová oslí rodina je prostě maskotem hotelu<3… 

Jak jste se o soutěži Dáváme milion dozvěděli? 

Víceméně náhodně v rámci reklamy… Protože kromě jiného publikuji i různé glosy a postřehy z hotelového života na našem Facebooku, posunul jsem celou situaci trochu do vtipu a pokusil jsem se získat hlavní výhru – 5G mobil – pro našeho oslíka Bertíka 😉. Hosty ten post velice bavil, šířili ho dál, a díky němu jsme se možná nakonec i umístili v té vítězné čtrnáctce.  

Jak Vašemu podnikání nebo činnosti pomáhají technologie?  

Bez technologií už to dnes bohužel často vůbec nejde. Což je docela škoda, protože se může občas stát, že za technologiemi trošku mizí lidskost a osobitost. Přesto – s technologiemi se setkávám vlastně celoživotně. Už někdy na začátku 90. let minulého století jsme měli první webové stránky, první mobilní telefon… .tenkrát ještě v době kdy O2 byl Eurotel 😊 Dnes jsou to jednoznačně sítě, nutnost neustálé komunikace. Máme aktivní Facebook, Instagram, novinky z oslí stáje promítáme webkamerou na internet…   

Změnilo se něco Vaší účastí v soutěži? 

Moje heslo zní : „Každý den je nový začátek“. Ať se stane cokoliv, ať dosáhnete čehokoliv nebo vyhrajete sebevýznamnější cenu, pak je to vždy ocenění toho, co už bylo…. Protože druhý den nastává vždy „nový začátek“😉. Ostatně i pro mne je 1. leden 2023 novým začátkem. Po 30 letech jsem svůj rodinný hotel včlenil do sítě společnosti OREA HOTELS s.r.o.  Pro můj hotel je to nový impuls, který jsem na vrcholu určité „podnikatelské sinusoidy“ iniciovat. Jsem si jist, že je to ve správné chvíli, správné rozhodnutí. Říká se mu „delfíní skok“ a čas na takový krok přijde u každého podnikatele či firmy, bez ohledu na její velikost či předmět podnikání. Je to zákonitost. Nejsložitější je ovšem umět rozeznat ten vrchol sinusoidy. 

Co byste poradili těm, kdo se chtějí přihlásit příští rok?  

„Přihlaste se!“ Spousta lidí po něčem touží, ale impuls musí vyjít z každého z nás. 

Související článek Fenomén jménem online nákupy potravin: Data od O2 odhalují trendy českých spotřebitelů
Nahoru